Truma Combi 4 boiler verwarming electrisch?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Truma Combi 4 boiler verwarming electrisch?



Bericht door Leon60Hobby »

Omdat ik elke dag veel stroom over heb ben ik aan het nadenken hoe die overtollige stroom kan worden gebruikt. Daarvoor heb ik het volgende plan, maar te weinig kennis om te weten of dat makkelijk gaat.

De overtollige stroom zou ik het liefst omzetten in 10 liter warm water in mijn bestaande Truma Combi 4. Dat zou ik willen doen als mijn accu zo ongeveer/helemaal vol is. Ik zou dus een extra 12V warmtewisselaar willen inbouwen in mijn boiler, die met een thermostaat kan worden ingeschakeld en uitgeschakeld. Aanzetten zou dan bij voorkeur automatisch moeten gebeuren als de accu op bijv 98% zit en uitschakelen als de accu onder de 80% gaat. Ik hoop dat ik deze uitbreiding kan doen op mijn bestaande combi 4, want ik ga er geen nieuwe installatie voor kopen.

De vraag is nu: heeft iemand hier ervaring mee? Of anders goede ideeen over, of evt een sterke afrader.......
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Truma Combi 4 boiler verwarming electrisch?



Bericht door jheeck »

Dat lijkt mij een bijzonder lastige puzzel want het warmwaterreservoir van deze Truma's zit om het branderhuis heen. Bij de 4E zit daar dan ergens een 230v verwarmingselement tussen dus misschien heb je in een 4 zonder E wel wat ruimte maar die zal wel heel specifiek zijn vormgegeven.
Truma-Combi-4E.png
Truma-Combi-4E.png (303.59 KiB) 812 keer bekeken

De boiler in de Truma negeren en een losse 12v boiler inbouwen (geen idee wat de keus daarin is) lijkt me makkelijker.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Truma Combi 4 boiler verwarming electrisch?



Bericht door Charm »

Je zou ook kunnen overwegen om de koelkast te laten werken op de overtollige zonne-energie. Dat is een stuk makkelijker te realiseren. Votronic chargers hebben daar de AES functie voor en ook de moderne Victrons hebben die optie beschikbaar door de loaduitgang als zodanig te programmeren. Zelf heb ik een Arduino ingezet om deze functie te realiseren.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Plaats reactie