Huishoudaccu kapot?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Skuppers
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 18:17

Huishoudaccu kapot?



Bericht door Skuppers »

Onlangs nieuwe elektrische installatie gebouwd 12v en 220v
Alles werkte. Enkel zonnepaneel niet aangesloten.
Nu blijkt na testen 12v systeem dat de accu blijkbaar helemaal leeg getrokken wordt. Door ijskast?

Anyway de accu kan toch niet leeg getrokken worden tot 0 volt ??
Zit er geen beveiliging in de omvormer oid die ervoor zorgt dat de accu helemaal leeg getrokken wordt?

Anders kortsluiting ontstaan lijkt me?

Opladen gaat niet meer. Lader lampje brandt niet.
Andere accu’s laadt hij wel.

Tips? :silent:
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu (huishoud) kapot?



Bericht door DJSmiley »

Als je een accu zover leegtrekt dan is ie inderdaad in no-time defect

Wat voor ijskast is het?

Een goede (compressor) ijskast zal uitschakelen als de accu te leeg is.

Een thermo-electrische of absorbtiekoelkast heeft die beveiliging niet. Een thermo-electrische is per definitie een inefficient ding en koelt amper. Een absorbtiekoelkast hoort op gas te draaien, op 12V alleen tijdens het rijden (met draaiende motor), op 12V zuipt dat ding

Als de koelkast via een omvormer loopt dan moet je ook het eigen verbruik van de omvormer meerekenen. Dat tikt ook nog aardig aan. Een goede omvormer schakelt ook gewoon uit als de accu te leeg is, maar als je op die lege accu ook nog andere verbruikers hebt (USB dingen, lampjes enz), dan help je de lege accu daarmee net zo makkelijk alsnog om zeep.

Bij een lithiumaccu zit er al een beveiliging in (BMS), bij een loodaccu is het daarom altijd raadzaam om een batteryprotect te installeren.

Wat voor accu is het? Als een lithiumaccu in beveiliging gaat kan het zijn dat een lader de accu niet meer ziet en dus niet wil laden. Sommige laders 'kijken' namelijk naar de aanwezigheid van een accu voordat ze willen laden. Als een loodaccu zover leeg is kun je die beter vervangen, op z'n minst heeft die een beste optater gehad.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 13 okt 2023, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Aloys »

Ah, DJSmiley typt sneller dan ik :D

Wanneer de accu zo goed als leeg is, heel erg leeg, dan willen veel acculaders die niet meer laden. Waarschijnlijk zien ze de lage inwendige weerstand van de lege accu als een vorm van kortsluiting. Met een losse, wat ouderwetsere acculader van een paar tientjes lukt het vaak wel. Maar met die accu komt het waarschijnlijk nooit meer goed.

Wat bedoel je met "de ijskast"? Heb je een absorptiekoelkast? Die mag niet op de huishoudaccu want die neemt wel 10Ah, dat is 10A per uur! Dan gaat de accu inderdaad helemaal leeg.
De meeste omvormers zijn beveiligd en stoppen er mee wanneer de spanning onder de 10 of 11 volt komt, wat op zich ook redelijk (te) laat is.

Wat voor accu heb je, wat voor type koelkast, wat voor omvormer?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Skuppers
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 18:17

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Skuppers »

Bedankt voor reacties.

Het is een 100ah accu, merk power boost, maintenance free.
Koelkast is een Dometic die op 12,220 en gas kan worden aangesloten. Type C40/110
Omvormer 3000w zuivere sinus
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door DJSmiley »

Die koelkast hoort op gas. Met een absorbtiekoelkast zonder beveiliging en een 3000W omvormer help je zo'n kleine loodaccu gegarandeerd in no-time om zeep.

- koelkast op 12V alleen gebruiken tijdens het rijden (Gebruik de AES als ie dat heeft zodat ie automatisch omschakelt)
- Omvormer alleen gebruiken voor kleine verbruikers, meer dan 500-800W moet je niet uit zo'n kleine loodaccu willen halen. 1500W of meer is gewoon mishandeling van die accu en dan mag je blij zijn als ie 1-2 jaar haalt. Een 3000W omvormer op zo'n kleine accu is eigenlijk onzin, maar goed, je hoeft m natuurlijk niet volledig te belasten. Nadeel is wel dat zo'n ding groter is en een hoger eigen verbruik heeft dan een passende kleine 500-800W omvormer.
Kortstondige grotere verbruikers (bv een espresso apparaat) zou nog kunnen als je dan wel de motor laat draaien ter ondersteuning, maar dan nog zou ik dat afraden op zo'n kleine accu.
- Installeer een batterijprotect tussen de accu en de overige verbruikers
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Skuppers
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 18:17

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Skuppers »

Oke, dank, voor reactie.

Echter op gas gaat voorlopig niet lukken. Heb nog geen fles en moet alle leidingen vervangen en vervolgens afpersen.
Daarnaast geloof ik niet dat deze accu door de dynamo wordt bijgeladen… of het moet vooraf zo aangesloten zijn.

En als ie 0 volt aangeeft en niet meer laadt … weg pleuren/milieupark? Of is er nog iets te redden?

Welke accu adviseert u?
Dacht dat ie al redelijk sterk was gezien formaat althans. :-B :-B 100ah is dus te weinig
Ik zie wel 250ah accu’s maar die kosten dan ook het drie voudige
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Kroppie »

het verbruik zo veel mogelijk beperken is ook nog een mogelijkheid
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door TestCase »

Wat denk je te verbruiken in één dag? Laptop, licht, telefoon, waterpomp, tv, .....
Wat ligt er op het dak voor zonnepanelen?
Hoe lang wil je staan zonder walstroom? En waar? In het noorden/zuiden in de winter/zomer?

Wanneer je dit weet kun je berekenen welke accu het meest geschikt is. Voor ons is 90Ah al voldoende voor anderen is 250Ah echt te weinig.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)


Laatst gewijzigd door TestCase op vr 13 okt 2023, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door KTManiac »

Kroppie schreef:
vr 13 okt 2023, 15:11
het verbruik zo veel mogelijk beperken is ook nog een mogelijkheid
Lijkt me ook de enige realistische optie, met name die absorptiekoelkast.
Zelfs wanneer je die op een 250Ah accu laat draaien kan die accu ook in no-time naar de oud ijzer boer.
Laatst gewijzigd door KTManiac op vr 13 okt 2023, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door DJSmiley »

Met zo'n loodaccutje heb je netto 50% beschikbaar, dus 50Ah.

Die koelkast zal zo'n 14-15A gebruiken, dus met een uurtje of 3 is je accu leeg..

Dat ding op 12V draaien is onrealistisch gezien het stroomverbruik. Kan wel maar de enorme accubank die je nodig hebt is totaal niet in verhouding. Reken snel op zo'n 250-350Ah per 24 uur nodig, dus x2 bij een loodaccu....
Een 250Ah loodaccutje help je net zo snel om zeep met die koelkast.

Gasfles erin, koelkast alleen op de camping aan de paal gebruiken of een compressorkoelkast nemen.

0 volt op de loodaccu... Afschrijven. Milieupark of inleveren bij een oudijzerhandel, dan krijg je er nog een eurotje of 5-10 voor (loodprijs)

100Ah loodaccu is prima voor een paar lampjes en dingetjes opladen, eventueel icm een kleine omvormer, maar wil je meer dan is het zeker raadzaam om een grotere accu te nemen. Heb je weinig behoefte dan is dat heel prima, hele volksstammen hebben 'maar' 90-100Ah aan lood en is voor hun prima.

Maar begin met bepalen wat je verbruik en opbrengst is, dan pas kun je een keuze maken wat nodig is. 'Blind' een accu kopen is niet perse handig/verstandig.


Laden tijdens het rijden: Normaliter zit er daarvoor een scheidingsrelais ingebouwd, los of in de aanwezige EBL (of welk merk schakeldoos dan ook), of een booster bij de modernere voertuigen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Skuppers
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 18:17

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Skuppers »

Koelkast op gas, slurpt gas heb ik begrepen.
Sowieso voorlopig nog geen gas omdat ik nog geen flessen heb en eerst nieuwe slangen moet kopen om vervolgens alles af te persen.
12v alleen sporadisch als ik niet op een camping sta.

Ik heb een zonnepaneel, waarvan ik nog de kabel naar de accu moet brengen. Laad regelaar heb ik al aangesloten.

Ik verbruik Max 300w als alles aan is.
Waterpomp af en toe. Twee lampjes en de koelkast.
Misschien nog een telefoon.
25A dan kan bovenstaand 2 uur draaien en verbruikt 50% van de 100Ah accu.
Moet toch kunnen lijkt me ?
Ik ga voorlopig niet Off Grid. Totdat alles 100% werkt…. 😀
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door AadenAnke »

Ik zou beginnen met de boel in orde te maken! Verwacht niet te veel opbrengst van een zonnepaneel 3 tot 4 keer het wattage van het paneel op een zonnige dag! Dus een 100watt paneel een 300a400watt per dag zeg een 30 ampere op een redelijke dag maar er zullen ook dagen zijn dat je nog geen 3 ampere opbrengst zal hebben. Wil je echt off-grid dan is daar best een behoorlijke investering voor nodig! Wat het gas verbruik voor de koelkast, bij mij 1 liter (=0,5kg per dag) inclusief koken dus dat slurpen valt best mee

Gr Aad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door Mickel Moen »

Dit tabelletje geeft enig inzicht:
IMG_1176.png
IMG_1176.png (69.3 KiB) 537 keer bekeken
Verder. Een goede berekening is een goede start:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html

Maar daarvoor nog, verdiep je in de theorie.

Een aanrader:

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Huishoudaccu kapot?



Bericht door CaradoT135 »

Skuppers schreef:
vr 13 okt 2023, 21:00
Koelkast op gas, slurpt gas heb ik begrepen.
Als je uitgaat van 250 gr/24h kan je met 9,5 kg gas toch zo'n 38 dagen vooruit. In de praktijk zal dat minder zijn, je zal tenslotte ook nog wat gaan koken.
Plaats reactie