Na vervangen huishoudaccu geen boordspanning: EBL?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jorisdewe

Re: Na vervangen huishoudaccu geen boordspanning: EBL?

Bericht door Jorisdewe »

Ter info:
Na een zekering vervangen te hebben en wat gepruts, bleek de EBL119 plots helemaal niet meer te werken. Ik bel de dealer/garage in België en die doen een verhaal over een relais in die blauwe bak die terug moet aangezet worden...niks voor mij om zelf te doen, dus van Spanje enkel dagen vroeger terug huiswaarts.
Toen ik aan de garage kwam bleek plots alles terug te werken, na het knopje on/off op on gezet te hebben (had ik 3 dagen terug ook gedaan, zonder resultaat en verder niet meer geprobeerd)... ik voelde me....gelukkig en sullig terzelvdertijd. (Leg dat maar eens aan je vrouw uit).
Vermoedelijk was er een soort batterij ontlading geweest waardoor de EBL in veiligheid ging, maar door een tijdje gereden te hebben werd die batterij terug opgeladen en ging die EBL terug.
Simpel, maar we hebben wel 3 dagen terugweg gekampeerd in een camper zonder functionerende waterpomp, koelkast, verlichting, verwarming e.d.
Gelukkig hadden we een omvormer op de zonnepanelen waardoor we gsm's, Garmin, laptop, zaklamp, konden opladen en onze Cadac heeft ons geholpen aan warm water en eten maken. Grijs water hadden we om het toilet door te spoelen.
Stom, stom, stom, maar toch een onvergetelijk avontuur.
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Een EBL is misschien handig en snel voor de camperbouwer maar verder zeker geen heilige doos elektronica.
Menig forum is volgeschreven met storingen rondom vele EBL typen, misschien een schrale troost in deze…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

En toch denk ik dat het met de mate van storingen nog wel meevalt als je het in een groter geheel bekijkt. Ik heb geen idee welke campers allemaal een Schaudt aan boord hebben maar het zijn er volgens mij ontiegelijk veel. Als je naast de originele camper elektronica geen rare dingen aan de EBL hangt zal het vaak wel meevallen. Worden er gebruikers aangehangen die ook nog eens niet of slecht gezekerd of te veel vermogen vragen gaat het op termijn best wel eens mis.

Mocht mijn EBL het begeven ga ik zelf een zekeringen/relais constructie maken als vervanging.
TestCase

Bericht door TestCase »

De EBL schakelt alles uit, behalve de kk, wanneer de accuspanning te laag is, vaak rond de 11V, ter bescherming van de accu. Rijd je weer even dan wordt de accu opgeladen en werkt het weer. Overigens verniel je de accu met die 11v je moet daar ruim boven blijven.
Hou de accu dus in de gaten onderweg!!

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper-T

Bericht door Camper-T »

CaradoT135 schreef:
ma 20 nov 2023, 22:50
En toch denk ik dat het met de mate van storingen nog wel meevalt als je het in een groter geheel bekijkt. Ik heb geen idee welke campers allemaal een Schaudt aan boord hebben maar het zijn er volgens mij ontiegelijk veel. Als je naast de originele camper elektronica geen rare dingen aan de EBL hangt zal het vaak wel meevallen. Worden er gebruikers aangehangen die ook nog eens niet of slecht gezekerd of te veel vermogen vragen gaat het op termijn best wel eens mis.

Mocht mijn EBL het begeven ga ik zelf een zekeringen/relais constructie maken als vervanging.
Mijn idee; een degelijke en bedrijfszekere zekeringen en relais constructie die simpel en overzichtelijk is.
Ter inspratie: https://motor-roam.co.uk/schaudt-elektr ... eplacement
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie