Hefdak: voor- en nadelen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jootje87
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Ahh bedankt voor de uitgebreide reactie! Zal de blog ook opzoeken!

Het gaat om een Transporter 6.1 (nog geen jaar oud, dus waard is die het zeker nog...)

Wij gingen altijd op vakantie in huisjes of hotels, maar voor mijn werk lig ik nog weleens in een tent, afgelopen zomer een paar weken met de bus naar Frankrijk geweest en toen gewoon met een matje op de grond gelegen, wat dat betreft zijn mijn eisen zeer laag.

Ik zat te kijken naar een dak van Austops, in laten bouwen door Campr, zag dat zij dealer zijn...ik zal zeker controleren of het doek inderdaad van katoen is, wel een goede inderdaad!
De prijs is idd wel een dingetje...mja als je iets moois voor terugkrijgt....

Dat een doek tzt een keer vervangen moet worden is logisch, maar lekkage in jaar 1 ofzo zou natuurlijk erg jammer zijn....maar als ik jouw bericht lees is dat doorgaans niet het geval.

Over het parkeren maak ik me nog maar niet druk, op loopafstand zit evt een stalling voor 10euro pm...dus mocht parkeren problemen geven, dan is dat altijd nog een optie...

Kou is ok, ik zal niet snel een lange tijd weggaan in de winter, een weekend overleef ik vast wel haha

Echt heel fijn, zo'n uitgebreide reactie!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door DucatoDolf »

Gecondoleerd met je verlies.

Hier nog een leuk vergelijkbaar topic: viewtopic.php?p=2282712#p2282712

En als ervaringsdeskundige wil ik ook nog een bijdrage leveren. Een hefdak kan prima, maar geeft met name 's nachts meer een tentgevoel. Wij slapen wel lager dan het hefdak, maar de koude die er vanaf komt voel je goed. Vinden wij niet erg. Maar ik heb toch liever een vast dak of dichte wanden in het hefdak ivm geluid. Zeker bij regen vind ik het toch een beetje een gedoe en laat ik het nu vaak dicht. Verder sluit ik me zo goed als volledig bij MickelMoen aan. Daarbij zijn er ook zeker goedkopere hefdakjes te vinden hoor. Die van mij was een bouwpakket van rond de €1300,- en goed zelf in te bouwen. Zagen in het dak hoeft niet perse erg of eng te zijn.

Wel kun je nog overwegen de auto te verkopen en iets met hefdak terug te kopen? Geen idee wat de waarde van de bus is, maar als deze nog niet heel lang geleden is aangeschaft kan ik me voorstellen dat deze nog wel wat leuks op kan leveren waar je iets anders voor terugkoopt. Zeker als je in deze bus nog veel moet (laten) ombouwen kan ik me voorstellen dat het lonend kan zijn hem in te ruilen. Ook al geef je aan dat in eerste instantie niet te willen geef ik het toch nog een zetje. 8-)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5278
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Mickel Moen »

Een Transporter 6.1 van nog geen jaar oud. :crazy:

Dan is het makkelijk.

Die is het zeker waard. Gewoon een kwaliteitsdak erop laten zetten. Ga goed vergelijken. Ook bij hefdaken zijn er grote verschillen. Zo heb ik een SCA met centrale vergrendeling. Geen gedoe met spanbandjes.

Mijn blog vind je vanzelf via onderstaande link.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Jootje87
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Ja, over de waarde zat ik niet in hehe

Jouw blog heb ik inderdaad gevonden, ziet er goed uit! Die zal ik komende dagen zeker vaker bezoeken! En bij jouw hefdak zit zo'n schuifplaat zag ik, dat mis ik bij austops...

Zijn er merken die sowieso aangeraden/afgeraden worden?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5278
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Mickel Moen »

Het voordeel van de schuifplaat in combinatie met de centrale vergrendeling is het gemak.

Je trekt het dak dicht, met aandacht voor het vouwen van het doek natuurlijk. Vervolgens trek je het dak aan beide zijden in de vergrendeling. Daarna schuif je het dak aan de binnenkant dicht. Dit bevalt mij uitstekend.
Dit geldt natuurlijk voor mijn SCA-dak uit 2009.

Ook bij SCA is er weer een en ander gewijzigd. Ook daar basis en luxe. Het is dus zaak je goed te oriënteren. Ik heb alleen ervaring met SCA en vind dat een topdak. Ik heb geen ervaring met andere daken. Wel gezien natuurlijk, maar op basis daarvan alleen durf ik niet te adviseren.

Neem ook eens een kijkje op https://www.weetjewel.nl/phpbb3/search. ... ive_topics

Ik weet zeker, dat veel forumleden daar en ook hier met genoegen jouw hun dak laten zien.
Bezoek ook een aantal bedrijven die daken plaatsen.

Zoals al eerder gezegd. Op zo’n dure jonge bus zet je geen goedkoop dak. Ik weet een merk wat ik sowieso niet zou plaatsen, maar dat vermeld ik hier niet. Is ook tegen de forumregels. Je kunt mij altijd via PB benaderen.

Veel succes.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 21 nov 2023, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
grensbewoner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 15 aug 2022, 12:30

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door grensbewoner »

Terugkomend op het verslag van Geert(MM)
Ben het volledig met hem eens met 1 kanttekening:ik gebruik de bus VW T5 ook voor dagelijks gebruik.
De hoogte is dan belangrijk om"overal" in te kunnen.
Heb daarom verlaagde veren en schokdempers laten plaatsen. Bus is nu onder 2m.
Daar weer een kanttekening bij:ga niet voor het goedkoopste maar neem Bilstein.
Ik ben begonnen met heeele goedkope,die na 1000km al de geest gaven,onder garantie vervangen door zelfde merk.
Kon tenslotte toeval zijn. Helaas na enige tijd zelfde probleem.
Vervangen dus voor duurder KW. Helaas na 5000km defect. Onder garantie vervangen,kon tenslotte toeval zijn.
Helaas na 5000 km.defect.
Toen vervangen door Bilstein . Een ton mee gereden nog geen problemen, kan toeval zijn .
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7591
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door ducati 900 »

Nee is geen toeval.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80619
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Dafluc »

Dat is ook een kwestie van smaak. T6 is origineel 1,99 hoog. Lekker zo laten.
Afbeelding
Jootje87
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Tsjonge, zoveel hulp had ik echt niet verwacht :thumbup:

Fijn hoe jullie allemaal meedenken!
Het verlagen zal ik in eerste instantie niet doen, mocht ik er tegenaan gaan lopen dat die te hoog is, dan is het wel fijn dat ik deze tip meekreeg!

Elke x langs de garage moeten heeft niet perse mijn voorkeur haha
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door DucatoDolf »

Bij zo'n nieuwe bus zou ik sowieso inruilen. Een rolstoelbus is veel waard. En de lift er nu uitgooien is kapitaalvernietiging.
Misschien kun je zelfs een bijna hetzelfde exemplaar terugkopen en zonder bij te leggen een hefdak in laten bouwen. Of ruilen voor een al omgebouwde T6. :eh:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8589
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door EasyBee »

100 % mee eens :thumbup:
Je moet echt hart en ratio van elkaar scheiden. Klinkt heel hard, maar lees het bovenstaande nog een keer aandachtig en denk er rustig over na en laat het op je inwerken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Jootje87
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door Jootje87 »

Ja ik weet het... :(

Tegelijkertijd zijn de aanpassingen ook prima verkoopbaar, maar ik twijfel sowieso nog of ik hem als rolstoelbus houd...

Maar ook dan zou een hefdak natuurlijk wel kunnen...
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 271
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door poldertoerist »

Als rolstoelbus met hefdak kan natuurlijk prima. Er bestaan ook hefdaken met een dakraam... dus dan komt er ook nog wat extra licht de bus in.

Een interieur dat kan wisselen is natuurlijk ook mogelijk. Heb je er nu plezier van en als je m wil of moet verkopen dan kan de bus alsnog gewoon als rolstoelbus verkocht worden.



Afbeelding

I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6754
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Hefdak: voor- en nadelen?



Bericht door rongreven »

De bus is nieuw genoeg om een paar maanden bedenktijd te nemen.
Laat alles in die maanden de revue passeren.
En neem dan een weloverwogen beslissing.
Het geeft je meer rust in je hoofd en je beslissing is dan minder emotioneel.
Nog gecondoleerd en succes met de voortgang. :hug:
Groet, Ron Greven
Plaats reactie