@CoradoT135
Klopt niet. Het is veel meer dan 6,5%
Zoals ik al schreef zal het totaal bepaald worden door het kleinste paneel.
Het ander (groter) paneel zal niet meer leveren dan het kleinste.
In serie wordt de totaalstroom begrensd door het zwakste paneel. En ja, met een paneel van 5A en een van 8A dan wordt het verschil zeker de moeite waard om het af te raden.
Alleen in zijn geval gaat het om een paneel van 7.03A en een paneel van 7.7A. Netto verlies je dus 0.63A bij zo'n 36V, dus een wattje of 20. Dat kan nog prima een acceptabele marge zijn op totaal bijna 400W.
Mierenneuken:
In de praktijk iets meer, omdat beide panelen potentieel een ander MPPT punt hebben en er dus een iets groter verschil zal zijn, maar dan nog is dat niet perse een extreem groot verschil.
Feit blijft wel dat het 2e paneel een eigen regelaar geven wat meer kabels kost, maar wel het meest optimale resultaat (en beide panelen onafhankelijk van schaduw hun eigen optimale punt kunnen hebben, dus schaduw op paneel 1 heeft geen invloed op paneel 2)
Dank voor de onderbouwing van de theorie. Indien mogelijk plaats ik zeker een extra kabel en solar controleren; ik check of het kan wanneer mijn dochter weer thuis is met de camper. Doch het verlies blijft aanvaardbaar
Dank voor de onderbouwing van de theorie. Indien mogelijk plaats ik zeker een extra kabel en solar controleren; ik check of het kan wanneer mijn dochter weer thuis is met de camper. Doch het verlies blijft aanvaardbaar
Maar verwacht niet dat je in dit jaargetijde de theoretische waarden en opbrengst van PV panelen in platte toestand gaat halen. Meet eerst de spanning van de in serie gezette panelen. Die moet in ieder geval een stukje lager zijn dan je laadregelaar aankan.
Het is best een extreme "mismatch" combinatie
een 130Wp/18V in serie met een 290Wp/37V
Zoals Myway eerder schreef...
The proof of the pudding is in the eating.
Probeer het eens in de praktijk uit. Ik ben benieuwd.
Ik heb ook geen idee, ik paste alleen de gegevens uit de door jouw gegeven informatie toe, er stond ook geen disclaimer in de tekst dat mismatch uitgesloten is van de getoonde berekeningen.
Geloof toch dat de meesten van jullie je laten leiden door emotie en niet door de aloude natuurkunde wetten. Bij serie schakelen tel je de voltages op , en is het laagste amperage van de 2, het max amperage van de string....