MTB mee nemen: L3 of L4?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

MTB mee nemen: L3 of L4?



Bericht door susxt »

Omdat ik regelmatig de mountainbike mee neem en veilig wil opbergen, overwegen we een L4 te kopen en om te bouwen. Zijn er aan deze lengte nadelen verbonden? Ik veronderstel dat hij zwaarder is waardoor we sneller aan 3500kg gaan geraken. Voordeel is geen fietsdrager maar die weegt maar 35kg ongeveer. Is parkeren moeilijker? Vind je moeilijker een plek dan voor een L3?
Een L3 met een fietsdrager is een optie maar dan moet ik steeds de fiets af nemen en in de wagen zetten als we gaan wandelen om diefstal te vermijden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: MTB mee nemen, L3 of L4?



Bericht door gjvonk »

Ik heb alleen ervaringen met een Ducato (=Jumper=Boxer) L3 en L4. In de rijpraktijk merk ik geen verschil. De wielbasis is gelijk, een L4 heeft alleen een 40 cm langere oversteek achter de achterwielen.

Parkeren met een L4 als je achter iets over kunt steken lukt dus op dezelfde plekken als met een L3. Een L3 + busbiker of trekhaak drager is zelfs langer dan L4: je fietsen steken ook nog uit en bij een trekhaak drager zie je de eindhoek niet in je spiegel. De bumperhoek van een L4 wel.

Gewicht? Zo licht mogelijk bouwen (genoeg ervaringsdeskundigen hier op het forum) en daarna zo licht mogelijk beladen: lichtgewicht gasflessen, lichtgewicht camping meubilair, bestek en servies, etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: MTB mee nemen, L3 of L4?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb alleen ervaring met een L3. Parkeren is nagenoeg nergens een probleem. Geen fietsendrager. De 2 vouwfietsen staan in de bus (onder het bed), dat is minder diefstalgevoelig, minder vervuiling, geen regenhoes nodig en in- en uitladen is snel gedaan. En er is nog voldoende ruimte over voor overige bagage. Voor een MTB zal er ook vast een slimme oplossing mogelijk zijn voor in de camper.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: MTB mee nemen, L3 of L4?



Bericht door Camper-T »

Ik heb MTB-ers gezien die hun fiets via de achterdeuren onder het bed zetten. Dan wordt het voorwiel verwijderd wat lengte en hoogte scheelt.
Op de buscamper-vloer stond een vlakke plaat met hierop klem-assen waarin de voorvork vast wordt gezet zodat de fietsen stabiel blijven staan.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: MTB mee nemen: L3 of L4?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt wat Camper-T schrijft. Op youtube zijn daarvan wel voorbeelden te vinden. https://www.youtube.com/watch?v=vvj_UitiA_U
En als je inbouw van de bus nog moet doen, kun je hoogte van de ruimte onder het bed aanpassen op de hoogte van je fiets.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: MTB mee nemen: L3 of L4?



Bericht door susxt »

Bedankt voor de reacties alvast. Ik ga ook eens uitkijken naar een L4.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MTB mee nemen, L3 of L4?



Bericht door kampo »

Camper-T schreef:
do 01 jun 2023, 11:10
Ik heb MTB-ers gezien die hun fiets via de achterdeuren onder het bed zetten. Dan wordt het voorwiel verwijderd wat lengte en hoogte scheelt.
Op de buscamper-vloer stond een vlakke plaat met hierop klem-assen waarin de voorvork vast wordt gezet zodat de fietsen stabiel blijven staan.
Zo doe ik het ook. Wel. Bij een Ford Transit L3.
Dwarsbed is 140cm matras
Maar 155cm tussen voorwand en deuren
Hoogte eronder 90cm.
De 2 MTB e bike met gedemonteerd 29 inch voorwielen en zadel kunnen er maar nipt in als ze diagonaal staan

viewtopic.php?p=2261074#p2261074

Heb je ook 29 inch ? Die zijn veel groter.
Fietsen binnen voorzien Is slim. Buiten dat is een noodoplossing, duurder en zwaarder.
Groeten Kampo
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: MTB mee nemen: L3 of L4?



Bericht door Klass »

Ik heb een l2h2 met een vast hoog bed en een uitschuifbare lade eronder met 2 fietsen. Het voorwiel moet er dan wel uit. Ik ben er erg blij mee, voor het bed heb ik nog 120cm ruimte, dus je moet bedenken wat je daar nog wilt bouwen...
Bijlagen
FP8TK3MJD0K7B4N.jpg
FP8TK3MJD0K7B4N.jpg (207.36 KiB) 4175 keer bekeken
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: MTB mee nemen: L3 of L4?



Bericht door anka »

L3H2 ducato hier met een lengte bed.
Staan 2 29er MTB's onder en 2 wielrenfietsen. Allemaal met het voorwiel eruit. De droppers op de MTB's malen het wel makkelijker om de fietsen onder het bed te rollen.

Heerlijk dat ze netjes binnen kunnen staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk

Plaats reactie