Laden LiFePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
leomerymilles

Re: Laden lifepo4

Bericht door leomerymilles »

Nou denk dat ik eruit ben 14.6 volt.
Ga 8 weken weg benieuwd of ik het geladen krijg. Twee zonnepanelen 140watt met ieder een eigen lader.
Verder nog geen andere opladers.
Dankjewel voor het meedenken,
Vriendelijke groeten leo

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
leomerymilles

Re: Laden LiFePO4

Wie snap dit en wat moet ik doen?
Als ik de Alden sps 220 op 14.6 instel gaan alle ledjes knipperen. De fabrikant schrijft 14.6 als instelling voor dat werkt dus duidelijk niet. Kan ik de instellingen veranderen bijvoorbeeld naar 14.4 zonder de panelen los te koppelen?
Onder het rijden is de batterij lifepo4 opgeladen met 13.5 door de dynamo en de batterij geeft 100 procent vol aan .
Er wordt niks warm dat lijkt goed.
De batterij is 100 procent vol de alden regelaar is aan het laden. Dat lijkt mij niet oke.
De alden regelaar staat nu in spiegelbeeld ingesteld op 14.6 dus linker schuifje omhoog en 3 naar beneden
Dankjewel alvast voor het meedenken Vriendelijke groeten leo
Op weg naar Spanje
Vriendelijke groeten leo

All4Fun

Bericht door All4Fun »

Instellingen gedaan voor ingebruikname of tijdens.
En wat voor merk/ type accu is het?
leomerymilles

Eerst ingesteld toen accu's eerst toen zonnepanelen aangesloten
Accu liitokala 200ah

Going

Bericht door Going »

Is de accu eerst buiten de camper opgeladen geweest.
Ik had ook dezelfde accu vorig jaar aangeschaft. Ik heb het eerst met de meegeleverde lader van 20 a geladen. Dat nam SLECHTS 14 uur.
Dus als de accu nog leeg is doet het magere zonnetje van vandaag niet veel. Ook de Dynamo zal weinig doen als die door de ebl levert of dat de draden naar de hh accu dun zijn.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

De accu is niet leeg, de Alden schijn het probleem te zijn.
De batterij is 100 procent vol de alden regelaar is aan het laden. Dat lijkt mij niet oke.
Ik heb geen idee hoe goedkoop deze Alden is t.o.v. een Victron Smartsolar is, maar ik had het wel geweten als ik moest kiezen, geen gedoe met switchen. Gewoon instellen naar eigen wens en je kan monitoren.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

vergeet niet dat het met de eerste keren laden van een lifepo accu heel lang kan duren voor het egaliseren van alle cellen klaar is, en dat de cel met de laagste spanning bepaald wanneer een accu leeg is .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Going

Bericht door Going »

Ja Jos, niet altijd zichtbaar.
Ik denk dat je het met me eens bent. De accu afkoppelen, met een goede omvormer een 100 watt lamp of een klein 500 watt kacheltje laten branden.
Dan met een oplader voor lifepo4 weer laden tot de bms afstopt.
Misschien een keer of twee herhalen.
De cellen moeten met elkaar geëffend worden. Dat lukt niet met een mager zonnetje in de herfst.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

:thumbup: , en dat kan lang duren voor dat het langdurig goed is, kijk die accu,as zijn op gebouwd uit cellen bij 12volt 4 stuks, elke cel heeft een minimale (zeg 2.5 volt)en maximale spanning(zeg 3,2 volt), de bms heeft tot taak die onderlinge celspanningen te bewaken, en schakeld de accu uit als 1 cel die minimale spanning volt bereikt, en als 1 cel de maximale spanning bereikt, gaat de bms de hoogste cel stoppen met laden totdat de andere cellen ook maximaal vol bereikt hebben , en dat kan bij een nieuwe accu soms lang duren, zijn ze eenmaal gebalanceerd blijft het meestal een lange tijd goed
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

leomerymilles

De accu is op een spanning van 13.2 aan mij geleverd. Komt van een eerdere opstelling af
Gisteren avond na 300km van 90 procent naar 100 procent
Vanmorgen 92% na 200km100%

Spanning in de nacht 13.1
Nu 13.4 de zon schijnt

leomerymilles

Jammer dat ik geen antwoord op de vraag heb.
Vriendelijke groeten leo

leomerymilles

Wie snap dit en wat moet ik doen?
Als ik de Alden sps 220 op 14.6 instel gaan alle ledjes knipperen. De fabrikant schrijft 14.6 als instelling voor dat werkt dus duidelijk niet. Kan ik de instellingen veranderen bijvoorbeeld naar 14.4 zonder de panelen los te koppelen?
Onder het rijden is de batterij lifepo4 opgeladen met 13.5 door de dynamo en de batterij geeft 100 procent vol aan .
Er wordt niks warm dat lijkt goed.
De alden regelaar staat nu in spiegelbeeld ingesteld op 14.6 dus linker schuifje omhoog en 3 naar beneden
Dankjewel alvast voor het meedenken Vriendelijke groeten leo
Op weg naar Spanje
Vriendelijke groeten leo

Going

Bericht door Going »

Meeste mensen raden 14.4 v aan voor langere behoud van de accu.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

zet hem eens gewoon op die 14,4, gaat niets mee verkeerd en de accu komt vol genoeg, en is een algemeen aanvaarde waarde voor een 12 volt lifepo4 accu, niet blijven zeuren
jos

Plaats reactie