warm water: op gas of stroom?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door MarceldeHoog »

PJD schreef:
ma 29 mei 2023, 20:37
Dus, je wilt warm water ga je eerst een uurtje rond rijden, leuk als je toch rijd en na de rit het nodig hebt, maar niet als je ergens staat.
Ik heb voor een 12v boilertje gekozen, was nog lastig ivm de hoge druk, meeste boilers kunnen dit niet aan.
12V of 230V maakt in feite weinig uit: uiteindelijk heb je dezelfde hoeveelheid energie nodig om je water te verhitten.

Het grootste probleem met electrisch verwarmen is gebruik van water als de zon eenmaal weg is. De afwas, een douche beurt in de avond.
Zeker als je een paar dagen ergens staat. Mijn accu staat regelmatig de volgende ochtend op 50-55% (200Ah lithium). Dat zou ik met lood accu sowieso niet riskeren, het kan zomaar zijn dat je een dag geen (of weinig) zon hebt tenslotte.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Marcelgelebuscamper
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2023, 14:10

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Marcelgelebuscamper »

Voor het eerst op reis met onze camper . 400w huispaneel , 100/30 victron , 100amp AGM ACCU , compressor koelkast, maxffan en 2 usb poorten (telefoons en tablet opladen ) Accu is s morgens om 9:00 vol , bij bewolkt of in de schaduw iets later. De rest v/d dag kan paneel prima boiler verwarmen. Iets om mee te spelen in de toekomst .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Kroppie »

nog ruimte op het dak?, een zonnecollector met een boilertje binnen, is ook een mogelijkheid
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marcelgelebuscamper
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 25 jan 2023, 14:10

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Marcelgelebuscamper »

Vangt wel wat wind :cheers:
Bijlagen
300-liter-zonneboiler-1-cpc-18.jpg
300-liter-zonneboiler-1-cpc-18.jpg (76.33 KiB) 3807 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door EasyBee »

Leg je hem voor op de neus van de bus en je kijkt tussen de spijlen door.
Of plat op het dak en klapt hem op plaats bestemming omhoog.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door PJD »


MarceldeHoog schreef: 12V of 230V maakt in feite weinig uit: uiteindelijk heb je dezelfde hoeveelheid energie nodig om je water te verhitten.
Die gaat redelijk op als je aan de walstroom staat, gaat er een omvormer tussen om van 12v 230v te maken verbruikt de omvormer ook nog wat extra en heb je meer energie nodig.

Daarom heb ik voor 12v gekozen, ga nooit aan de walstroom, heb het geeneens ingebouwd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door MarceldeHoog »

Marcelgelebuscamper schreef:
di 30 mei 2023, 14:54
Voor het eerst op reis met onze camper . 400w huispaneel , 100/30 victron , 100amp AGM ACCU , compressor koelkast, maxffan en 2 usb poorten (telefoons en tablet opladen ) Accu is s morgens om 9:00 vol , bij bewolkt of in de schaduw iets later. De rest v/d dag kan paneel prima boiler verwarmen. Iets om mee te spelen in de toekomst .
Als ik mijn boiler als voorbeeld neem, kost je dat pakweg 40amp uit je accu, dat valt op zich (als het zonnig is) prima op te vangen met je zonnepanelen. Maar dan ga je afwassen na het diner, en krijg je amper of geen zon meer op je panelen. Enige optie is dan nog om je boiler iedere avond uit te zetten, en in de ochtend weer aan.

Bovenstaande werkt hoor, wij deden dat ook toen we nog een AGM accu hadden. Je hebt echter niet altijd warm water, en dat is iets om in het achterhoofd te houden. Met een boiler op gas heb je dat probleem niet.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door MarceldeHoog »

PJD schreef:
wo 31 mei 2023, 8:18
MarceldeHoog schreef: 12V of 230V maakt in feite weinig uit: uiteindelijk heb je dezelfde hoeveelheid energie nodig om je water te verhitten.
Die gaat redelijk op als je aan de walstroom staat, gaat er een omvormer tussen om van 12v 230v te maken verbruikt de omvormer ook nog wat extra en heb je meer energie nodig.

Daarom heb ik voor 12v gekozen, ga nooit aan de walstroom, heb het geeneens ingebouwd.
Natuurlijk scheelt het wel wat, maar op de 40Ah die een boiler trekt om volledig op te warmen is dat te verwaarlozen vindt ik. Of je nu 40 of 44Ah wegtrekt, het is gewoon erg veel voor een beetje warm water, en daar moet je systeem voor in orde zijn.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Snarfsel »

Bij mij zit de boiler in de (Alde)kachel, op gas is het water veel sneller warm en mocht je de kachel nodig hebben warmt het water gratis mee.

Persoonlijk wil ik geen boiler op stroom, ik sta ook maar zelden aan de (wal)stroom.

P.s. ik heb er wel accu capaciteit genoeg voor.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door PJD »

De prijs voor een gaskachel/boiler is vele malen hoger dan een elektra boiler, daarbij verwarm ik op diesel,
ben ik voor nog geen 400 euro klaar voor de spullen, en warm water zal ik weinig gebruiken, dus is elektra voor mij prima.

@
MarceldeHoog schreef:
wo 31 mei 2023, 11:27
[
Natuurlijk scheelt het wel wat, maar op de 40Ah die een boiler trekt om volledig op te warmen is dat te verwaarlozen vindt ik. Of je nu 40 of 44Ah wegtrekt, het is gewoon erg veel voor een beetje warm water, en daar moet je systeem voor in orde zijn.
Het lijkt weinig, maar als jou gok klopt is het 10% extra, en alle beetjes helpen zeggen ze.
Maar 200Ah lifepo4 accu en als het te weinig blijkt, ik heb de ruimte open gelaten voor de tweede er naast, en achteraf had ik eigenlijk ook op elektra moeten gaan koken, maar het gas zit er al in.
Plaats reactie