Elektrische step

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Antonis

Re: Elektrische step

Bericht door Antonis »

Ik heb die van mij al 4 jaar. Ongeveer dezelfde als nu bij de action. Ik heb voor die van mij 300€ betaald. Gebruik op de camping en in het buitenland ook op de weg voor de kortere stukje zoals bijv naar de bakker. Zo'n ding is heel snel gepakt. In Dld moeten deze steps verzekerd zijn dus daar gebruik ik hem niet.
Was vorig jaar in Kroatië op de camping en zag daar iemand 18 keer voorbij komen op zo'n step richting toilet. Zelfs op de step lukte het een keer niet om op tijd bij de toilet te komen en moest daarna douchen. Ik denk dat hij zonder het gebruik van de step vaker had moeten douchen.
Ton
Bob Diesel
Contacteer:

Bericht door Bob Diesel »

:mrgreen: :mrgreen:

Ik dub nu al een jaartje ,wel niet aanschaffen
Word er ook niet jonger op , moet je nog gekke dingen doen
E,bike , er ging er nog maar 1 mee , en dit jaar helemaal niks meer mee genomen
Wilde eerst nog een nieuwe kopen ,voor Elly , maar is gezien ons fiets gedrag ,ook thuis
Gewoon zonde vd centen , de oude blijven goed genoeg

Maar wil op camping ook niet alles çonstant lopend doen
Zo,n step weegt de helft , prijs was id € 299, en de laatste x € 349, verwacht morgen de zelfde prijs

Heb hier bij de MM gevraagd voor een proefrit
Mag alleen in de winkel, mooi vlakke vloer, heb je dus niks aan

Was ik 20 jaar jonger , deed ik het gelijk, ,maar ben iets rustiger geworden :sick:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Antonis

Bericht door Antonis »

Inderdaad Bob. In de winkel gladde vloer. Op tevreden en trottoir met 30x30 tegels ook prima maar op klinkers en kinderkopjes trillen de vullingen uit je kiezen. Misschien moet je dan kiezen voor een met een beetje vering maar die zijn ook weer duurder.
Ton
Bob Diesel
Contacteer:

Dat bedoel ik
Al heeft de F 25 10 inch luchtbandjes
Maar klinker straatjemoet kunnen
Onderweg is het ook niet allemaal glad asfalt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed

dieseltje+

Bericht door dieseltje+ »

Zijn er die ervaring hebben met de aanbieding van Bob? De Segway van de action dus.
Spreekt mij wel aan. (bloedhekel aan fietsen namelijk)
De max. belastbaar gewicht is miss wel een dingetje. :problem:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Bob Diesel
Contacteer:

Karel
Weet van anderen (caravanforum)welke hem al langer hebben
Hij is op meer plaatsen te koop , maar dan voor € 449/499
Dat ze van de aankoop geen spijt hebben

(ER) afvallen gebeurt van zelf :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed

DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Bedank Bob, dat je het ff gefikst hebt. Ik zal eens een uitgebreide review geven van ons 2 jarig e-step gebruik.

Doel van ons e-step avontuur:
Met name als vervanging van de fiets die bij ons te groot en onhandig zijn om mee te nemen. Op de camping en in binnenstedelijke wandelgebieden waar fietsen is toegestaan iets vriendelijker dan een fiets. Vooral een vervanging van lopen in de hitte op kortere afstanden als fietsen te onhandig zijn om mee te nemen. Ook van de CP naar het centrum en nabijgelegen lokale keuken ideaal ::) Toch is het geen vervoersmiddel om een langere tocht op te maken.

De ervaring:
Grandioos 8-) !
Vorige jaar voor het eerst in Kroatië gebruikt. Een uitkomst, vooral voor mijn vrouw die slecht ter been is (ja een e-step is ook niet heel comfortabel maar beter dan lopen). Dit jaar in Frankrijk ook erg bon :wink: . In de bus op het bed meegenomen, sjorbandje tegen het wegvliegen. Tijdens de reis halverwege besloten om ze niet meer telkens op bed te vervoeren maar achter de stoelen/schuifdeur. Dat pakt toch een stuk makkelijker en we gebruiken ze zoveel dat ze toch altijd de bus uitgaan. Des nachts op een CP zet ik ze dan vast met een slot aan het sleepoog. (achter sleepoog is wat onhandiger met de deuren enzo.)
Toch eerlijk gezegd adviseer ik ouderen vooral een compacte e-vouwfiets, of tenminste een e-step met zadel. Mijn eigen ouders van 70+ raad ik deze dingen af als ze daarmee hun fietsen zouden willen vervangen. Je kunt echt NO WAY met één hand rijden, het is toch allemaal wat minder stabiel dan een fiets en je bent toch een beetje een kruising tussen een fietser en snelle voetganger wat voor wat extra uitdagingen zorgt.
Wij reden soms buiten de bebouwde kom ook kleine afstanden op de weg zoals fietsers dat ook doen in het buitenland, dat is wel ff iets waar je enig lef voor moet hebben. Maar na een paar keer is dat ook weer gewoon. Zelfs 's avonds met goede verlichting hadden wij niet het idee dat dit gevaarlijker zou zijn dan een fiets. Op de camping of CP is zo'n goedkoop dingetje prima, om zoals wij ook afstanden van een kilometer of max 5 mee af te leggen minder goed, ga dan voor minstens 10inch luchtbanden en vering in tenminste de voorvork. Heb je de ruimte zou ik zelf ook voor een kleine vouwfiets gaan, hoewel als jongeren wij in onze situatie deze oplossing ook erg goed van pas vinden komen.

Stedenbezoek:
Steden bezoeken gaat ook nog eens heel veel lekkerder met die dingen. Camper parkeren, stepjes eruit tillen (25kg is wel een dingetje) en gaan met die banaan. Lekker uitwaaien met 25km/u in de 30graden is dan wel lekker. Dat werkt dubbel op want lopende word je juist best wel warm, terwijl wij op de steps juist verder afkoelen. Je rijdt net als de fietsers van de ene naar de andere attractie/bezienswaardigheid, gooit die dingen tegen een paal met slot door de voorvork en klaar. Je slaat zo veel tijd van eindeloos geslenter over. In binnensteden stappen wij bij wandelgebieden vaak af. Zelf een bloedhekel aan fietsers die dan eindeloos lang tussen het wandelende publiek door blijven rijden met alle ergernissen van dien. Beetje op gevoel besluiten wij om, óf langzaam door te rijden, af te stappen en de step aan de hand te nemen óf gewoon de boel even te parkeren en een klein rondje te lopen.

Camping/CP gebruik:
Op de grotere campings soms wel 200m via steilere heuvels naar het sanitair/zwembad/strand, hop op de e-step. Beetje snelheid aanpassen, wij proberen het netjes te houden. Portapotti legen? reservoir op de step, benen er omheen vouwen en gaan met die shit :-B . Klein tasje met wat boodschapjes kan in het midden wel aan het stuur hangen, maar veel meer dan een paar broodjes en pak melk moet je er niet aan willen hangen. Rugtasje is dan beter. Het zal niet lang duren voordat sommige campings het in ieder geval voor kinderen gaan verbieden, want die kunnen er vaak eigenlijk niet mee overweg. Over regelgeving later meer.

Het comfort:
Het is geen fiets. Ik adviseer ook minimaal een verende voorvork en luchtbanden. Dat laatste hebben we niet en dat was afgelopen jaar toch wel wenselijk in France. Misschien ook beter een verende achter brug, maar ja het houdt ergens op. In Parijs dit jaar was het wel een beetje zoeken naar wat gladdere wegen, ze zijn daar wel enorm bezig met fietspaden te creëren. Op klinkertjes en zeker kinderkopjes rijdt minder fijn. Eerlijk is eerlijk. Toch bij Vannes nog een mooie route gereden door een natuurgebied op een flink platgelopen gravel, dat ging boven verwachting goed. Ook bij Cap Ferret een paar asfalt fietspaden afgezoefd, heerlijk. In Frankrijk is wegenonderhoud natuurlijk een dingetje, dus je moet mazzel hebben dat het een beetje glad asfalt is. Over het algemeen gesproken gaat het vrij goed.

Duur van gebruik:
Een half uurtje tot max een uur, langer wordt voor ons te oncomfortabel. Je staat, je vangt de klappen op met je hele lijf, kleine wieltjes van 10inch vol rubber geeft toch heftiger klappen dan 28 inch op lucht. Glad asfalt is natuurlijk veruit het fijnst. Stoeptegels gaat aardig, goed platgereden gravel ook wel. Klinkertjes pak je een paar 100 meter heus wel mee, maar is gewoon minder tof. Het accugebruik is voor ons zeer toereikend. Heuvels vreten vanzelfsprekend heel veel meer energie. En dan is gewicht een dingetje. Mijn vrouw en ik schelen een 30-40% in gewicht, precies hetzelfde verschil in stroomverbruik bij stevige hellingen. Echt steile hellingen is gewoon afstappen. Wel kun je dan een beetje handgas geven en je zelf er naast lopende een beetje omhoog trekken :lol:

De regels:
In veel landen buiten NL gewoon toegestaan. Wij hebben ze dan ook puur voor onze camperreizen. Die van ons zijn in landen waar ze überhaubt toegestaan worden overal compleet legaal door de afmetingen, verlichting etc. Vaak wordt je als fietser gezien en hoor je je zo te gedragen. Doe dat ook. Enige punt is de verzekering. Lastig ding, want in NL verzekert eigenlijk niemand die dingen in het buitenland en ook persoonlijke WA of reisverzekeringen dekken niet. Er zijn mensen die dit via een grijs kanaal van gehandicaptenvoertuigeverzekeringen proberen, maar ik weet niet of dat bij daadwerkelijke schade ook gaat werken. Wij nemen dus een risicootje door geen vorm van WA specifiek voor de e-steps te hebben. Ik weet het, dat vind ik zelf ook niet fijn. We zijn ons erg bewust en zijn ook extra voorzichtig. Maar ik heb nog nooit schade gemaakt met de fiets en met dat idee hoop ik dat dit me ook bespaard blijft op de e-step. Word ik overhoop gereden door iemand anders? Tjah, eerlijk gezegd weet ik niet hoe het dan zit. Ik kan me niet voorstellen dat je dan compleet kunt fluiten naar schadedekking. Misschien wil ik dit nog eens nader onderzoeken. Op veel campings is het naar mijn idee allemaal wel prima, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het gebruik op bepaalde wijze aan banden zouden willen leggen. IN principe is het in bijna alle landen voor kinderen onder de 16 verboden die dingen te gebruiken. Op campings zie je er echter heel veel mee rijden/spelen en ik kan mij voorstellen dat er iemand een keer uit zijn stekker vliegt. Want 25km\u met een +/-20kg aan staal en een rondkoekeloerend gappie van 6 is gewoon geen goede combi :cry: .

De deal:
Onze e-steps hebben ook een keer in het leuke aanbiedingen topic gestaan. Was destijds een moorddeal waar ik trots op ben. Waarschijnlijk hadden we de enige of de laatste want direct daarna waren ze uitverkocht. Wij betaalden €350,- voor een step die nu nog steeds in het buitenland voor rond de €700,- te koop staat. We hebben er meteen 2 gekocht. Dit alles ter zijde :wink:

Dus ja, onze e-steps zijn in NL niet legaal op de weg. In het buitenland min of minder onverzekerd. Maar wel onwijs handig :D .
Bob Diesel
Contacteer:

:clap: :clap:
Mooi verslag ,revieuw ,
Die F25 heeft 10 inch lucht bandjes, geen vering
Reservewieltje zit er ook bij
Ik weet dat er zijn die ze gelijk vol spuiten met banden slijm,

Mij gaat het mn voor op of in de directe camping omgeving
Maar id klapjes op de toch al rotte knieën is minder

Dat wa verzekerings technisch , eens na zoeken
Of je nu met fiets of step schade maakt maakt volgens mij niet uit

En voor alle tegenstanders , of het mag niet roepers

15 jaar geleden was een E,bike iets voor oude mensen
En zeker mee nemen met de camper , not done
Tegenwoordig worden er meer aan de jeugd verkocht als normale fietsen

Aan passen
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op ma 14 aug 2023, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed

Antonis

Bericht door Antonis »

Mooi review.
Ben alleen benieuwd wat voor soort step je hebt omdat je spreekt van 25 kg.
Ik heb de mijne van de foto even op de weegschaal gezet en weegt 14 kg.

Afbeelding
Ton
marjasjaak

Bericht door marjasjaak »

De regels:
In veel landen buiten NL gewoon toegestaan....

In Frankrijk ben je onverzekerd, als NL toerist met een E-step rondrijdend op de openbare weg.
De boete kan oplopen tot €3750,-. De NL W.A. verzekering dekt niet de schade.
Ook met huursteps ben je niet verzekerd als NL toerist.
Parijs wil ze gaan verbieden vanwege het grote aantal ongelukken en overlast..

Zo eerst maar verdiepen in de regelgeving per land of je met een e-step de weg op mag.
Sjaak.
Bob Diesel
Contacteer:

En waar heb je dat vandaan
Bron vermelding
En dan heb ik het niet over Parijs

Edit ,gevonden
Is een belangrijk gegeven,
En is een goede reden om het niet te doen

https://legaalrijden.nl/blog/als-nederl ... van-e3750/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed

metatoon

Bericht door metatoon »

Daarbij zijn er al campings die het verbieden.

Gr.Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Bob Diesel
Contacteer:

Welke :?:
Ik ken ze niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed

metatoon

Bericht door metatoon »

Camping heino b.v.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie