Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Beste Camperaars
Ik ben op zoek naar een betaalbare camper met min. 4.5T MTM en zoals iedereen wenst, een zo ruim mogelijk laadvermogen.
Met “betaalbaar” kom je al vlug de Fiat-Alko – 2.8JTD combinatie tegen. Mijn voorkeur gaat naar een tandemas met luchtvering omdat we een motorfietsdrager willen installeren.
De prijs is meestal recht evenredig aan de “totale” kwaliteit van de camperopbouw + ouderdom + kilometerstand, enzovoort.
Graag hoor ik van de camperforum Fiat specialisten aan welke kilometerstand (bij normaal gebruik) te hoge toekomstige onderhoudskosten te verwachten zijn. Dan denk ik vooral richting motor. Kort gezegd: een degelijk ALGEMEEN advies = boven X kilometers handen afhouden.
Ik zoek/hoef (nog) geen advies i.v.m. welk merk/bouwjaar/type het best is, dat is voor later.
Jozef
Ik ben op zoek naar een betaalbare camper met min. 4.5T MTM en zoals iedereen wenst, een zo ruim mogelijk laadvermogen.
Met “betaalbaar” kom je al vlug de Fiat-Alko – 2.8JTD combinatie tegen. Mijn voorkeur gaat naar een tandemas met luchtvering omdat we een motorfietsdrager willen installeren.
De prijs is meestal recht evenredig aan de “totale” kwaliteit van de camperopbouw + ouderdom + kilometerstand, enzovoort.
Graag hoor ik van de camperforum Fiat specialisten aan welke kilometerstand (bij normaal gebruik) te hoge toekomstige onderhoudskosten te verwachten zijn. Dan denk ik vooral richting motor. Kort gezegd: een degelijk ALGEMEEN advies = boven X kilometers handen afhouden.
Ik zoek/hoef (nog) geen advies i.v.m. welk merk/bouwjaar/type het best is, dat is voor later.
Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
- Don Esteban
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: Fiat-Alko – 2.8 JTD combinatie – te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
>> kwaliteit van de camperopbouw + ouderdom + kilometerstand, enzovoort.<<
Ik beperk me tot de kilometerstand. Mijn vorige camper, een Hymer B 514 CL uit 2008 op basis van Fiat Ducato 2237 liter met Fiat onderstel heb ik 6 jaar met plezier gereden. De camper had er bij particuliere verkoop 155000 km opzitten. In die 6 jaar is uiteraard de distributieriem vernieuwd en vlak voor verkoop is de dieselfilter vernieuwd wegens een lekkage. Voor de rest heeft de motor altijd als een zonnetje gelopen.
De kilometerstand was het knelpunt bij sommige particuliere geinteresseerden. Ook bij inruilpogingen werd de kilometerstand als minpunt genoemd om de inruilprijs te drukken. (bij verkoop draaien ze het verhaal om...) De man die uiteindelijk de camper kocht, een vrachtwagenchauffeur, zag dit volledig anders. Hij wist dat een onderhouden Fiat Ducato meer dan 400.000 km op de teller kan hebben voordat duurdere reparatiekosten om de hoek komen kijken.
Ik heb gelest in een Iveco Daily (zelfde als Fiat Ducato) om mijn C1 rijbewijs te halen. Op de teller van de leswagen stond 450.000 km !!!
Ik beperk me tot de kilometerstand. Mijn vorige camper, een Hymer B 514 CL uit 2008 op basis van Fiat Ducato 2237 liter met Fiat onderstel heb ik 6 jaar met plezier gereden. De camper had er bij particuliere verkoop 155000 km opzitten. In die 6 jaar is uiteraard de distributieriem vernieuwd en vlak voor verkoop is de dieselfilter vernieuwd wegens een lekkage. Voor de rest heeft de motor altijd als een zonnetje gelopen.
De kilometerstand was het knelpunt bij sommige particuliere geinteresseerden. Ook bij inruilpogingen werd de kilometerstand als minpunt genoemd om de inruilprijs te drukken. (bij verkoop draaien ze het verhaal om...) De man die uiteindelijk de camper kocht, een vrachtwagenchauffeur, zag dit volledig anders. Hij wist dat een onderhouden Fiat Ducato meer dan 400.000 km op de teller kan hebben voordat duurdere reparatiekosten om de hoek komen kijken.
Ik heb gelest in een Iveco Daily (zelfde als Fiat Ducato) om mijn C1 rijbewijs te halen. Op de teller van de leswagen stond 450.000 km !!!
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
de tellerstand zegt weinig over de huidige kwaliteit , het belangrijkste is het onderhoud wat er tijdens die km,s gepleegd of niet gepleegd is, en dat is moeilijk om aan de hand van een kmstand te bepalen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
ander ding is het warm rijden van de motor, dus een flink stuk. Inderdaad onderhoud EN vooral een oude camper met heel einig km's is verdacht. Niet van eventuele terug draaien ofzo, het weinig aantal km's rijden. Er kunnen veel zaken niet meer gangbaar zijn. Ondanks regelmatig onderhoud, is dit (niet funest) niet handig. Ze zijn er voor gemaakt om ermee te rijden. Doe dat dan ook.
Wat ookniet handig is, motor uit bij aankomst, dan een stukje verzetten na een uur. Zo vervuilt de motor snel.
Een handige tip is na proefrijden, motor aanlaten en dan de olievuldop er voorzicht (af) losdraaien. Er zal iets van lucht uitkomen. Dop hoeft er niet af, de olie kan nogal eruit willen spetteren. Is een indicatie van de blow by. Voordat je proefrijdt, controleer de kleur van de koelvloeistof. Die zal groen of roze zijn, niet bruin (roest) of wit (alleen water), kortom verdacht. Bekijk de motor in zijn geheel; mag stoffig zijn. Mag hier en daar wat 'zweet'plekken hebben. Liever niet. Zeiknatte plekken is een no-no. Zweetplekken is een aanduiding dat er iets kan zijn. Een vinger aan de pols dingetje.
Arie
Wat ookniet handig is, motor uit bij aankomst, dan een stukje verzetten na een uur. Zo vervuilt de motor snel.
Een handige tip is na proefrijden, motor aanlaten en dan de olievuldop er voorzicht (af) losdraaien. Er zal iets van lucht uitkomen. Dop hoeft er niet af, de olie kan nogal eruit willen spetteren. Is een indicatie van de blow by. Voordat je proefrijdt, controleer de kleur van de koelvloeistof. Die zal groen of roze zijn, niet bruin (roest) of wit (alleen water), kortom verdacht. Bekijk de motor in zijn geheel; mag stoffig zijn. Mag hier en daar wat 'zweet'plekken hebben. Liever niet. Zeiknatte plekken is een no-no. Zweetplekken is een aanduiding dat er iets kan zijn. Een vinger aan de pols dingetje.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Ik ken het verhaal over warm rijden en niet te lang stationair koud laten draaien. Geef dat zelf ook altijd als advies.
Maar ..kwam in België een zeer bejaard stel tegen 85 en 93 jaar oud. Die hun nieuw gekochte Ducato camper van 43 jaar elke morgen stationair warm draaiden en al 420.000 km op de teller hadden staan (niet die teller want die haalt dat niet, maar onderhoud interval)
Met het onbekrachtigde stuur in de hand vertrok de chauffeuse naar warmer oorden.
Maar ..kwam in België een zeer bejaard stel tegen 85 en 93 jaar oud. Die hun nieuw gekochte Ducato camper van 43 jaar elke morgen stationair warm draaiden en al 420.000 km op de teller hadden staan (niet die teller want die haalt dat niet, maar onderhoud interval)
Met het onbekrachtigde stuur in de hand vertrok de chauffeuse naar warmer oorden.
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 14 mei 2023, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Ik sluit mij aan bij de vorige schrijvers, en een uitgebreide proefrit hoort er bij, niet zomaar een rondje om de kerk heen, ga de snelweg op en gas er als die op temperatuur is, geen blauwe of zwarte rook wolken er achter!
Bij twijfel naar de specialist toe voor meer uitgebreide controle en een nap ( km historie) die moet kloppen.
En dan is er ook nog de camper opbouw, die kan ook aardig fout zijn, lekkages die fout zijn hersteld met alle gevolgen er achter!
Een motor die 200 000 gereden heeft hoeft geen probleem te zijn, mijn werkbus ging altijd minstens die km mee en altijd zwaar en aanhanger en gas d’r op, was ook die motor er in.
Bij twijfel naar de specialist toe voor meer uitgebreide controle en een nap ( km historie) die moet kloppen.
En dan is er ook nog de camper opbouw, die kan ook aardig fout zijn, lekkages die fout zijn hersteld met alle gevolgen er achter!
Een motor die 200 000 gereden heeft hoeft geen probleem te zijn, mijn werkbus ging altijd minstens die km mee en altijd zwaar en aanhanger en gas d’r op, was ook die motor er in.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Ik zou mij druk maken over de staat van de lagering van het Alko tandemstel, indien verrot ben je in voor een reparatie van minstens 5000,= euro en dan moet je nog veel zelf kunnen/ willen sleutelen. In Nederland of België is er niemand meer die er aan begint bedrijfsmatig, in Schotland zit een prima bedrijf dat zoiets wel kan. Of nieuw van Alko.
Kijk eens onder de camper, indien de eigenaar niet weet waar de vetnippels van de assen zitten laat het ding dan maar staan!
Kijk eens onder de camper, indien de eigenaar niet weet waar de vetnippels van de assen zitten laat het ding dan maar staan!
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Best Isoplus
Jouw opmerking over het AL-KO vering tandemstel, is terecht. Bij mijn Hymer onderhoud ik het tweemaal per jaar.
Uw opmerking m.b.t. de as smeernippels is ook terecht voor iemand die wat af weet van de AL-KO vering. Maar wat als de man/vrouw niet technisch aangelegd is en het onderhoud uitbesteed?
Is er een DIY-methode om, zonder de wagen op een brug te zetten, na te gaan wat de staat is van de AL-KO vering. Zo ja, hoe doe je dat en waar moet je aandacht aan schenken.
Kan het zijn dat de “AL-KO vering Schotten” die je aanhaalt in deze video te zien zijn https://www.youtube.com/watch?v=COlPXYJFsCM
Zo te zien weten ze wat ze doen maar wel een rommelige werkplaats.
Jozef
Jouw opmerking over het AL-KO vering tandemstel, is terecht. Bij mijn Hymer onderhoud ik het tweemaal per jaar.
Uw opmerking m.b.t. de as smeernippels is ook terecht voor iemand die wat af weet van de AL-KO vering. Maar wat als de man/vrouw niet technisch aangelegd is en het onderhoud uitbesteed?
Is er een DIY-methode om, zonder de wagen op een brug te zetten, na te gaan wat de staat is van de AL-KO vering. Zo ja, hoe doe je dat en waar moet je aandacht aan schenken.
Kan het zijn dat de “AL-KO vering Schotten” die je aanhaalt in deze video te zien zijn https://www.youtube.com/watch?v=COlPXYJFsCM
Zo te zien weten ze wat ze doen maar wel een rommelige werkplaats.
Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Fraser Brown weten echt wel wat ze doen, en zij doen het goed!
In mijn werkzame leven heb ik zelf heel wat reparaties van machines in het Verenigd Koninkrijk verricht, de werkplaatsen waren vaak sterk verouderd maar daar lopen echt nog vakmensen die weten hoe je oude spullen kunt repareren. Hier worden in vaak glimmende werkplaatsen slechts onderdelen gewisseld, niets mis mee als je het kunt betalen
Zonder een krik te mogen gebruiken is controle van een Alko-lagering vaak moeilijk, maar een versleten slecht of nooit gesmeerde as veert slecht en soms in het geheel niet.
Ga met het ding rijden en neem een paar flinke hobbels, een goed onderhouden as zal niet protesteren, een slecht onderhouden as kraakt hevig.
Is dat het geval laat de camper dan maar staan.
Er zijn ook gevallen bekend van assen met een gebroken verenpakket, dat is wel te zien omdat de camper dan niet voorover staat zoals meestal het geval is maar wat achterover en soms zelfs op de aanslagen ligt van vering achter is dan geen sprake meer.
Een camper met een goed werkende Alko- achteras rijdt fijn en accepteert hobbels zonder problemen.
In mijn werkzame leven heb ik zelf heel wat reparaties van machines in het Verenigd Koninkrijk verricht, de werkplaatsen waren vaak sterk verouderd maar daar lopen echt nog vakmensen die weten hoe je oude spullen kunt repareren. Hier worden in vaak glimmende werkplaatsen slechts onderdelen gewisseld, niets mis mee als je het kunt betalen
Zonder een krik te mogen gebruiken is controle van een Alko-lagering vaak moeilijk, maar een versleten slecht of nooit gesmeerde as veert slecht en soms in het geheel niet.
Ga met het ding rijden en neem een paar flinke hobbels, een goed onderhouden as zal niet protesteren, een slecht onderhouden as kraakt hevig.
Is dat het geval laat de camper dan maar staan.
Er zijn ook gevallen bekend van assen met een gebroken verenpakket, dat is wel te zien omdat de camper dan niet voorover staat zoals meestal het geval is maar wat achterover en soms zelfs op de aanslagen ligt van vering achter is dan geen sprake meer.
Een camper met een goed werkende Alko- achteras rijdt fijn en accepteert hobbels zonder problemen.
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Beste Isoplus
Als opkrikken wel kan. Hoe ga je, na het opkrikken, te werk en waar kijk je dan naar?
Bij voorbaat dank, Jozef
Als opkrikken wel kan. Hoe ga je, na het opkrikken, te werk en waar kijk je dan naar?
Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Ga eens zover mogelijk achterin de camper staan dansen en springen.
Als hij dan bijna niet inveert dan zitten de as stompen vast.
Met een krik kun je zien of de canper omhoog komt en de wielen blijven staan of gelijk mee omhoog komen.
Komen ze gelijk mee omhoog, as stompen vast.
Ben.
Als hij dan bijna niet inveert dan zitten de as stompen vast.
Met een krik kun je zien of de canper omhoog komt en de wielen blijven staan of gelijk mee omhoog komen.
Komen ze gelijk mee omhoog, as stompen vast.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Fiat-Alko 2.8JTD combinatie: te vermijden kilometerstand bij 2dehandse aankoop
Beste Camperaars
Hartelijk dank voor al de nuttige info... en onze zoektocht gaat door.
Dank & groeten, Jozef
Hartelijk dank voor al de nuttige info... en onze zoektocht gaat door.
Dank & groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.