Zin en onzin van isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
FredVerhees
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 feb 2020, 22:02

Zin en onzin van isolatie



Bericht door FredVerhees »

Beste bouwers,
Ik start binnenkort met bouwen. Lees enorm veel over isolatie, Van belang zowel voor de temperatuurregulering als voor de vochthuishouding. Als ik een en ander lees en zie dan duizelt het me, PIR, Pur, Armaflex, glas of steenwol, schapenwol. Voor mijn camper ga ik er vanuit dat ik november tot en met maart niet op pad zal gaan, ik wil de camper in die periode ook niet verhuren. In de koudere dagen is een standkachel voldoende, thuis slapen we altijd zonder verwarming 's nachts en met de raam open. Ik heb niet het gevoel dat ik isolatie nodig voor de temepartuur in de camper. Blijft over vocht. Volgens mij zou goed ventileren daar toch genoeg moeten zijn. In mijn ontwerp wil ik, ook omdat ik het mooi vind, werken met een wand- en plafond bedekking van open latten met een zwarte, luchtdoorlatend doek. Met hier en daar wat roosters en dergelijke lijkt me ook daar geen zware isolatie ingrepen nodig. Wel wil ik folie plakken om trillen en geluid te beperken.
Waarom zou ik dat niet zo doen?
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door Will »

Ik zou wel isoleren misschien vind je het wel zo leuk dat een uitstapje in de winter ook tot de mogelijkheden gaat behoren. En een eventuele verkoop later brengt waarschijnlijk meer op

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door BoxerCamp »

Technisch kan je genoemde constructie prima.
Als het voor jou oké en goed genoeg is, waarom niet :thumbup:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door Aloys »

In mijn besteleend (> 40 jaar geleden!) had ik geen isolatie tegen het plafond. Dan werden we 's ochtends wakker, ik keek naar boven en zei tegen mijn vriendin: je moet héél stil blijven liggen!
Het plafond hing vol met condensdruppels die naar beneden dreigden te vallen! :D

Dat was in mei, begin juni.
Ik hoop dat die bij jou niet door het "luchtdoorlatend doek" druppelen!

Wij hebben nu 10mm dik X-trem tegen het metalen plafond. Dat wordt ook verkocht als zelfklevend, en ik zie het nu ook als 5mm dik:
https://www.jasicamp.nl/isolatie-materi ... amper/c433

De bus wordt er ook aanmerkelijk stiller van.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zin en onzin van isolatie



Bericht door myway »

Die ervaring had ik ook 50 jaar geleden in mijn T1 VW busje
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door seth_space »

Busjes zijn gemaakt voor vervoer van lading.
Mensen die leven in een busje gedragen zich heel anders dan lading en hebben een directe invloed op het binnen klimaat. De hoeveelheid vocht die in de ruimte ingebracht wordt door de bewoning zal een aanpak vragen die daar bij past. Naast ventilatie is dat isolatie om ongewenste condensatie te voorkomen.
Voorbeelden oa hierboven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door Going »

In April in ons ongeïsoleerde busje in Australië werden we 's morgens wakker zien we veel water op de ramen van condens. Gelukkig had ik 10 jaar geleden schapenwol boven het plafond plaat gedaan. Dat moet gescheeld hebben. Ik heb voor een raampje een ventilator gemonteerd, maar de ventilatie was niet genoeg om droge ramen te houden bij nacht temperatuur ongeveer 7°. Gelukkig op de dag werd het 20° dat droogde de boel.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zin en onzin van isolatie



Bericht door DucatoDolf »

BoxerCamp schreef:
wo 31 mei 2023, 10:56
Technisch kan je genoemde constructie prima.
Als het voor jou oké en goed genoeg is, waarom niet :thumbup:
Dit.

Ik heb ook geen isolatie en inderdaad bij de eerste reis hingen de druppels aan het metalen dak na een nacht in de vrieskou. Maar het scheelt al enorm als je inderdaad een betimmering hebt EN goed gaat ventileren. Mocht je een keer druppels hebben hangen dan is dat niet meteen heel erg natuurlijk. Je moet die dan overdag wel weg stoken en doorluchten/ventileren.

Mocht je wel willen isoleren dan absoluut geen glas- of steenwol. Ik roep altijd dat tegen warmte isoleren niet uitmaakt omdat de lucht binnen toch net zo warm wordt als buiten in de zomer. Maar nu een aantal jaar verder weet ik wel dat het metaal enorm opwarmt en dat binnen ook aan alles doorgeeft. Dus ja het zal wel schelen om te isoleren met bijvoorbeeld een 5 mm zoals aangegeven.
Plaats reactie