Tijd tussen keuring en op weg kunnen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley

Re: Tijd tussen keuring en op weg kunnen

Bericht door DJSmiley »

ducati 900 schreef:
wo 19 jul 2023, 16:16
Wat is daar nu veranderd?
Bij ombouw betaal je de restBPM. Dat gebeurt volgens een afschrijvingstabel. Die is per 1 juli veranderd, waardoor de oudere bussen duurder geworden zijn in BPM.

Een busje waarbij de BPM 9000 euro is, en 11 jaar oud:

Was: 92% + (18x0,08) = -93.44%, betekende dus 590 euro BPM aftikken.

Sinds 1 juli is het echter 81% + (18x0,19) = -84,42%.
Voor diezelfde bus betaal je, bij omkeuring na 1 juli, dus 1402 euro BPM.

Bij jongere bussen is het voordeel de andere kant op en mag je meer aftrekken. Het hele idee is om een jongere bus interessanter kwa prijs te maken dan de oude 'stinkdiesels'.

bpmverandering2023.png
bpmverandering2023.png (811.8 KiB) 8081 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ducati 900

Bericht door ducati 900 »

Aha de afschrijvingstabel is gewijzigd, de rest pm is aardig omhoog gegaan.
Het is dus weer de man die iets minder te besteden heeft die het l.. is.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

Ja, dat is met alles en altijd.
Afbeelding
TeamLotz

Bericht door TeamLotz »

Ik vind het ook nogal een forse verhoging, ik had eerst berekend dat we op iets van 1769 uit zouden komen, ik heb nu uiteindelijk 2529 moeten betalen. Overigens is dat net weer een ander bedrag dan wat ik zelf op basis van die tabel uitgerekend heb, want dan zou ik op 2704 uitkomen, dus hoe de belastingdienst dan zelf op dat lagere bedrag uitkomt is me niet helemaal duidelijk. Maar goed, het is minder dus dan hoor je mij niet klagen ;)

We hadden trouwens gisteren meteen na de keuring de BPM aangifte gedaan, zo rond een uur of 12 in de middag en ik kreeg vanochtend iets na half 11 de mail waarin stond hoe je dit moest betalen. Daar is dus ook wel weer bijna een dag overheen gegaan.
TeamLotz

Bericht door TeamLotz »

Nog even een update over hoe het verder is gegaan. We kregen uiteindelijk op dinsdag de week na de keuring het nieuwe kentekenbewijs binnen. Meteen kentekenplaten laten maken en die avond nog de camper laten taxeren. De volgende dag konden we met de taxatie de verzekering regelen en toen zijn we meteen op pad gegaan.

Al met al heeft het dus een week geduurd voor we op weg konden na de keuring. En inmiddels zijn we al weer een week onderweg en zitten we momenteel in Zweden :)
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Vergeet niet ook niet het kwarttarief aan te vragen. (als je tenminste daaraan voldoet en gebruik van wilt maken)

Zolang je dat nog niet gedaan hebt blijf je de hoofdprijs aan wegenbelasting betalen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Wel strakke planning :cheers: Bon voyage
TeamLotz

Bericht door TeamLotz »

DJSmiley schreef:
wo 02 aug 2023, 20:35
Vergeet niet ook niet het kwarttarief aan te vragen. (als je tenminste daaraan voldoet en gebruik van wilt maken)

Zolang je dat nog niet gedaan hebt blijf je de hoofdprijs aan wegenbelasting betalen.
Vergeten te melden in bovenstaand verhaal maar ook dat hebben we nog vóór vertrek aangevraagd.
DucatoDolf schreef:
wo 02 aug 2023, 20:41
Wel strakke planning :cheers: Bon voyage
Thanks!
Gatochweg

Bericht door Gatochweg »

Wat ik afvraag is het volgende. Toen ik dat formulier van de Belastingdienst voor de aanvraag van het kwarttarief instuurde werd die aanvraag afgewezen. Ik ben toen met de Belastingdienst in contact getreden en die verklaarde dat dit formulier overbodig is. De bedoeling zou zijn dat ik MBR iedere keer zou moeten schorsen. Dit kost een klein bedrag. En wanneer ik weer gebruik ging maken van de camper zou ik de schorsing dan weer moeten opheffen.

Dit is wat ik tot nu toe ook doe. En met een beetje geluk kan ik de camper dan jaarlijks 3 kwartalen geschorst houden.

Mijn vraag: herkent iemand deze gang van zaken?? Want ik blijf het omslachtig vinden. Ik heb by the way gewoon een origineel als camper gebouwde Hymer alfkoof.
TeamLotz

Bericht door TeamLotz »

Daar heb ik nog nooit van gehoord… Lijkt me ook erg onhandig, want dan kun je dus nooit zomaar spontaan een weekendje weg gaan in de periode dat je de camper geschorst hebt.

Overigens hebben wij van de week bericht gekregen dat de belastingdienst meer tijd nodig heeft om onze aanvraag te beoordelen en dat het daarom nog 8 weken langer gaat duren voordat we uitsluitsel krijgen. Wat ik lees als dat ze gewoon te weinig mankracht hebben om de aanvraag binnen een redelijke termijn te behandelen.
Peter+Annie

Bericht door Peter+Annie »

Joske schreef:
wo 28 jun 2023, 16:00

Een 2e traject is het aanvragen van het 1/4 tarief voor de wegenbelasting.
In eerste instantie betaal je 100% (volgens hetzelfde systeem zoals je overige auto: per maand, kwartaal, automatisch enz')
Bij goedkeur 1/4 tarief wordt het teveel betaalde verrekend/teruggestort.
Goedkeur kan wel even duren.
Onze ervaring:
je vraagt 1/4 tarief aan bij de belasting dienst, met inlevering van de gevraagde foto,s.
Je krijgt bericht dat je aanvraag ontvangen is.
Je hoeft pas te betalen als de aanvraag is goedgekeurd, de belasting dienst gaat dus niet gelijk innen.
Er word dus niets verrekend of teruggestort.
En tussen het moment van aavraag en de toekenning/afwijzing kan inderdaad wel een maandje of wat overheen gaan.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
TeamLotz

Bericht door TeamLotz »

Klopt, dat is tot nog toe ook onze ervaring. Wij hadden de bus dus, tot het moment van de keuring, in schorsing. Zoals hierboven te lezen is hebben we zo snel mogelijk na de keuring de aanvraag voor het kwarttarief opgestuurd. In de ontvangsbevestiging die we daarna kregen stond inderdaad dat ze geen belasting gaan innen tot het moment dat er een besluit is genomen over de aanvraag. We hebben dus tot nog toe nog geen enkele keer wegenbelasting hoeven betalen, dat zal (met terugwerkende kracht) pas gaan gebeuren zodra onze aanvraag is beoordeeld.

Ik weet overigens niet of dit traject anders is als je de bus niet in schorsing had voor de keuring, wellicht is het dan net even anders.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 20 sep 2023, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Gatochweg schreef:
di 19 sep 2023, 19:47
Wat ik afvraag is het volgende. Toen ik dat formulier van de Belastingdienst voor de aanvraag van het kwarttarief instuurde werd die aanvraag afgewezen. Ik ben toen met de Belastingdienst in contact getreden en die verklaarde dat dit formulier overbodig is. De bedoeling zou zijn dat ik MBR iedere keer zou moeten schorsen. Dit kost een klein bedrag. En wanneer ik weer gebruik ging maken van de camper zou ik de schorsing dan weer moeten opheffen.

Dit is wat ik tot nu toe ook doe. En met een beetje geluk kan ik de camper dan jaarlijks 3 kwartalen geschorst houden.

Mijn vraag: herkent iemand deze gang van zaken?? Want ik blijf het omslachtig vinden. Ik heb by the way gewoon een origineel als camper gebouwde Hymer alfkoof.
Dit slaat nergens op. Kwarttarief is heel wat anders als schorsen en heeft in feite niet veel met elkaar te maken. Geen idee wat je situatie precies is, maar als je nog geen kwarttarief had en dat nu hebt aangevraagd is dat een proces wat gewoon goedgekeurd moet worden als alles juist is ingevuld. Had je al kwarttarief dan snap ik niet waarom je het nog eens aan zou willen vragen.

Maw, de situatie is mij nog niet helemaal duidelijk. Had je al kwarttarief? Dan is opnieuw aanvragen niet nodig. Heb je nog nooit kwarttarief gehad? Hoeveel MRB betaal je op het moment per volledig jaar?

Het is namelijk zo dat een camper 1/4 van het personenwagentarief hoeft te betalen gedurende een heel jaar. Zou je de camper alsnog 3 kwartalen schorsen, dan zou je dus maar 1/4 van 1/4 hoeven betalen.

Kijk hier en vul even in om te vergelijken met de bedragen die u op uw aanslag heeft. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen
JMD

Bericht door JMD »

De drukte bij de belastingdienst zorgde bij mij er voor dat het heel lang duurde, van jul 21 tot mrt 22...
Die tijd geen belasting betaald en ook geen naheffing gekregen, dus soms heb je geluk :D

Grt JMD
Plaats reactie