Auto: startblokkering Fiat Ducato 230 idTD (niet JTD)

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Auto: startblokkering Fiat Ducato 230 idTD (niet JTD)



Bericht door Marinus »

De startonderbreker van de Fiat Ducato 230 i.D.TD. is een zogenaamd Code-1 systeem, het eerste startblokkeringsprincipe van Fiat.

Dit startblokkeringssysteem bestaat uit vier hoofdonderdelen. Een sleutel met een elektronische chip die reageert op een gecodeerd signaal dat door een ringantenne rondom het contactslot wordt uitgezonden. Als de sleutel dit signaal ontvangt zal deze zelf een signaal gaan uitzenden dat op zijn beurt weer door de ringantenne worden opgevangen. Als dit signaal uit de sleutel overeenkomt met het voorgeprogrammeerde signaal in de besturing van de antenne dan zal deze besturing een elektronisch slot op de brandstofpomp vrij schakelen waardoor er brandstof in de inspuitpomp kan stromen.

Het zwakke punt in dit blokkeringssysteem zit in het elektronisch slot op de brandstofpomp. Dit elektronisch slot (printplaatje) zit in een (zwart) kunststof kastje op de brandstofpomp. Het kastje is met silicone afgedicht om te voorkomen dat er vocht bij het printplaatje kan komen. Helaas, na verloop van tijd wordt deze silicone afdichting broos waardoor er vocht binnen dringt die oxidatie op het printplaatje veroorzaakt. Hierdoor ontstaat kortsluiting en werkt de vrijgave niet meer. Dit is de meest voorkomende storing van dit systeem.

Als deze startblokkering niet goed werkt kan deze verwijderd worden.

brandstofpomp.jpg
brandstofpomp.jpg (34.31 KiB) 11480 keer bekeken
1e beschrijving
Rechts op de brandstofpomp zit, in een klein zwart kunststof kastje. Dit kastje is met 3 breekschroeven vastgezet. Bij de eerste montage zijn de boutkoppen afgebroken en kan het kastje dus ook niet meer op een “normale” manier worden losgeschroefd.

De beste manier om dit kastje te verwijderen is om met een hamer en ‘n beiteltje van circa 40 cm lang, voorzichtig stukje bij beetje het plastic kastje stuk te maken waarna het verwijderd kan worden. (Wel eerst even de accuklem losnemen.)
In het plastic kastje zit het printplaatje. Nu is de aansluitdraad van het printplaatje naar het afsluitventiel, de draad die beslist vast moet blijven zitten, vrij kort dus opletten dat deze niet afbreekt bij de demontage.

Als het printplaatje verwijderd is moet deze draad op de rode draad die in de kabel zit die van het contactslot komt, worden aangesloten. Dit is de voeding vanuit het contactslot, klem 15.

Als dit kastje verwijderd is en de draad juist aangesloten kan de motor kan nu zonder blokkering gestart worden, echter de controlelamp op het dashboard blijft wel branden.

Nu zit er aan de linkerkant onder het dashboard een geelkleurige kastje. Dit is de elektronische besturing van de ringantenne en de vrijgave in de brandstofpomp. Op dit kastje zijn twee stekkers aangesloten, verwijder deze stekkers en de controlelamp brandt ook niet meer.

2e beschrijving

Bij de idTD 2.8 heb ik dit probleem ook gehad.
Onvoorspelbaar van het niet herkennen van de sleutel.
Display : "code" blijft branden en bij het starten gaat de startmotor wel draaien
maar de motor slaat niet aan.
Conclusie geen brandstof, door geen 12 volt op de klep bij de brandstofpomp.

De oplossing is de startonderbreker verwijderen.
1 Accupool los halen
2 Stekkerverbinding van de kabel naar de brandstofpomp loshalen. (3 aderig)
2 De plastic achterkant van het zwarte kastje op de brandstofpomp rondom
voorzichtig los kappen met een houtbeitel.
De achterkant gaat in zijn geheel los en de breekbouten kunnen blijven zitten.
Nu voel je op de achterkant een zachte kit-achtige laag waar een printje in zit gegoten.
3 Deze rondom bij de rand los steken met een kleine schroevendraaier.
4 Printje er uit wippen.
5 Deze los solderen welke op één punt vastzit aan een draad naar de magneetklep van de brandstofpomp.
6 Deze draad doorverbinden/solderen aan de inkomende draad waar de spanning via het contactslot wordt geschakeld.
(van te voren meten) Dit is een van de drie aders naar de brandstofpomp. (gebruik krimpkous)
(1 zwart= nul , 2 12volt via het contactslot en 3 is de codedraad.)
De nul en de codedraad isoleren.
De startonderbreker bij het gele kastje onder het stuur loskoppelen.
7 De achterkant van het zwarte kastje bij de brandstofpomp dichtkitten, zodanig
dat de soldering niet kan breken op de overgang van vast naar flexibel door trilling.
8 Accupool weer vast maken.

Deze onbetrouwbare elektronica kan jouw vakantie niet meer verpesten.

Reageren kan in dit topic: viewtopic.php?t=8462679
Plaats reactie