Uitval stroom in de cabine

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Uitval stroom in de cabine



Bericht door Klompenman »

Goedemiddag, ik heb een EuraMobil Integraal 726 gebouwd op een Mercedes Sprinter 416, bouwjaar 2002. Sinds enkele weken treedt een storing op in het circuit van de cabine. Er is dan totaal geen spanning, waardoor radio, centrale deurvergrendeling, verlichting etc niet werkt. Op het controle display in de camper knippert het symbool van de accu van de cabine, en de spanningsaanduiding geeft 0 volt aan. Camper is aangesloten op 230 volt. Als de motor wordt gestart (accu is dus niet leeg) hoor je na zo'n 10 seconden een klik en dat werkt alles weer. De uitval is niet iedere keer, dus het is geen zekering probleem....ik ben niet zo technisch in de elektrische apparatuur dus ik weet niet waar ik naar moet zoeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door TestCase »

Lijkt op een relais dat omschakelt en soms geen verbinding maakt? Gebeurt dit ook wanneer je niet aan de 230v staat?
Normaliter wordt de autoaccu geschakeld aan de huishoudaccu en zou je nooit zonder 12v zitten met volle accu maar we weten nog even te weinig.

Welke EBL zit er in die Eura en maak een foto van het paneel en laat het ons zien.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door EasyBee »

Toch zou een wat zwakke (op weg naar zijn einde) startaccu ook voor storingen kunnen zorgen. Als de wagen 1 of meer dagen niet gebruikt wordt en niet aan de 230V hangt, wat voor voltage meet je dan op de accupolen? Startaccu naar massaverbinding ook goed? Leeftijd zegt niets over de staat van de accu. Genoeg gevallen bekend dat de accu nog geen 2 jaar oud is en aan zijn eind, terwijl een 10 jaar oude nog best in goede staat kan zijn.
Dat je de wagen kunt starten terwijl die net nog of nog steeds aan de 230V hangt, zegt niets over de staat van je startaccu. Die hing/hangt nog aan de 230V lader via de EBL.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door Klompenman »

TestCase schreef:
do 25 mei 2023, 14:40
Lijkt op een relais dat omschakelt en soms geen verbinding maakt? Gebeurt dit ook wanneer je niet aan de 230v staat?
Normaliter wordt de autoaccu geschakeld aan de huishoudaccu en zou je nooit zonder 12v zitten met volle accu maar we weten nog even te weinig.

Welke EBL zit er in die Eura en maak een foto van het paneel en laat het ons zien.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Goedemorgen, sorry voor de late reactie . Op dit moment is de storing er niet. Hij treedt op zowel bij de aansluiting op 230 volt als wanneer de aansluiting er niet is. Bijgaand een foto van de EBL en van het controlepaneel zoals het nu is (en dus ook moet zijn).
Bijlagen
IMG20230526083452.jpg
IMG20230526083452.jpg (50.06 KiB) 1221 keer bekeken
IMG20230526083447.jpg
IMG20230526083447.jpg (54.53 KiB) 1221 keer bekeken
EBL.jpg
EBL.jpg (29.15 KiB) 1221 keer bekeken
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door TestCase »

Ik heb het nog eens doorgelezen, EBL lijkt op een van nordelettronica maar wel type? Kun je dat ergens terugvinden?
Kan zijn dat de ebl meet/denkt dat de huishoudaccu bijna leeg is en dan wordt deze ook helemaal afgeschakeld. Centrale deurvergrendeling werkt trouwens meestal op de startaccu, kan er nog geen chocola van maken.

Kun je op de huishoudaccupolen meten wanneer het weer voorkomt?

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door DJSmiley »

Dit is een CBE installatie, de DS500EM met de DS-321 uitbreidingsmodule.

De symptonen lijken mij in het motordeel te zitten, niet in het huishoudgedeelte. Aangezien de centrale vergrendeling enz ook niet werkt, en het bedienpaneel achter geen startaccuspanning leest...

Zelfs zonder het hele huishouddeel moet je centrale vergrendeling, radio enz gewoon werken, dat gaat immers via de startaccu.

Ik zou denken aan een slechte verbinding ergens. Te beginnen met de massa. Ik weet alleen niet hoe die bij dat model loopt.

Je zou kunnen kijken of je, op het moment dat het zich voordoet, kunt meten of je spanning meet tussen de accu+ en het chassis.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door Klompenman »

TestCase schreef:
za 27 mei 2023, 21:41
Ik heb het nog eens doorgelezen, EBL lijkt op een van nordelettronica maar wel type? Kun je dat ergens terugvinden?
Kan zijn dat de ebl meet/denkt dat de huishoudaccu bijna leeg is en dan wordt deze ook helemaal afgeschakeld. Centrale deurvergrendeling werkt trouwens meestal op de startaccu, kan er nog geen chocola van maken.

Kun je op de huishoudaccupolen meten wanneer het weer voorkomt?


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Hallo Kees, ik zal eens zoeken in de documenten die ik bij de camper gekregen heb ( ben sinds 2 jaar eigenaar). De huishoudaccu wordt in het controlepaneel als "vol" aangegeven, de startaccu op " 0 volt" als de storing optreedt. Dat meten zal pas lukken als ik weer thuis ben....
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door TestCase »

Ok, volgende keer multimeter meenemen?

Meet dan op beide accu's over + en - pool
Daarna, zoals DJSmiley al aangaf, op plus + pool van beide accu's naar chassis, probeer goed verbinding te maken. .
Dus 4 meetresultaten.

Raar ook dat het controlepaneel werkt en dat je nergens spanning 12v in woondeel hebt? Ook niet wanneer je aan de 230v staat.

Krijgt de koelkast nog spanning?


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Mieske82
Berichten: 1
Lid geworden op: di 30 mei 2023, 20:47

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door Mieske82 »

Beste Klompenman,

Volgens mij zitten alle onderdelen die uitvallen (volgens je omschrijving) op de DS-321 zekeringkast welke gevoed wordt via de B1 aansluiting van de DS-500EM.
Ik zou de verbinding tussen startaccu en B1 goed controleren op slecht contact of kabelbreuk. Ook zou ik de ingang van de DS-321 en vooral de aansluiting B1 van de DS-500EM goed controleren of deze niet los zit. Evt zit de bout wat los van de printplaat.
Dan moet je de print even loshalen (uit de behuizing) en kan je de bout aan de achterzijde tegenhouden om beter vast te kunnen draaien.
De B1 is de ingang vanaf de startaccu. Als hier een slecht contact zit tussen de startaccu en de B1 verklaard dat het verhaal dat wanneer
je de auto start (en na het klikken van het relais) het wel werkt. Dan wordt de B1, namelijk gevoed door de huishoudaccu B2 omdat wanneer
de motor loopt hierdoor de bedoeling is dat beide accu's geladen worden door de dynamo. Het relais koppelt dan namelijk B1 aan B2.
Maar neem me niet kwalijk als ik het hier mis heb.
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Re: Uitval stroom in de cabine



Bericht door Klompenman »

Oke, dankjewel. Ik ga hierna kijken zodra ik terug ben van vakantie (wil niet in Zuid-Frankrijk het risico lopen dat ik straks helemaal geen stroom meer heb...)
Ik heb overigens ontdekt dat ik de storing kan verhelpen door de motor nogmaals te starten, 20 seconden wachten en uitschakelen. Dan treedt 9 van de 10 keer de storing niet op. Soms moet ik een 2e keer starten....

Nogmaals dank voor de reacties, ik kom nog erop terug zodra ik thuis erna gekeken heb.
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Re: Uitval stroom cabine



Bericht door Klompenman »

TestCase schreef:
zo 28 mei 2023, 10:18
Ok, volgende keer multimeter meenemen?

Meet dan op beide accu's over + en - pool
Daarna, zoals DJSmiley al aangaf, op plus + pool van beide accu's naar chassis, probeer goed verbinding te maken. .
Dus 4 meetresultaten.

Raar ook dat het controlepaneel werkt en dat je nergens spanning 12v in woondeel hebt? Ook niet wanneer je aan de 230v staat.

Krijgt de koelkast nog spanning?


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Beste TestCase, hier is wel een misverstand ontstaan. Ik heb in het woondeel altijd gewoon spanning 12 volt, ook als de storing optreedt. Alleen in het gedeelte van de chauffeurscabine niet.....Het eerdere antwoord waarin verwezen wordt naar een relais benadert volgens mij meer het probleem, ook het antwoord van Mieske82 gaat die richting uit, want zoals hij het beschrijft is het inderdaad de koppeling tussen de B1 en B2 accu.
Ik ga eraan werken zodra ik thuis kom, en zal het resultaat met jullie delen. Dank voor jouw reacties.
Klompenman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 14:42

Re: Uitval stroom in de cabine



Bericht door Klompenman »

goedemiddag,

zoals gezegd heb ik even gewacht tot ik terug bij huis was voordat ik allerlei zaken zou gaan meten/controleren/eventueel losschroeven.

Het probleem zit in het relais dat schakelt tussen de B1 en B2 accu. De voltages op de accu's zijn normaal, tussen 13,5 en 14 volt. De storing treedt op bij het uitschakelen van de motor. Maar niet altijd, in 3 van 10 keer. Door opnieuw de motor te starten, wachten totdat het relais weer goed staat, en dan uitzetten van de motor leidt er toe dat het relais wel omschakelt.
Ik moet nu dus gaan kijken waar dat relais zit en of dat vervangbaar is.

Ik dank je voor de hulp en suggesties .

Groetjes van de Klompenman.
Plaats reactie