Buis busbiker gebroken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door beatrix18 »

Onder dezelfde omstandigheden zal die buis weer kapot gaan. (als de constructie niet wordt aangepast)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Deijsbreker »

Ben even in de Chinashop geweest en een alu buis van 22 mm gevonden.Die schuif ik in de zwarte buis vd busbiker. Niet zo sterk, maar met een ijzeren binnenkern moet ie niet meer kunnen omklappen lijkt mij.Zie foto’s Desnoods met ductape omwikkelen als ik geen lasser kan vinden. Wat denken jullie hiervan?
Grt
Fred
Bijlagen
IMG_2826.jpeg
IMG_2826.jpeg (112.3 KiB) 1032 keer bekeken
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door tonic »

PJD schreef:
zo 28 mei 2023, 20:05
Vaak ben je dan te bang, als dat spul ergens voor gemaakt word moet het gewoon voldoen zoals ontworpen.
Maar het seizoen begint weer een jaarlijks liggen er weer fietsen op de snelweg, en afgelopen vrijdag een caravan in de berm zonder auto, er kan dus altijd iets mis gaan.
Voldoen zoals ontworpen daar heb je gelijk in.
Maar dat vraag ik me dus hier af. Zijn de fietsen gemonteerd zoals ontworpen? Zoals in de gebruiksaanwijzing beschreven? Of staan ze er verwrongen op doordat er gebruik wordt gemaakt van extra spanbanden e.d?
Gewoon een vraag ik kan me anders niet voorstellen dat daar die buis breekt.
De grootste krachten zitten op het scharnierpunt er onder.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Arnor »

beatrix18 schreef:Onder dezelfde omstandigheden zal die buis weer kapot gaan. (als de constructie niet wordt aangepast)

Peter
Kennelijk komt die omstandigheid meer voor. Altijd een goede zaak dus dit soort voorvallen te melden bij de leverancier/fabrikant. Wellicht volgt dan een aanpassing EN een terugroepmelding (waar ik eerder over schreef).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door hathi »

myway schreef:
zo 28 mei 2023, 20:03
Als ik zie hoe de fietsen bewegen op mijn personenauto als ik over een drempel ga, denk ik ook wel eens nou.
Op de camper kan ik het niet zien Afbeelding
Juist en wat denk je in dit geval van de draai constructie ,die slijt ook na verloop van zoveel keren zwenken ,wat ook een trilling of beweging van de fietsen veroorzaakt,zeker als het scharnier punt,op een simpele bout scharniert?
Hans
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door PJD »

tonic schreef:
zo 28 mei 2023, 20:19


Voldoen zoals ontworpen daar heb je gelijk in.
Maar dat vraag ik me dus hier af. Zijn de fietsen gemonteerd zoals ontworpen? Zoals in de gebruiksaanwijzing beschreven? Of staan ze er verwrongen op doordat er gebruik wordt gemaakt van extra spanbanden e.d?
Gewoon een vraag ik kan me anders niet voorstellen dat daar die buis breekt.
De grootste krachten zitten op het scharnierpunt er onder.
Wat gebeurt er (te) vaak,
tassen/manden op de fietsen laten zitten,
elektrische fietsen met accu op een drager waardoor er teveel gewicht opkomt,
niet goed afstellen waardoor ze scheef staan of tegen elkaar,
Verkeerde drager kiezen voor de fietsen.

Maar als het afbreken van deze buis vaker voorkomt op dezelfde plek zeg ik, ontwerpfout en niet goed berekend, je wil er niet aan dat aan die buis echt wel grote krachten komen, ga jij maar eens in het midden van je camper staan en laat degene achter het stuur maar eens normaal optrekken en afremmen, en dan bedoel ik normaal, dus redelijk stevig afremmen en optrekken.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door AadenAnke »

Zo te zien op de foto heb jij stalenbuis met schroefdraad? Die schroefdraad zit er zo te zien tot het eind toe ingedraaid misschien is daar iets te ver gedraaid? Het stuk boven de schroefdraad is een flinke hefboom en op dat punt is de pijp wel het zwakst en er worden daar wel flinke krachten op uitgeoefend. Er een pijp insteken zal de boel zeker niet verzwakken maar alleen versterken succes

Gr Aad
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Adfur »

Heb even gekeken maar ik heb het "oude" model. Voor wie het "nieuwe" model hebben zie: https://www.busbiker.com/terugroepactie-0121
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Bob47 »

Om overmatig doorzwiepen (bv bij niet of te laat opgemerkte drempel) te voorkomen zou ik de wielgoten, links en rechts middels spanbanden, afhangen aan bv de bovenste scharnier bouten. Bv mbv een oog.
Ontlast je de gehele overhang constructie !!
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Deijsbreker »

Busbiker heeft inmiddels nav mijn mail contact met mij opgenomen. Nu blijkt dat ik de recall ook nog niet heb gehad en dat je dan absoluut geen fietsen op de drager mag vervoeren. Het schijnt dat de aansluiting voorzien moet zijn van een lasnaad, zie foto.
De verbeterde aansluiting en buis zijn vandaag al naar onze camping in Portugal gestuurd. Dat regelen ze dan wel weer mooi in het Pinksterweekend.
Grt
Fred
Bijlagen
0BA64B94-9B1A-4678-8BCF-69972B212D99.png
0BA64B94-9B1A-4678-8BCF-69972B212D99.png (413.38 KiB) 717 keer bekeken
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door AadenAnke »

Netjes toch

Gr Aad
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Arnor »

Mooi dat direct wordt gehandeld. Ik heb dat zelf ook eens gehad met een fietsendrager. Fietsendrager met fietsen waren er onderweg vanaf gevallen. Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Wel moest ook hier een onderdeel worden vervangen dat werd opgestuurd naar Bosnië waar we toen waren. Het nieuwe onderdeel betrof een verbetering van de constructie. Verzending heeft veel gedoe opgeleverd en duurde uiteindelijk 2 weken. Veel medewerking gekregen van de camping. De fabrikant had direct na de melding aangegeven alle te maken kosten waaronder wonder boven wonder, kleine schade aan een fiets, te vergoeden. Dat is ook keurig afgewikkeld.
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Deijsbreker »

Deze is met een DHL spoed verzending per vliegtuig naar Lissabon verstuurd en volgens plan donderdag aangekomen in de rimbo ergens in Zuid Portugal. Op 2e Pinksterdag verstuurd, dus dat is erg snel.
Inmiddels gemonteerd en kunnen dus gewoon verder met onze reis!
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door jheeck »

Goed om te lezen dat garantie hier serieus wordt genomen :thumbup: Fijne reis!
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie