Versnellingsbak: de 5e van Fiat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bas vd laar

Re: Versnellingsbak: de 5e van Fiat

Bericht door Bas vd laar »

Bak hoeft voor deze reparatie er NOOIT onder vandaan
Precies, mensen roepen maar wat en brengen het als een vaststaand feit.
Als je het niet zeker weet, zeg dan iets in de trant van: Ik meen dat de hele bak eraf moet, of iets dergelijks.
En verstandige mens kiezen de zelfde overbrenging minder toeren in 5 minder lawaai als je wat door rijd kun je elkaar ook nog een beetje verstaan
Zit er af fabriek niet voor niets in
Nee dus, want als je camper hebt met deze overbrenging, en hij is aan de zware kant, dan kun je binnendoor alleen in 4 rijden, omdat ie het in de vijf niet trekt en te weinig toeren draait waardoor de volgende 5e versnelling sneuvelt.
SkiRon
Contacteer:

Bericht door SkiRon »

Ik heb toen voor de midden overbrenging gekozen, kan je en fijn op de snelweg rijden en fijn binnendoor. Ik had de korte en dat was echt niet fijn op de snelweg, de lange was weer drama binnendoor dus die middenweg leek me ideaal en dat is ook gebleken.
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Dat lijkt me de goede keuze.

Ik had eens een flinke alkoof met de zware eindoverbrenging, die liep alleen lekker boven de 100, daaronder was er te weinig kracht.
80 of 90 rijden in 5 was helemaal niet te doen.

De korte vijf is dan weer heel kort, die had ik ook eens, maar als je dan eens lekker wilde opschieten op de snelweg dan schreeuwde de motor het uit.
Ook niet fijn.

De lange eindoverbrenging is wel geschikt voor een wat minder zware, en windvangende, halfintegraal of buscamper.
dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

@Robert1956

Miss. staat hier nog wat handig info voor je.
viewtopic.php?t=8477188&hilit=bak+KM+bak+UM+bak

Heb zelf de korte 5 erin zitten. Het verschil tussen de lange en midden 5 is verwaarloosbaar. (vind ik) tenminste bij de KM bak. Lang 58/35 0.60 Midden 53/34 0.64 0.04 verschil. Dat gaat nergens over. (nogmaals vind ik :wink: )
2005 zal hoogstwaarschijnlijk de UM bak zijn. Meen dat die andere verhoudingen heeft voor de 5.
Let daar wel even op bij bestellen. Bestel je alleen de tandwielen? Dan de synchronisatie omdraaien. Even oppassen met demonteren dan.
En idd, zoals gezegd, half uurtje en je rijdt weer. Doet Fiat toch weer goed :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Robert1956

Bericht door Robert1956 »

Dank voor jullie reacties en het mee denken. Ik ben niet technisch genoeg om het zelf te repareren, maar wil wel weten wat er moet gebeuren.
Joske

Bericht door Joske »

Ik was begonnen met een duidelijke twijfel.
Daarnet even bij mijn 2.8 JTD uit 2006 gekeken en ik zat er naast.
Ook bij mij een bakje, waarin de 5e versn zit
Joske schreef:
ma 18 sep 2023, 17:07
Ik weet het niet zeker, maar er is in dit geval sprake van een Ducato uit 2004, 2005 zie ik zelfs.
Dus een model 244 met een 2.8 JTD motor.......
En de rest was dus fout..

Succes
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Zijspan

Bericht door Zijspan »

Ik was ook even op verkeerde been gezet, ik had een 2.8 jtd en daar had ik zelf de 5 al eens vervangen door dat zwarte deksel er af te halen.
Op zich geen moeilijk karwei, je koop een set compleet van de juiste gearing en je steekt het er in, in mijn geval hielp de fiat monteur buurman toen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie