Voltage meter op 17+ volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Frisia86

Voltage meter op 17+ volt

Bericht door Frisia86 »

Beste mensen,

Ik ben in bezit van een VW T4 Dehler uit '91. Het moet een Optima zijn, de 'kleinste' variant.

Nu heb ik hem nog niet heel vaak op 220 aangesloten en de keren dat ik hem op 220 had, was de digitale volt meter met usb aansluiting afdekt door het kapje. Dit weekend zag ik echter de voltmeter knipperen toen ik hem op een paal had aangesloten bij een camperplaats en zag ik de voltmeter oplopen tot wel 17.1 volt.

Na afkoppelen liep de boel weer terug naar max 14. Uit m'n hoofd zat hij uiteindelijk weer op een dikke 13.

Dit gebeuren deed me denken aan een voorval dat ik een aantal dagen geleden had bij starten bij huis. De digitale voltmeter op het dashboard stond toen ook hoog en knipperde. Toen ik wegreed zakte hij vrij snel af en zag alles er weer normaal uit.

De beide digitale voltmeters met usb zijn door de vorige eigenaar geïnstalleerd. Verder ziet alles er vrij normaal / standaard uit. Ik kan me niet voorstellen dat er verder mee geknutseld is. Dat gezegd hebbende, heb ik verder nul ervaring met kampeerbussen, laat staan een Dehler. Voor deze aankoop kende ik alleen Westfalia haha.

Hoe dan ook, heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten? Ik vind het geen lekker gevoel dat de boel zo hoog oploopt, helemaal omdat de huishoud accu onder het bed / de bank zit. Voor één nacht kan ik wel zonder 220, maar het is toch prettig om ook de normale stopcontacten te kunnen gebruiken, welke alleen werken als 220 is aangesloten.

Bonusvraag: er zit een kachel in voor warme lucht en ik denk warm water. Deze werkt niet, vorige eigenaar zei 'het is vast een zekering'. Iemand een idee wie, wat waar?

Schema's of andere documentatie over Dehlers zijn ook meer dan welkom. Voor zover ik kan zien is er over Dehlers niet heel veel te vinden...

Alvast dank!

PS, ik kan foto's maken van de situatie, indien gewenst!
Volkswagen T4 Dehler
DJSmiley

Re: Voltage meter op 17+ volt

Bericht door DJSmiley »

Controleer met een (andere) meter. Het klinkt als een defecte acculader.

Dat gebeurt wel vaker bij de oudere modellen: de ‘eindtransistor’ gaat dan kapot en dan regelt ie niet meer naar de juiste spanning, maar zet ie de gelijkgerichtte spanning direct op de accu, die ligt dan rond de 17V.

Dat is te hoog en daardoor wordt je accu overladen (wordt warm en gaat koken, vaak met een rotte eiergeur).

Reparatie kan maar is economisch niet rendabel en ook niet slim gezien de leeftijd van de rest vd componenten.

Een nieuwe lader is dan de slimste oplossing.

Afhankelijk hoe lang het al speelt heeft je huishoudaccu een optater gehad, of is inmiddels defect.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
kampo

Bericht door kampo »

Heel dringend met een multimeter/voltmeter nameten of dit klopt.
Je begrijpt toch zelf ook wel dat 17V destructief is voor je accu en verbruikers.
Groeten Kampo
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dit gebeuren deed me denken aan een voorval dat ik een aantal dagen geleden had bij starten bij huis. De digitale voltmeter op het dashboard stond toen ook hoog en knipperde. Toen ik wegreed zakte hij vrij snel af en zag alles er weer normaal uit.
Stond je camper thuis, vlak voor het wegrijden, ook nog aangesloten aan 230 Volt?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Frisia86

Bericht door Frisia86 »

Nee, dat is het gekke ervan. Ik heb toen niet op de stroom gehad. Leek toen meer een vreemde glitch en daarom geen aandacht aan besteed.

@Kampo, klopt helemaal eens! Ik hang hem nu ook niet meer op een paal en zit nu dan ook niet op de hoge voltage melding. Wil meer kijken hoe te verhelpen voor ik überhaupt een kabel uitrol. Had dit weekend geen multimeter mee.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 18 sep 2023, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Volkswagen T4 Dehler
Tabbert classic 570

Bericht door Tabbert classic 570 »

Als je je accu niet vertrouwd dan kun je je accus afkoppelen terwijl je aan walstroom staat. Want je wilt geen brand in je bus.
Metor

Bericht door Metor »

Stond dus niet aan de net lader toen je 17V gemeten hebt.
Heb je zonnepanelen? Misschien is de regelaar hiervan van slag af.
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Of de regelaar in de verkeerde volgorde aangesloten op de accu?
Panelen van de regelaar, Accu van de regelaar, Accu aan de regelaar, Panelen aan de regelaar. PAAP.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Frisia86

Bericht door Frisia86 »

Dank voor snelle reacties!

Nee, geen panelen. Ik begin nu wel te twijfelen of ik bij die ene hoge uitslag toch niet bij huis de boel op 220 heb gehad. Omdat er toen niets was waarvan ik me bewust was, heb ik dat misschien ook niet helemaal goed opgeslagen. Zo gaat het altijd met getuigenverklaringen haha.

Goed plan om de accu's er op dat moment af te gooien. Ik zou dan gewoon 220 moeten hebben met de stekker er in, toch?

Wat is het beste stappenplan om de boel door te meten? Alvast dank!
Volkswagen T4 Dehler
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Wat is het beste stappenplan
1: Wees preciezer/serieuzer.

Dan kunnen anderen je beter helpen en het is voor de veiligheid ook beter. Dit is geen speelgoed!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Frisia86

Bericht door Frisia86 »

Dank!

Ik gebruik de bus ook als daily, vandaar dat mijn geheugen mij in de steek laat met betrekking tot het ene voorval.

Verder bloed serieus. Welke details zijn nodig? Ik kan foto's maken van de situatie.
Volkswagen T4 Dehler
kampo

Bericht door kampo »

Juist geformuleerd.
Met 17V koppel je de huishoudaccu af en rij je recht naar de werkplaats.

Je kan ook een voltmetertje gaan kopen in de Action, zelf meten en vervolgens vaststellen of er accuut gevaar is.
Groeten Kampo
Pebblesbert

Bericht door Pebblesbert »

Hallo Frisia,

Gefeliciteerd met je Dehler Optima. Ik heb 15 jaar een VW T4 Dehler Optima 4.7 uit '98 gehad. Superfijne campers en jammer dat ze niet meer worden gemaakt. Ik ben het met de eerdere berichten eens dat je acculader hoogstwaarschijnlijk kapot is. In ieder geval niet meer via 220 V opladen vanaf nu. Meestal gebruikte Dehler in de Optima serie een Mobitronic (Waeco) lader. Als je Dehler van '91 is ben ik niet verbaasd dat die lader ermee is opgehouden (30 jaar oud!. Ik zou de Mobitronic lader vervangen door een Victron 12/15 Blue Smart lader. Je kan deze eenvoudig op dezelfde plek als de Mobitronic lader monteren en alles werkt weer als vanouds.

Overigens kan het ook zo zijn dat je USB "stopcontacten met spanningsvoltindicatie" een verkeerd voltage aangeven. Meten met een betrouwbare multimeter is dan handig!

Ik zie net dat ik 8 Dehlers heb gehad, waarvan 7 Optima's, dus op zich ben ik redelijk bekend met het model!

(De acculader zit gemonteerd aan de "bedplank" exact tegenover (of boven) de huishoudaccu)

Succes !
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Pebblesbert

Bericht door Pebblesbert »

"Bonusvraag: er zit een kachel in voor warme lucht en ik denk warm water. Deze werkt niet, vorige eigenaar zei 'het is vast een zekering'. Iemand een idee wie, wat waar?"

Warme luchtkachel: Is waarschijnlijk een Eberspächer D3L (of wellicht een bij een '91 een Webasto). Zit ook onder de bank/bed achter je accu. Via het serviceluik in de keuken te bereiken.
Zekering: als je heel veel geluk hebt is dat het, maar dan had de vorige eigenaar dit wel gefixt!
Doet ie helemaal niets (geen stroom)?, of draait de ventilator wel, maar springt-ie niet aan? Kan best veel aan mis zijn..
De oude standkachels hebben heel veel spanning (= volle en goede accu) nodig om de startprocedure te overleven. Eenmaal aan, blijft die wel lopen. Soms zette ik de motor even aan - dynamo laadt dan de huishoudaccu bij - om de standkachel te starten.

Warm water:
1- Was een optie bij Dehler maar komt niet heel veel voor. Als het een originele boiler is, is die gemonteerd net achter de voorstoelen midden onder de auto. Boilerfunctie doordat de koelwaterslangen (van de motor) op de boiler zijn aangesloten. Opwarming dus alleen bij draaiende motor, maar blijft daarna ~ 20 uur lang warm. Vierkante tank. Veel eigenaren weten er niet mee om te gaan, en op een gegeven moment vriest de boiler kapot.
2 - Een Truma B10 boiler: Kan ook als optie zijn ingebouwd, maar wellicht nog zeldzamer. Kan geplaatst worden onder de bank in plaats van de gasbun, die dan naar achteren verdwijnt. Werkt op gas of 220V. Ik heb eén Dehler gehad die zoiets had ingebouwd en ik vond het een onding, maar uiteindelijk heb ik het werkend op gas én 220 V gekregen terwijl het niet lekte!

Als je geen van beide hebt, is er geen warm water. In ieder geval levert de standkachel het niet!

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie