Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Puzzeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 16:42
Locatie: Schijndel

Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Puzzeltje »

Sinds kort heb ik een zonnepaneel van 170 W op onze buscamper laten monteren. Er zitten twee huishoudaccu's van 100 Amp in de bus. De gegevens van de Victron laadregelaar MPPT 75/15 lees ik via een app en bluetooth uit. Zie bijlage over de laatste vier dagen met veel zon. Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) uitleggen wat ik precies kan zien in het overzicht?
- Klopt het dat bij de dagopbrengst van 400 Wh er (400:12 = 33 Ampere) in de accu's is geladen?
- Is de opbrengst van 360 tot 400 W per dag met veel zon 'normaal' voor een paneel van 170 Watt. Of is het misschien meer maar kan de laadregelaar het niet kwijt aan de accu's?

SmartSolar overzicht.jpg
SmartSolar overzicht
SmartSolar overzicht.jpg (53.84 KiB) 865 keer bekeken
SmartSolar dag.jpg
SmartSolar dag
SmartSolar dag.jpg (35.85 KiB) 865 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door veetee »

400 Wh : 12 V = 33 Ah (ampere-uur). Altijd moeilijk, die eenheden: A is de stroomsterkte op een bepaald moment, Ah is hoeveel stroom er gedurende een bepaalde tijd gelopen heeft (in- of uit gegaan is), Ah staat voor capaciteit.

Met een paneel van 170 Wp zou je ca. 680 Wh per dag kunnen genereren, maar dat moet dan ook inderdaad wel opgenomen kunnen worden. Indien de accu nagenoeg vol is, wordt dat natuurlijk veel minder, een volle emmer kun je niet nog voller vullen.
Dus die getallen kunnen wel kloppen gezien je relatief lage verbruik, ook de accuspanning schommelt tussen de gebruikelijke waarden, 14.4 V bij bulk laden bij volle zon 's morgens, accu zal relatief snel weer vol zijn en op float laden overgaan dan, en 12.x V bij verbruik zonder laadcompensatie (bijv. 's nachts).

Daarintegen is de accu van je telefoon bijna leeg. :wink:
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door myway »

Maar het laden van de accu’s
Als je op die balkjes tikt zie je hoe de accu’s geladen worden.
Je kunt dan zien hoe lang er in een bepaalde laadfase is geladen.
Je zal dan ook zie dat in de absorptie fase minder geladen wordt dan in de zelfde tijd in de bulk fase en in de laatste fase is dat nog een stuk minder.

Hier een voorbeeld
Afbeelding
Gebruikersavatar
Puzzeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 16:42
Locatie: Schijndel

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Puzzeltje »

Dank je veetee. Dat van die volle emmer maakt veel duidelijk. Bij zonnig weer hoeven we dus niet zo zuinig te zijn met energieverbruik in onze camper. We hebben het zonnepaneel eigenlijk alleen maar nodig om de koelkast aan de gang te houden en telefoons op te laden. En dat lukt prima hebben we gemerkt. Om de fietsaccu’s op te laden moeten we jammer genoeg nog wel om de paar dagen even aan de paal.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Gebruikersavatar
Owen
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 19:32
Locatie: In mijn camper

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Owen »

Volle emmer, je zou best de fiets accu’s kunnen laden met 12volt, zelf ga ik dat doen met twee 215wp panelen. Ook heb ik de koelkast die voorheen alleen aan ging als de motor draaide nu schakelbaar gemaakt tussen 12volt motor en 12volt zon/boord accu.

Met zonnepanelen kom je (ik) vrij snel aan volle accu’s, zeker met twee keer 215wp. Ik plaats speciaal voor de elektrische mountainbike (Bosch smart 750Wh) een omvormer van 12 naar 220. Deze Bosch lader 36volt 4amp onttrekt (inclusief verlies) ongeveer 175Wh van het boordaccu systeem. Wat met mijn zonnepanelen goed te compenseren is. Misschien niet helemaal vol, maar zeker genoeg om niet aan de paal te hoeven.

Wel goed om een monitor te installeren om het voltage in de gaten te houden.
Rapido 962M
Twice as old as my camper
Riding the only Diesel AMG, downtuned ;-)
Gebruikersavatar
Puzzeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 16:42
Locatie: Schijndel

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Puzzeltje »

Misschien met een max van 680 Wh toch een optie om de Bosch fietsaccu's van elk 500 Watt op te laden. Dat moeten we maar eens door een techneut laten onderzoeken.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door CaradoT135 »

Vorig jaar kon ik met 220WP zonnepanelen en een 95AH AGM Accu en zon beide e-bike accu's om en om best vol krijgen. Meestal kunnen we ruim 2 dagen fietsen voor dat de fiets accu's nog twee streepjes over hebben. Als je met zon één fiets accu gaat laden zal de HH accu maar een beetje hoeven bij te leveren. Mijn e-bike lader van 4A trekt ± 210W tijdens het laden.
.
e-bike.JPG
e-bike.JPG (50.38 KiB) 689 keer bekeken
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Even een voorbeeld van onze installatie.
1 batterij Lifo4pos 100Ah.
2 panelen Victron 180Wp
1 NDS regelaar met 2 uitgangen -- 1 naar huishoud accu en 1 naar start accu waarbij regeling eerst hh laden bij genoeg verschil in voltage de start accu.
Wij hebben een 12VDC lader (via sigaretten plug - speciale 20ampere model) naar 36VDC voor 2 fiets Bosch accu's.
Kwamen vanmiddag om 16.00uur terug op de camping en de accu was vol - werd niet meer geladen door de panelen.
( voor proef heb ik de 230VAC lader losgekoppeld ).
Toen de 2 accu's aan de lader en om 21.45 uur waren beide vol.
De Life4pod nog 65% "vol".
Nu gaat morgen ochtend al van "daglicht / zonlicht" het laad proces al beginnen met 2-3Ampere, oplopend als ik kijk om 10.00 uur naar 15 ampere.
Met die 65% vol is dus 35% leeg is 35 Ahbij de vullen.
Als ik dan 4 uur laad met bijvoorbeeld 10 ampere is de batterij weer 100%,
En door goede regelaar NDS of Victron verloopt het laden bij "bijna volle accu" steeds met minder amperes.
Hoop het zegt U wat.

Met vriendelijke groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
Puzzeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 16:42
Locatie: Schijndel

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Puzzeltje »

Bedankt voor je reactie Jaap. Iedere situatie is natuurlijk anders. Ik zie dat je een lithium accu hebt van 100 Ah die je dieper mag ontladen dan een AGM accu. Verder twee zonnepanelen van 180 Wp. Ik heb twee AGM accu’s van elk 100 Ah die tot 50% mogen worden ontladen en een zonnepaneel van 170 Wp. Dus wat minder power om de accu’s te laden.
Kan ik dan de accu’s ook laden via de standaard Bosch lader die bij de fiets zit via een omvormer van 12 naar 220 volt?
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door CaradoT135 »

Die standaard laders gebruik ik ook. Ik heb een 1000W 12/230 omvormer, daarom laadde ik de fiets accu, toen ik nog een 95Ah accu had om en om. Hiermee lade ik zo veel mogelijk met rechtstreekse zonne-energie. Nu met een 150Ah LFP en 440Wp op het dak hoeft dat niet meer.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door myway »

Puzzeltje schreef:Bedankt voor je reactie Jaap. Iedere situatie is natuurlijk anders. Ik zie dat je een lithium accu hebt van 100 Ah die je dieper mag ontladen dan een AGM accu. Verder twee zonnepanelen van 180 Wp. Ik heb twee AGM accu’s van elk 100 Ah die tot 50% mogen worden ontladen en een zonnepaneel van 170 Wp. Dus wat minder power om de accu’s te laden.
Kan ik dan de accu’s ook laden via de standaard Bosch lader die bij de fiets zit via een omvormer van 12 naar 220 volt?
Als je ff aangeeft wat er op de acculader staat bij output weten we wel te vertellen hoe dat kan.
Gebruikersavatar
Puzzeltje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 16:42
Locatie: Schijndel

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door Puzzeltje »

De Bosch acculader heeft een output van 36V en 4A. Ik heb een Belkin omvormer van 300W. Is dat voldoende?
Bijlagen
IMG_1521.jpeg
IMG_1521.jpeg (170.45 KiB) 568 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door DJSmiley »

300w wel, voor 1 fietsaccu, maar die omvormer geeft een gemodificeerde sinus.

Dat gaat de fietslader niet leuk vinden. Zal veel warmer worden en daardoor vroegtijdig overlijden.

Ook zitten dit soort omvormertjes vaak via de sigarettenplug. Die kan die vermogens niet aan en gaat of smelten of de zekering springt.

Mijn advies zou zijn om een (iets) zwaardere omvormer te nemen (meer marge, dus koeler en minder snel een ventilator), zoiezo een zuivere sinus, en die vast aan te sluiten (met een zekering uiteraard)

Victron Phoenix 500VA, Xenteq 500W, NDS 400W, allemaal prima betaalbare goede omvormers (<200 euro)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg uitlezen Victron SmartSolar laadregelaar



Bericht door myway »

Voor het laden 4 x 36 = 144 watt nog wat eigengebruik van de omvormer.
Maar zoals aangegeven niet met een gemodificeerde sinus gaan werken
Plaats reactie