Probleem met interieur ventilator

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Split
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 aug 2022, 7:22

Probleem met interieur ventilator



Bericht door Split »

Hey iedereen heb een oude mobilhome aangeschaft fiat ducato riviera 1998. Maar de blazer (blower) doet helemaal niets op geen enkele stand... Heb de zekering nagekeken maar die was in orde. Zouden er nog ergens zekeringen zitten? Heb nu stuk van dashboard weg gehaald maar weet niet waar ik moet beginnen zoeken. Ondertussen zie ik een paar relais denk ik onder asbak maar is er iemand die weet voor wat deze worden gebruikt. Ik heb geen instructieboekje bij de mobilhome en op internet vind ik ook niets terug.
Nog een vraagje, zouden jullie het dak in witte teer elastisch die tegen koude en warme temperaturen kan of primeren en schilderen en de naden opkitten?
Bedankt om me te helpen.

B116C76D-EF44-4BDE-A49A-96CD279AAF4E.jpeg
B116C76D-EF44-4BDE-A49A-96CD279AAF4E.jpeg (84.91 KiB) 1630 keer bekeken
B39C7B15-2765-4F2E-85D7-246238E2E846.jpeg
B39C7B15-2765-4F2E-85D7-246238E2E846.jpeg (131.75 KiB) 1630 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Blower intereur



Bericht door EasyBee »

Dat ding op de eerste foto is de kachelweerstand. Die wordt gebruikt voor de standen 1 t/m 3. Voor stand 4 is die niet in gebruik.
Die dingen gaan vaak stuk! Bekend probleem.
Als ik het me goed herinner: Relais 1 (blauw) is van de knipperlichten en alarmlichten, 2 (grijs) is van de kachelmotor.
De rest is vooral voor de verlichting.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Blower interieur



Bericht door Aloys »

Die kachelweerstand heeft 4 pootjes: één min en drie plussen, voor de standen 1, 2 en 3.
Kijk eens goed naar de gaten waar die pootjes in verdwijnen: het gebeurt nogal eens dat de massapoot te heet is geworden waardoor het contact in het gat zichtbaar een beetje is gaan smelten en nu slecht/geen contact meer maakt.

Wanneer je die stekker een beetje beweegt, doet de ventilator het dan wel?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Split
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 aug 2022, 7:22

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Split »

Ok merci zal in het weekend eens kijken bedankt
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Aloys »

Je zou eens kijken in het weekend.
Inmiddels twee weekenden verder open je een nieuw topic, maar nog steeds geen antwoord op de vraag.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Split
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 aug 2022, 7:22

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Split »

Hallo iemand die mij zou kunnen zeggen waarom mijn ventilatie blower niet gaat in mijn interieur? De blouwer is ok uitgetest de relais of hoe je dat noemt is ook ok . Zou het aan de knop zelf kunnen liggen en hoe geraak je daaraan om te ? Dat ziet er niet gemakkelijk uit om gewoon eens uit halen en te laten testen . . Bedankt
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door schapenkop »

Wanneer je die stekker een beetje beweegt, doet de ventilator het dan wel
Split
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 aug 2022, 7:22

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Split »

Beste welke stekker bedoel je ik heb al aan de blower waar stroom tot komt gefrikeld aan die relais ook dat ovaal ding met groen aan heb zelf een nieuwe gekocht en niets die gaat. Ik dacht aan die knop dat je op 1/2/3/4 zet maar krijg dat niet eruit me radio gedemonteerd maar geraak daar niet bij . Om eens achter die knop te kijken misschien is het dat moest er iemand even kunnen uitleggen hoe ik dit demonteer voordat ik heel de boel afbreek😂 mijn mobilhome stazt in ern loods en is nogal ver om eens te kijken proberr vrijdag erns te zien bedankt
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door EasyBee »

Misschien heb je wat aan dit filmpje om het dashboard open te krijgen en bij die schakelaar te komen. Geluid uit/zacht want Franstalig met heel veel storing en ruis. https://youtu.be/Z6ggdizBjxQ?t=169
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Aloys »

Je hebt een nieuw weerstandblokje gemonteerd onder het dashboard las ik. Bij mij was het niet het blokje waar wat aan mankeerde, het was de stekker die je in dat blokje steekt wat slecht contact maakte!

Dus, wat mij betreft, de volgende vraag:
- doen alle vier de standen niets, of doet alleen stand 4 het nog?
- doet alleen stand 4 het nog dan zit het probleem in de stekker bij die weerstanden

Wellicht handig om even te weten vóór je het hele dashboard gaat opentrekken... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Cees v »

Bij mij deed niets van de vier standen het meer.
Probleem zat in het stekkertje wat op de blower zit. Hiervoor is een vervangend stekkertje te koop.

Met een priklampje kan je zien of er spanning op 1 van de 2 draden zit als de knop op 4 staat.

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Split
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 aug 2022, 7:22

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door Split »

Probleem opgelost het zat achter de knop een nieuw schakelaar gekocht en het gaat weer was een beetje verbrand🤣wel veel moeten demonteren maar tes al in orde bedankt voor de reacties
arievanbarneveld
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 21:47
Locatie: Grou

Probleem met interieur ventilator, airco



Bericht door arievanbarneveld »

Beste Camperliefhebbers.
Ook ik heb een probleem met mijn blower/ventilator/airco.

Bürstner Aviano i 725
Ik heb een FIAT DUCATO 3,0Mjet 160pK
Automaat
Dashboard met bedieningspaneel:
linker knop rond met ring voor verwarming koel/warm en daarin draaiknop voor stand nul (blower),1,2,3,4 (voorruit)
rechter knop rond met ring voor keuze richting blower en daarin draaiknop lucht van buiten/van binnen. Foto kan ik helaas niet hier tonen, maar heb ik wel

Probleem: In eerste instantie werkte de blower wel op stand vier. Soms moest je wat morrelen aan de knoppen. Inmiddels is het geheel "dood".

Ik heb het hele dashboard al los gehad, maar kon er toch niet goed bij en niets vinden.
Wie kan me uitleggen hoe te handelen.

Ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor uw reactie(s)
Arie van Barneveld
IMG-20230530-WA0003.jpg
IMG-20230530-WA0003.jpg (123.01 KiB) 369 keer bekeken
Deze camperaar vindt geen enkele camper raar.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Probleem met interieur ventilator



Bericht door rijschoollucassen »

Gebruik even de zoekfunctie. Waarschijnlijk moet je de schakelaar vervangen. Is mogelijk via de opening van de radio en bergvak. Zo mogelijk de documenthouder ook verwijderen. Bij monteren de schroefjes met tape op de schroevendraaier vastzetten. Spiegeltje is onontbeerlijk.

Groet Jaap
Laatst gewijzigd door rijschoollucassen op do 01 jun 2023, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie