Aansluiten camera op achteruitrijlichten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door zonderwaarde »

Ik zou graag de plus- en mindraad van een achteruitrijcamera (https://nl.aliexpress.com/item/40011987 ... ObKEe4WSol) aansluiten op de achteruitrijlichten van onze camper (Fiat Ducato 2.3Multijet-150pk-2013) zodat de camera aanspringt op het moment dat hij in achteruit wordt geschakeld.

Een eerste vraag hierbij is of dit mogelijk is? Ik las reeds enkele topics op dit forum en daar werd gesproken over can-bus systeem en de onmogelijkheid om hier stroom van af te tappen maar ook mensen bij wie het geen probleem gaf. Geen voorbeelden echter gevonden van ons Fiat-model en jaar.

Volgende 6 draden/kleuren vind ik terug als ik de stekker loshaal van de verlichtingsmodule achteraan: geel/blauw/groen/grijs/bruin/zwart (foto onderaan)

Meten met de multimeter geeft volgende info:
- geel(-) i.c.m. blauw(+): richtingaanwijzer
- geel(-) i.c.m. groen(+): remlicht
- geel(-) i.c.m. grijs(+): achteruitrijlicht
- geel i.c.m. bruin: ?
- geel i.c.m. zwart: ?

Geen idee welke de dimlichten zijn want bij het inschakelen van (enkel) de dimlichten meet ik volgende waardes:
- geel(+) i.c.m. groen(-): 12,7V
- geel(+) i.c.m. grijs(-):12,7V
- geel(+) i.c.m. bruin(-): 12,7V
- geel(+) i.c.m. blauw(-):14V
- geel(+) i.c.m. zwart(-):14V

2e vraag: hoe komt het dat ik op alle draadcombinaties stroom meet bij 'dimlichten aan' :think:
en dat de + daarbij de gele draad is (dus het omgekeerde van de uitkomsten van de eerste meting)

Een laatste vraag betreft de rode draadeindjes aan weerszijden van de videokabel: indien ik stroom afneem van de achteruitrijlichten is het dan nog nodig om de rode draadjes verbonden aan de videokabel te verbinden aan de ene kant met de +draad van de achteruitrijlichten (achteraan het voertuig) en aan de andere kant te verbinden met een geschakelde +draad bij achteruit schakelen vooraan in het voertuig?
Bijlagen
IMG_20230526_131611.jpg
IMG_20230526_131611.jpg (157.32 KiB) 1057 keer bekeken
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door hathi »

Ja dat is nu die CAN Bus,……ik zou de voeding van de achteruitrijlichtschakelaar nemen, meestal op de versnellingsbak ?
Hans
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door jansloos »

Ik zou kiezen voor een schakelaar op het dashboard.
Kun je ook inschakelen iemand te dicht bij je parkeert.

De ultieme oplossing is daarbij een relais die schakelt op achteruit en die je zelf kunt bedienen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door BoxerCamp »

Ik heb een combi genomen...
De camera staat bij mij gewoon op de 12v van het contactslot.

En mijn scherm (radio) schakelt zodra de versnelling in achteruit wordt gezet.
Maar kan ik ook zelf aanzetten met een switch, handig om even fietsenrek, aanhanger soms even te kunnen bekijken.
Ook gooi ik hem wel eens aan als er mede weggebruikers (vlak) achter me zitten e.d., die een beetje aandacht trekken, zeg maar :-B
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door Mickel Moen »

Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb gekozen voor een schakelaar. Bij manoeuvreren blijft de kamera aan. Ik vind dat wel zo handig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik heb nu klein scherm , voor de achteruitrijcamera , op m’n dashboard. (Maar hoop dit te kunnen verwijderen en het beeld op het scherm van de autoradio te krijgen. Ben nog op een overgangskabeltje aan het wachten… wegens de drukte uitgestelde levering … je kent het wel. Komt het pas ,hopelijk, vandaag)

Beide hebben een knop waarmee je het beeld altijd kan bekijken en een aansluiting voor de achteruit waarmee het automatisch te voorschijn komt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door Kroppie »

en als je met zijn 2,n in de camper bent kan er 1 buiten kijken en aanwijzingen geven, zo deed ik het, en zelfs alleen ging het altijd goed, als je maar rustig doet en desnoods eens effe uitstapt om te kijken, maar dat is niet vaak nodig hoor
en zoals reeds genoemd met een relais ontkom je meestal aan die canbus flauwekul
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door zonderwaarde »

Bedankt voor de tips :thumbup:

Als ik het goed begrijp is het niet haalbaar om achteraan af te takken op de achteruitrijverlichting door CAN-bus, dus wordt het een stroomdraadje vanaf de cockpit met een schakelaar op het dashboard.

Ik heb enkele tuimelschakelaars (on-off-on) besteld (was per 5 stuks) om de radio te verbinden met zowel start- als huishoudaccu.
Zal er eentje van gebruiken voor de achteruitrijcamera: a) coninue stroom via huishoudaccu b) stroom bij achteruit schakelen (startaccu)

Iemand die weet waar ik in de cockpit een draad kan vinden die stroom geeft bij het achteruitschakelen en welke kleur deze heeft?
Ik denk ergens ter hoogte van de zekeringskast links onder het stuur :?:
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door dieseltje+ »

Als je toch via een schakelaar aansluit heb je de stroomdraad van de achteruitrijverlichting niet nodig.
Ben je nog afhankelijk dat de camera het alleen doet in zijn achteruit. Zelfs met een schakelaar er tussen.
Willekeurige geschakelde plus nemen, of zelf aanleggen, schakelaar er tussen ben jezelf baas wanneer de camera aangaat/doet.
Mijn vriendin b.v. gebruikt de camera soms ook bij vooruit rijden in een krappe bocht, kan ze de uitzwaai zien via de camera.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door Zijspan »

Mickel Moen schreef:
za 27 mei 2023, 11:58
Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb gekozen voor een schakelaar. Bij manoeuvreren blijft de kamera aan. Ik vind dat wel zo handig.
Ik heb dezelfde uitvoering, gewoon op een schakelaar, is er handig vind ik.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door JPWGusta »

Hier ook gewoon op schakelaar, handiger.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door Camperrer »

Module om aan te sluiten aan achteruitrijdlicht bij van bus. [url]https://www.amazon.com.be/-/nl/Maxxcoun ... &psc=1/url]
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Aansluiten camera op achteruitrijlichten



Bericht door zonderwaarde »

Het wordt een stroomdraad vanuit de huishoudaccu met schakelaar op dashboard (zonder signaal bij achteruit schakelen), bedankt voor alle tips!!
Plaats reactie