Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door hathi »

Druivenplukker ik denk dat daar velen blij mee waren,met deze gegevens ……Wat niet weet wat niet deert,zegt een oud spreekwoord :-B
Hans
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door dedruivenplukker »

Zeker als je alle rijbewijzen hebt.
Maar tegenwoordig zijn ze een stuk strenger met de papieren al kan je bijv. met de wél bekende gegevens van een soortgelijk voertuig het een en ander regelen, bijv. trekgewicht.
Met het voorgaande model, de TN is een vriend van me wel van een 207D naar een 312D gegaan, via de RDW, ook vanwege de toename in motor vermogen.
Van een OM616 naar een OM602 met turbo.
Er zitten veren- of as van de 3 Tons versie onder.

Hij moest alleen nog zijn aslasten plaatje aanpassen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb nog even zijn verslagje er bij gepakt:

Vandaag langs de RDW geweest. Resultaat: 3200 naar 3500 KG max gewicht, en 6 zitplaatsen op kenteken. Ook is het rijklaar gewicht op 2975 gezet.
De 3500kg was geen probleem want ik had de Bfab kaart van Mercedes.
Technisch gezien heb ik 10 zitplaatsen: 2 voorin en 8 op de langsbanken. (Dwars zitten mag want uit '78 en toen waren er geen regels)
Maar, per zitplaats wordt 75kg gerekend. 2975+ 6x75= 3425kg. 6 mocht dus en die heb ik gekregen.
Met een 7e plek zou ik op 3500kg komen, en dat is precies 1 teveel dus oma mag niet mee.

1 Contact opnemen met Mercedes Nederland, homologatie-vans@daimler.com en vragen naar de mogelijkheden voor jouw wagen. Je krijgt na overleg en een paar dagen wachten een voertuigwijzigings formulier gemaild waarop exact staat wat er moet gebeuren om de Bfab kaart te krijgen.
2 Doe wat er op het formulier staat. In mijn geval zwaardere veren monteren, andere banden en de remmen anders afstellen.
3 Met bus en formulier naar de Mercedes dealer. Die moet controleren of het allemaal klopt en afstempelen. Ik moest afrekenen met appeltaart want eigenlijk doen ze dit niet. Sowieso was het even zoeken naar een MB dealer die me kon helpen, het meeste personeel kent deze bussen helemaal niet en wil z'n vingers er niet aan branden. Toch moet je echt een officiële MB dealer laten tekenen..
4 Het gestempelde formulier naar Mercedes Nederland sturen en €90,- betalen, je krijgt dan de Bfab kaart met 2 weken thuis gestuurd. Op die Bfab kaart staat een ander type homologatie nummer dat past bij jouw wensen, maar je wagen moet dan dus aan die specificaties voldoen. In redelijkheid mag je die homologaties combineren: mijn chassis is oorspronkelijk een bakwagen en heeft dus max 3 zitplaatsen. Hetzelfde chassis is ook gebruikt voor een personenbus en mag dus, als de opbouw geschikt is, met die andere homologatie max 15 zitplaatsen hebben.
5 Met de Bfab kaart naar de RDW. Als je bus verder in orde is dan is deze stap een formaliteit. Je betaalt hier €57,- en na een week krijg je de nieuwe kentekenkaart met aangepaste gegevens thuis gestuurd.

Let wel, dit is van meer dan een jaar terug en ik heb gehoord dat Mercedes Nederland dit niet meer doet.
Maar toch:

Succes.

En volgende keer een 4 Tons modelletje uitzoeken. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door Jeroen1181 »

dedruivenplukker schreef:
wo 31 mei 2023, 16:07
Mercedes NL geeft sinds enige tijd geen homologatiepapieren meer af van voertuigen ouder dan tien jaar. :-?

Je hebt een te licht basisvoertuig gekocht, dat had je moeten onderzoeken (wegen) voor de koop.
Iedereen met de twee serie van MB loopt daar tegen aan, het is een algemeen bekend gegeven bij deze voertuigbezitters.
Of, het risico lopen, of weinig meenemen, of het voertuig lichter maken.
De aslasten samen zijn altijd minder dan het totaal toegestaan gewicht bij een MB.

Ik hoorde wel laatst dat iemand via MB Frankrijk de papieren kon krijgen, dat was iemand die ook in Fr. woonde met een terug gekeurd ,3500 kg, voertuig dat ook te zwaar was. Staat nu weer op > 3500kg.
Ja inderdaad, Mercedes is, ik meen sinds een jaar, gestopt met het afgeven van homologatiepapieren. Ze kregen teveel verzoeken van omlaag waarderen naar beneden de 3500kg om vervolgens door een volgende eigenaar weer omhoog gezet te worden, gaven ze aan.

Voor wat betreft het te vervoeren gewicht zou dit voor ons voldoende zijn, nl 500kg. Wellicht dom, maar ik heb het bedrijf geloofd. Het bedrijf adverteerde ook met deze gewichten, en bij navraag (aan dit bedrijf) hoe het met de gewichten zat en maximaal nog te laden gewicht tot stand was gekomen (weging camper klaar, halve tank (50ltr) diesel en een volwassen persoon aan boord) geen argwaan gehad.

De persoon in Frankrijk heeft geluk!
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door dedruivenplukker »

Dan rest alleen de weg van opwaarderen via het buitenland of een aanhanger voor extra bagage. :wink:

6874.jpg
6874.jpg (147.28 KiB) 1166 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door Peter LMC »

Jeroen1181 schreef:
za 22 jul 2023, 14:59

Ja inderdaad, Mercedes is, ik meen sinds een jaar, gestopt met het afgeven van homologatiepapieren. Ze kregen teveel verzoeken van omlaag waarderen naar beneden de 3500kg om vervolgens door een volgende eigenaar weer omhoog gezet te worden, gaven ze aan.


Maar hier heb je Mercedes toch helemaal niet voor nodig.
Dit gaat gewoon via de RDW.
Als hij al op +3.5 ton in NL op kenteken staat tenminste.
Plaats reactie