Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door susxt »

Wij zijn aan 't uitkijken naar een bestelwagen (Jumper, Ducato of Boxer) om tot camper om te bouwen. De prijzen zijn erg hoog en daarom komen we voor onze eerste ombouw uit bij oudere bestelwagens. Maar is dit wel een goede keuze? Tot welke leeftijd is het interessant om een bestelwagen om te bouwen? Wat het aantal kilometers betreft, dachten we niet hoger dan 150.000 km te gaan. Dankjewel alvast voor jullie feedback.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Maxium leeftijd bestelwagen voor ombouw



Bericht door tonic »

Het is maar net wat je voor inbouw voor ogen hebt. Wordt het een simpele camper van opzet. Of eentje met alles erop en eraan. Voor die laatste heb je wel een inbouw budget nodig van 10.000 euro of meer.
En bedenk 1 ding die bus koop je voor een x aantal jaren.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Maxium leeftijd bestelwagen voor ombouw



Bericht door tranny »

In alle leeftijden vind je ze van compleet afgetrapt tot perfect onderhouden, het uiterlijk van de bus is al een aardige indicatie van hoe er mee is omgegaan.
Ik kijk als eerste meestal in het laadruim hoe de vloer, wanden en wielkasten er daar uit zien en vervolgens naar de gebruikssporen op en rondom trekhaak/stekkerdoos, dat geeft meestal al wel een aardige indicatie of de bus zwaar of licht werk heeft gedaan.
En voor de rest heeft elk merk/type wel z'n eigen aandachtpuntjes, voor- en nadelen, maar daarover is er op het www al genoeg te vinden.

Mijn bus was al 52 jaar jong toen ik ben begonnen met de ombouw, de vorige eigenaar heeft hem voornamelijk gebruikt als vulling voor de brandweerkazerne gezien de kilometerstand van nog geen 20.000 km.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Maxium leeftijd bestelwagen voor ombouw



Bericht door hathi »

Ff op E bay gekeken Gerade bei #Kleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios, …..dan rijst de vraag of je daar nog tegen kan bouwen !
Hans
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Maxium leeftijd bestelwagen voor ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Mijn project begon met een bus uit 2007 en 280000km van €4000.
De wat oudere motoren kunnen lang mee en de gemiddelde camper rijdt gek genoeg niet eens zoveel meer. Ik bouw wel alles budget met uitzondering van onderdelen die ik mee kan verhuizen naar een nieuwe bus.
Wat wil je en wat kun je is veel belangrijker. Ik vond de Ducato 250 van inmiddels 15 jaar een minimum. Anderen gaan voor een 30-40 jaar oude MB Vario.

N. B. De Ducato van voor 2006 wil op de dorpels hard roesten.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door Aloys »

Voor zover mij bekend zijn de carrosserieën van Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper vanaf 2007 volledig verzinkt.
Aan mijn Fiat Ducato van 1999 moest in 2011, op 12 jarige leeftijd, al van alles aan de bodem gelast worden. Veel plaatwerk rot. Mijn huidige Peugeot Boxer daarentegen, nu ook 12 jaar oud, roest nog helemaal niet.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door DucatoDolf »

Klopt. Het plaatwerk is verzinkt. Dat roest minder snel. Maar toch is inmiddels bij mij flink roest aan de dorpels bij het voorspatbord. Ook op sommmige naden kan er toch roest ontstaan. De lak van de Ducato (250) is wel van mindere kwaliteit. In ieder geval van de eerste jaren.
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door susxt »

Met een euro5 zal ik niet meer in steden kunnen maar is niemand bezorgd dat er over 15 jaar niet meer mee gereden kan worden? Of moeten we het diesel verbannen niet zo serieus nemen dat we er niet mee mee kunnen rijden?
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door Camperbassie »

Als je een 15 jaar oude bus vind met <150.000 km kun je je beter afvragen, klopt dat wel.
Speciale wagens brandweer of dienst of leger wagens kunnen nog wel met minder worden aangeboden
Diesels kunnen met juiste onderhoud makkelijk 3 ton doen.

Al het geld wat je in een oude wagen steekt komt er niet meer uit. Wellicht beter naar een iets nieuwere kijken


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Maximum leeftijd bestelwagen voor ombouw?



Bericht door Aloys »

susxt schreef:
wo 31 mei 2023, 10:42
Met een euro5 zal ik niet meer in steden kunnen maar is niemand bezorgd dat er over 15 jaar niet meer mee gereden kan worden? Of moeten we het diesel verbannen niet zo serieus nemen dat we er niet mee mee kunnen rijden?
Je gaat nu off-topic in je eigen topic :D
Over 10 of 15 jaar worden er misschien geen diesels meer verkocht, maar ze zullen wel blijven rijden, verwacht ik. Een soort sterfhuisconstructie.
Maar dat is een heel andere discussie, zoek maar eens. Die hebben we al uitgebreid gevoerd!

On-topic maar weer?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie