Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door Hermes »

Kan iemand mij een tip geven welke aanschaf met wat overcapaciteit.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike output:36V - 6A



Bericht door DJSmiley »

36 x 6 = 216W. Maar die adapter geeft vermoedelijk 42V / 6A (36V is de nominale spanning), dus zit je op 250 watt

Acculader bike is zeg 90% effectief, omvormer is 80% effectief. Dan kom je dus op zo'n 350W uit.

Een 500W omvormer is dus wel zo'n beetje het minimum als je m niet continue maximaal wil belasten.
Zoiezo een zuivere sinusomvormer nemen.

Een 36V lader direct op de 12V is een stuk efficienter, dan moet je aan zo'n 280W bij benadering denken.

In alle gevallen: 300W bij 12V = 25A. Dus met fatsoenlijke kabels aansluiten op de accu.

Ook moet je dat alleen doen bij voldoende zon, alleen tijdens het rijden, of als je accucapaciteit voldoende is. Een compleet lege fietsaccu vraagt rustig 40-60Ah aan accucapaciteit. Dat is dus niet voor elke accu haalbaar. Een kleine loodaccu heeft dat bijvoorbeeld niet eens. Je ontkomt dan niet aan een stevige accu (lood of lithium)

Als je bewust oplaad en voldoende zonnepanelen hebt, of dat alleen tijdens het rijden doet, dan is het ook met een kleine accu geen probleem, zolang je je daarvan maar bewust bent.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike output:36V - 6A



Bericht door Kroppie »

de lader neemt 36 volt bij 6 ampere is 216 watt, reken voor de omzetverliezen eens 15% dan neemt de lader max 250 watt, dan zou een omvormer van +- 500watt ruim voldoende zijn, niet veel minder gaan want de lader zal best een tijdje bezig zijn en de omvomer moet niet te heet worden
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2215
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike output:36V - 6A



Bericht door DucatoDolf »

36v is denk ik de spanning van de accu? Is dan de lader niet meer Volt? Check even voor de zekerheid. Veel maakt het niet uit. 6Ax36V=216Watt. Neem een zuivere sinusomvormer ter behoud van je apparatuur. Zeker een lader schijnt de goedkopere gemodificeerde sinus niet tof te vinden.

Iets van Victron is goed maar prijzig.
Een voordeliger alternatief is bijvoorbeeld Ective. De SI3 is een zuivere sinusomvormer van 300Watt (continu) en zou voldoende moeten zijn. Eventueel de SI5 want die is 500 Watt en zoals Kroppie zegt net ff wat ruimer bemeten. Toch zou de SI3 de boel ook moeten kunnen regelen. Je kunt deze direct bij de fabriek bestellen https://www.ective.de/ECTIVE-SI32-Sinus-Inverter
of in NL via deze leverancier:https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... ORMER.html

De TSI series hebben een omschakelautomaat, wat betekend dat wanneer je de walstroom aansluit de omvormer automatisch overschakelt op walstroom. (hij schakelt uit en laat de stroom als het ware omlopen via een bypass). Ook heb je ze nog met ingebouwde acculader mocht je dat nodig hebben. Dan kom je uit in de CSI serie. Wordt allemaal natuurlijk duurder.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike output:36V - 6A



Bericht door DJSmiley »

De Ective is idd een prima budget alternatief, net zoals een Xenteq

Alleen zou ik dan wel de 500W versie nemen, 300W is gewoon te krap. Zeker zo'n goedkoper ding (en dat bedoel ik niet verkeerd) wil je niet langdurig op vol vermogen belasten.

Een Victron oid kan daar wat beter tegen. Een Chinees helemaal niet maar dat segment moet je bij wegblijven. Maar ook in het middensegment moet je gewoon wat overdimensioneren. In alle gevallen zou ik dus voor een 500-600W omvormer gaan.

Een Xenteq/Ective 500-600W kost rond de 170-190 euro.

Maar een Victron is nieteens zoveel duurder: de Phoenix 12/800 (650W) is rond de 220-250 euro. Persoonlijk zou ik voor dat kleine verschil de Victron als voorkeur hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike output:36V - 6A



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wat te denken van een lader die van de 12VDC komt en er 36VDC van maakt voor je fietsen.
Wij kochten deze voor 2 fiets accu's laden bij PowerButler.DE
Wel aangeven welk soort accu je hebt i.v.b. met de stekkers meegeleverd
Niet goedkoop zeg ik erbij maar wel effectief.
Trouwens forum lid Rudy met zijn hond Hokey leverde deze zeker net zo goed of zelfs beter hoorde ik en voor schappelijker prijs - stuur hem een een PB.

Voordeel is dat je niet eerst van 12VDC >> 230VAC gaat maken en dan weer 36VDC terug omlaag.
Je slaat een stap - is verlies - over.

Succes met zoeken.
Bijlagen
Powerbutler.jpg
Powerbutler.jpg (58.88 KiB) 684 keer bekeken
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door CaradoT135 »

Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat die Powerbutlers maar met max 2A gaal laden, sluit je 2 accu's aan is het nog minder, TS heeft een 6A lader. Met gratis PV stroom zou ik mij niet veel zorgen maken om het verlies.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door beatrix18 »

6A voor een e-bike accu laden is best veel. Zeer waarschijnlijk dus een snellader variant van de standaard 2A of 3A lader.
Als er dus niet zo'n haast bij is, dan kan het best wat minder. Dat zal de e-bike accu ook waarderen.(En dan met een dc-dc lader)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door TestCase »

En bij mijn 2 verschillende e-bikes heb ik gemeten wat de max af- opname van de lader is. Ongeveer de helft van wat er op staat! Die dingen zijn ook over gedimensioneerd. (Ik zeg niet doe maar een 300W want iets meer is beter.)

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door CaradoT135 »

beatrix18 schreef:
zo 09 jul 2023, 20:14
6A voor een e-bike accu laden is best veel. Zeer waarschijnlijk dus een snellader variant van de standaard 2A of 3A lader.
Volgens mij zijn de meeste standaard Bosch e-bike laders 4A. De onze tenminste wel en onze eerdere e-bike laders ook. Als je al een e-bike lader hebt zou ik voor een 230/12V omvormer gaan, is ook nog eens goedkoper dan de Powerbutler en voor andere doeleinden te gebruiken.
@ Kees,
Op mijn Smartshunt meet ik 215W bij het laden van één accu met een 1000W omvormer en daar zit ook nog een beetje verlies en sluipverbruik van aangesloten apparatuur bij.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door hathi »

Hier ook al jaren een Power Butler,welke van 12 V naar 36 v laad ,bij 4 Amp . ,maar aangezien ik „altijd 2 stuks tegelijk laad ,2Amp.per accu , het is een makkelijk ding ,welke je ook in de personenauto kan gebruiken.via de aansteker plug ,het duur ,valt wel mee ,….een omvormer 230 V wil ik geen,en kost ook zoiets ,ik meen ooit gezien te hebben,dat er 8 Amp. Uit de accu onttrokken word,tijdens het laden,ieder zijn ding,ik ben tevreden https://powerbutler.de/collections/frontpage………Ik heb de omvormer vast onzichtbaar ingebouwd, je ziet enkel de stopcontacten,die 2 kastjes zijn vd Solar, dus 2 kabels in het stopcontact,en er worden 2 E bike accu’s geladen
IMG_3780.jpeg
IMG_3780.jpeg (116.11 KiB) 511 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op ma 10 jul 2023, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door dedruivenplukker »

Hermes schreef:
zo 09 jul 2023, 13:54
Kan iemand mij een tip geven welke aanschaf met wat overcapaciteit.
Ik heb al jaren deze in gebruik om de el fietsaccu te laden en tal van andere apparaten, ook de laptop om te werken onderweg.
Overcapaciteit, zuivere sinus en goedkoop. Doet wat die moet doen. Een keer verkeerd om aangesloten was ook geen probleem, nieuwe steekzekering er in en gaan. Alleen had die van mij nog geen USB aansluitingen.
Nadeel is dat die pas uitschakelt bij ik dacht 11Volt, dus accuspanning in de gaten houden.

Met zonnepaneel of onder het rijden is dat geen issue.

https://www.ebay.nl/itm/352497712606?ha ... R4z73MunYg
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door beatrix18 »

En hier een totaal willekeurig voorbeeld van een andere mogelijkheid. Ze zijn er vast wel te vinden met het passende stekkertje.

https://www.ks-bikes.de/BMZ_KFZ_12V_Rei ... -Bike.html

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Welke omvormer voor acculader e-bike: output 36V - 6A



Bericht door dedruivenplukker »

Twee jaar terug werden het vijf bladzijden bij dezelfde vraag van T.S. : viewtopic.php?t=8477335 :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie