Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Hoofdnoorman »

Lijkt mij een duidelijke vraag.
Ik begrijp dat het traploos schakelen met de hand al heel prettig is.
Maar ik heb een fiets nodig dat mijn gewicht aan kan, Hockey mee kan slepen de berg op naar Alfaz del Pi en waar ik niet de hele tijd aan het fijn afstellen ga of zit te knoeien.
Ik moet al aan een fiets van pakweg 6 k dus de 300 euro meer voor de automaat boeit dan ook niet meer.
Maar ik wil wel weten hoe het bevalt bij de eventuele gebruiker.

Toevallig vandaag een rit gemaakt met mijn ALDI fiets in Deventer met Hockey in de kar. Ging nog prima, maar ik wil meer koppel hebben dus ga voor de Panasonic 95 Nm. Wellicht de Upstreet 3 7.23 HS EU in de hoop dat men de snelheid kan begrenzen zodat hij als gewone e-bike kan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door flipflip »

Ik heb een Nexus 5 naaf versnelling. Ik zie dus in welke versnelling ik zit. Dat weet je bij Enviolo niet. En dat vind ik niet prettig.

Verder zit er veel weerstand in het inwendig van de Enviolo. Als je accu leeg is, kan het zo zijn dat je je rot trapt.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door AadenAnke »

Oeeiiii Rudy dat is wel een Wereld van verschil zeg :lol: maar wat hier iemand met 75 kg gewicht er van vindt is volgens mij niet echt relevant jij en Hockey samen een 150/160kg wel een verschil hoor. Bij zo’n bedrag moet het toch mogelijk zijn gewoon een stevige proefrit te maken bij een dealer?

Gr Aad
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Rob A2 »

Mijn partner rijdt met de Enviolo naar volle tevredenheid. Je trapt altijd in hetzelfde tempo dat je eenmalig instelt. Bijvoorbeeld 55 omwentelingen per minuut. Nooit meer de stress of je in de juiste versnelling zit of dat je te laat schakelt. Ze heeft nu de nieuwste uitvoering van Advanced waarop zelfs de elektrische ondersteuning automatisch ingesteld kan worden. Ook daar hoef je dan niet meer aan denken. En met een 85 Nm motor en 750 Wh accu heb je ruim voldoende power. Ze rijdt makkelijker een heuvel op dan ik met een e-mountainbike.
Twee nadelen: de fiets weegt meer omdat de Enviolo een paar kilo weegt én de fiets is een stukkie duurder.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Kubo »

Heb een Trek met Enviolo vindt het ideaal.
Bij afremmen b.v. Verkeerslicht schakeld hij automatisch terug zodat je makkelijk optrekt.
Verder als hij op automaat staat steeds zelfde cadans.
Geen geklooi met handmatig schakelen.
In het verleden verschillende schakel systemen gehad maar de Enviolo staat bij mij op nummer één.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4191
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door beatrix18 »

Als je een robuuste versnelling wil dan kan je voor de enviolo gaan (er zijn verschillende types).
Zoals genoemd heeft deze wel wat extra verliezen.
Als je dan de automaat neemt dan hoef je niet meer (on)bewust te schakelen. Ik heb er een tochtje mee gefietst en je verstand kan op nul en je fietst steeds met de zelfde omwentelingen......lekker maar ook zaai.
Wij hebben de speciaal voor de krachtigere e-bike gemaakte en dus eveneens robuuste Nexus 5 gekozen. Bijzonder overzichtelijk en relaxed systeem.
Enige minpuntje vind ik de bediening vanuit de pols die met een luide klik gepaard gaat. Dit scheelt wel weer een belletje als je wil inhalen :mrgreen:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik rijdt nu met een Nexus 7 en ik weet dat die naaf prima is.

Mijn Aldi fiets is prima in orde en nu net een nieuwe accu gekocht sinds 10 jaar.

Maar ik wil gaan proefstaan op een CP in Alfaz del Pi. Vanaf Albir, waar het echte leven plaats vindt, is het wel een beetje klimmen. Ik moet zodanig meetrappen nu dat de tong op de schoenen ligt. Te doen als je één keer bij Bertt langs gaat, maar elke dag gaat mij zeker vervelen.
Tevens wil ik de fiets in de alkoof want ik heb nog geen garage. Dertig kilo boven mijn macht tillen en in de alkoof schuiven gaat wel. Moet er een drager achterop, zou ik al snel voor een scooter gaan oid.

Op de vlakke weg maakt het niet zoveel uit hoe zwaar de fiets is, maar ik weeg 145 en Hockey met de kar samen ook 45 kilo dus 190 kilo.
Dus eigenlijk moet ik een fiets die met iemand op de bagagedrager nog redelijk vooruit kan bij een klimmetje.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door AadenAnke »

Dat zal best lukken Rudy maar met dat gewicht automatisch/traploos schakelen lijkt mij iets dat nog niet is uitgeprobeerd :lol: de meeste van dit type fietsers stopt het gewicht wel bij een 90/100kg denk ik zo. Legde vraag neer bij de leverancier en ik ben benieuwd naar die reactie

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51331
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Kroppie »

Hoofdnoorman schreef:
ma 21 aug 2023, 1:11
Lijkt mij een duidelijke vraag.
Ik begrijp dat het traploos schakelen met de hand al heel prettig is.
Maar ik heb een fiets nodig dat mijn gewicht aan kan, Hockey mee kan slepen de berg op naar Alfaz del Pi en waar ik niet de hele tijd aan het fijn afstellen ga of zit te knoeien.
Ik moet al aan een fiets van pakweg 6 k dus de 300 euro meer voor de automaat boeit dan ook niet meer.
Maar ik wil wel weten hoe het bevalt bij de eventuele gebruiker.

Toevallig vandaag een rit gemaakt met mijn ALDI fiets in Deventer met Hockey in de kar. Ging nog prima, maar ik wil meer koppel hebben dus ga voor de Panasonic 95 Nm. Wellicht de Upstreet 3 7.23 HS EU in de hoop dat men de snelheid kan begrenzen zodat hij als gewone e-bike kan.
en motoren zijn ook los verkrijgbaar met controller, een zwaardere motor in je fiets inspaken, is dat geen optie?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door JanJD »

Je vraagt specifiek naar de Enviolo Automaat en specifiek naar ervaring hiermee. Dit heb ik niet. Wel heb ik een paar jaar geleden, toen ik in de markt voor een speed-pedelec, geconstateerd dat er verschillende versies zijn en maar enkele versies geschikt voor zwaar gebruik zijn:

Enviolo City naaf: Dit is een basisversie van de Enviolo naaf die geschikt is voor stadsfietsen en lichte elektrische fietsen. Het heeft een overbrengingsverhouding van 310%, wat betekent dat de hoogste versnelling 3,1 keer groter is dan de laagste versnelling.
Enviolo Trekking naaf: Deze variant is ontworpen voor trekking- en elektrische fietsen en heeft een hogere overbrengingsverhouding van 380%. Dit maakt het mogelijk om beter heuvelop te rijden en tegelijkertijd een hogere topsnelheid te bereiken op vlakke wegen.
Enviolo Sport naaf: Dit is een lichtgewicht naaf die geschikt is voor sportfietsen, racefietsen en snelle elektrische fietsen. Het heeft een overbrengingsverhouding van 380% en een gewicht van slechts 1700 gram.
Enviolo Cargo naaf: Deze naaf is ontworpen voor cargo-fietsen en heeft een hogere belastbaarheid en duurzaamheid dan andere varianten. Het heeft een overbrengingsverhouding van 380% en is geschikt voor zware lasten en intensief gebruik.
Enviolo Automatiq naaf: Dit is een variant van de Enviolo naaf met een automatische schakelfunctie. Het gebruikt een geïntegreerde sensor om automatisch te schakelen tussen versnellingen op basis van de snelheid en trapkracht van de fietser. Het heeft een overbrengingsverhouding van 380%.
Enviolo TR naaf: Dit is een variant van de Enviolo naaf met een extra hoge overbrengingsverhouding van 600%. Dit maakt het geschikt voor speed-pedelecs en fietsen met hoge topsnelheden. Het is momenteel alleen beschikbaar voor bepaalde modellen van Riese & Müller-fietsen.
(zie https://speedpedelec.org/blog/enviolo-naaf/)

Een speedpedelec of een cargo fiets belast de naaf zwaar. Hier wordt dan ook niet zelden de duurzamere cargo uitvoering ingezet. Bij prijstechnisch aantrekkelijke speed-pedelecs heb ik ook meermaals de Trekking uitvoering gezien, dit gaat kennelijk ook goed. Het verschil is max. 100Nm / 250kg resp. 85Nm / 180kg koppel / voertuiggewicht. (zie https://enviolo.com/nl/onze-producten/) De genoemde te vervoeren massa valt in de cargo categorie:-).

Voor manual versus automaat is het verschil uitsluitend de controller; in plaats van een manual controller wordt bij de automaat de CliQ Pro AUTOMATiQ controller gebruikt met ook de bijbehorende hub interface. De Pro AUTOMATiQ controller is compatible met alle naven, oftewel ook de zwaarste naaf kan ook met automaat geleverd worden. (zie https://drive.google.com/file/d/12l7fv9 ... sp=sharing) Dit document geeft ook mooie overzichten van bedoeld gebruik per naaftype en compatibility matrixen.

Het AUTOMATiQ systeem maakt gebruik van diverse sensoren en werkt samen met het motor systeem, ondermeer Bafang, FIT, CliQ en BOSCH worden op de enviolo site genoemd. (zie https://support.enviolo.com/hc/en-us/se ... ration-App) De automaat kan dus optimaal ingesteld worden voor combinatie fiets, motor en de bij de fiets bedoelde of verwachte belastingen. Dit wordt vanuit de fabriek gedaan en online wordt uitgelegd hoe dit, voor service doeleinden, met een qr code opnieuw gedaan kan worden. Met een APP is het een en ander ook handmatig aan te passen maar ik weet niet of door eindgebruiker met software instellingen een stadfiets naar cargo fiets opgewaardeerd kan worden ;-).

Slechts enkele typen van de Enviolo naaf zijn volgens de fabrikant geschikt voor zwaar gebruik, en deze zijn ook als automaat beschikbaar. Het is dus zaak om de gebruikte onderdelen van de gewenste fiets te bekijken of die geschikt zijn. Ik verwacht dat je voor de genoemde 6k een geschikte setup zou moeten kunnen krijgen :-)   
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 32002
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Bob Diesel »

€ 6000,-
Leuke kleine auto occasion
Maar dat is geen fiets,
Echter een fiets met zo,n motor en techniek
Is eigenlijk ook geen fiets meer

Maar automatische aandrijving, een heerlijk gemak
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door AadenAnke »

En dan te bedenken dat Rudy een jaar of 2 geleden een pracht van een oldtimer in 2 wieler uitvoering verkocht heeft zijn Honda F4 met 750cc en weinig op de teller. Aanhanger achter de camper en ter plaatse geen heuvel die te steil is Hockey achterop in een harnas :lol: ach ja sommige dingen zou je misschien wel willen terug draaien :lol:

Gr Aad
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door JanJD »

Hoofdnoorman schreef:
ma 21 aug 2023, 1:11
Toevallig vandaag een rit gemaakt met mijn ALDI fiets in  Deventer met Hockey in de kar. Ging nog prima, maar ik wil meer koppel hebben dus ga voor de Panasonic 95 Nm. Wellicht de Upstreet 3 7.23 HS EU in de hoop dat men de snelheid kan begrenzen zodat hij als gewone e-bike kan.
Koppel is met name relevant met een naafmotor. Bij een middenmotor zit de versnelling, bijvoorbeeld een Enviolo naaf, tussen de motor en het wiel. Deze versnelling is niets meer en minder dan een koppelomvormer, je ruilt snelheid voor koppel uit; lagere uitgangssnelheid = hoger koppel. Met terugschakelen krijg je meer koppel aan het wiel. Als de trappers 1:1 gekoppeld zijn aan de uitgaande as van de motor en tandwiel dan betekent terugschakelen ook sneller trappen. Mocht dit het geval zijn en is sneller trappen ongewenst, dan zal meer koppel helpen.

Mijn ervaring met Panasonic (speed pedelec met middenmotor uit 2000) t.o.v. Bosch (ook speed pedelec uit 2001) is dat de Panasonic, die op papier meer koppel heeft, voornamelijk bij lage snelheden dit hoge koppel beschikbaar heeft. Tijdens het versnellen schakelde de Panasonic intern op, dit ging erg oncomfortabel en brusk, waarna de winst weg is.
Ik vond de Bosch (normale e-bike en speed pedelec) veel verfijnder functioneren (mooie balans in koppel & snelheid profiel) en comfortabeler in gebruik dan een Bafang (normale e-bike). Eerste beleving van de Bafang is "wow wat een ondersteuning" maar in gebruik kon ik de Bosch beter waarderen. 

De Flyer Upstreet 3 7.23 HS EU is trouwens een mooie fiets met een Panasonic motor. Ik zou zeker een proefrit maken om te ervaren of deze (nieuwere generatie dan ik ervaring mee heb) motor je bevalt. In de prijscategorie waar je zoekt past ook Stromer. Dit zijn ook degelijk en goed presterende fietsen met een goede reputatie. Ze hebben allen een zware naafmotor waardoor de ketting of riem minder belast wordt.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 562
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Hoe bevalt de fiets met Enviolo automaat?



Bericht door Pienmajer »

Ik heb jaren met een aldi elektrische fiets gereden met daar achter een kar met twee honden.
En ik weet dan ook dat het berg op niet te doen is.
Sinds een jaar heb ik Stella Livorno Steps, met automatische shimano 8 versnellingen.
Ik schakel echter altijd manueel,
Die Stella is een wereld van verschil tov de Aldi fiets. Veel meer kracht en een veel kleiner verzet in de eerste en tweede versnelling. Berg op gaat nu stukken makkelijker.
Plaats reactie