RDW regelgeving aanpassingen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Dafluc »

Het komt er eigenlijk kortweg op neer dat de auto's die het betreft ten onrechte een typegoedkeuring hebben gekregen. Mag je vanalles van vinden. Maar de fabrikanten hebben het bewust mooier gemaakt dan het was. En dat heet sjoemelen in de volksmond. Wat jij verder met je eigen diesel doet, tunen of op zijn staart trappen of hem paars schilderen, is uiteraard helemaal aan jezelf. En nee, daar heeft een fabrikant geen invloed op. Maar er is ook niemand die zegt dat dat zou moeten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tranny »

Precies... dus wat is er dan nog zinvol aan om de data van mijn (en andermans) auto te kunnen bekijken/vergelijken/verzamelen als het verder toch niet duidelijk gaat worden of het probleem op dat moment bij de consument of bij de fabrikant ligt?
Als de keuringseisen en voorwaarden rondom een typegoedkeuring niet 100% correct zijn opgesteld door de toelatingscommissie maakt het alleen maar duidelijk dat de betreffende instantie hierin ergens heeft gefaald.
En als zo'n toelatingscommissie onterecht toch een typegoedkeuring afgeeft voor miljoenen auto's dan faalt er toch wel aardig wat in hun handhavingsbeleid en/of controlerend vermogen, dan is die typegoedkeuring in de praktijk ook slechts een bureaucratische wassen neus die totaal niets meer voorstelt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

tranny schreef:
do 25 mei 2023, 22:00
Precies... dus wat is er dan nog zinvol aan om de data van mijn (en andermans) auto te kunnen bekijken/vergelijken/verzamelen als het verder toch niet duidelijk gaat worden of het probleem op dat moment bij de consument of bij de fabrikant ligt?
Als je maar een paar auto's zou volgen heb je inderdaad een punt. maar in alle Europese landen gaat dit gebeuren. Dus je praat dan over hele grote aantallen. En dan wordt dus het gedrag van de consument veel minder maatgevend.

Lees trouwens even het hele verleden over het dieselroetschandaal.https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissiesc ... toegelaten. Dan zal je begrijpen dat er echt moedwillige acties zijn verzonnen om de testmethodes te manipuleren. Met die instelling van de verschillende voertuig fabrikanten kun je testen verzinnen wat je wil. Maar die zullen altijd proberen die te frustreren.
Daarom is een praktijk meting van alle geleverde voertuigen binnen Europa een veel betrouwbaardere manier.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tranny »

Ik ken het verleden van dat dieselschandaal en hoe die tests gemanipuleerd zijn met software. (is feitelijk gewoon een vorm van chiptuning)
Dit laat overduidelijk zien dat de fabrikant over de scheef is gegaan maar laat tevens ook heel duidelijk zien dat het bij die toelatingscommissie ook stevig faalt wat betreft de testeisen/controle/handhaving.
Bureaucratisch verzonnen testen zullen altijd een ander beeld gaan geven als praktijktesten, en als je een bureaucratische deur ergens op een kier zet dan zal er ook iemand gebruik gaan maken van die toegang.
Stem al die theoretische onzin gelijk op de praktijk gericht af en voer duurtesten uit voor die toelating, dan kunnen die instanties zelf ook genoeg data verzamelen en valt er weinig meer te sjoemelen met software.
Maar aangezien ik niet bij die instanties op de loonlijst sta om voor hun gerief data te gaan verzamelen en duurtesten te gaan doen voel ik mij ook echt niet geroepen om daar aan mee te gaan werken.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door FrankdB »

Er is toch niemand die jou vraagt om duurtesten te gaan doen?

Frank
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Dafluc »

Je draait het dus om. Niet de fabrikanten sjoemelen, maar de tests deugen niet. Het is de schuld van het stoplicht dat ik door rood reed. Past wel helemaal in deze tijd :wink:
Afbeelding
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Ach iedereen kan de keuze maken om er aan mee te werken.
Voor iedereen die er weer een achterliggende reden voor zoekt. Het geldt voor voertuigen ingebruik genomen na 1-1-2021. Als het een achterliggende reden had gehad zou deze regel ingevoerd zijn voor alle auto's welke eobd uit te lezen zijn. Lijkt mij.
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Burnerchief »

Met de eobd werd in het verleden deze gegevens niet opgeslagen en daardoor op te vragen vandaar 2021.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

In mode 7 staan deze gegevens al jaren.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door ducati 900 »

tonic schreef:
wo 24 mei 2023, 18:46
Nee hoor geen extra administratie. Gewoon uitleesapparatuur aansluiten mode 7 uitlezen en op verzenden drukken.
En even vragen of de klant het wil :P
Voor het antwoord zal toch ook weer een verklaring voor moeten worden getekend door de klant en bewaard voor controle.
Dus extra administratie voor de garagehouder.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Nee, dat is niet nodig.
De keurmeester kan aanvinken als de klant het niet wil.
Voor de rest is geen actie nodig.
Elliot 5
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Elliot 5 »

Dan vult mijn keurmeester altijd "klant wil niet" in zo lang dat mogelijk is..
Hij heeft geen uitleesapparaat met verzendfunctie, en plugt überhaupt geen OBD uileesapparatuur in als er geen storingslamp op dash brand.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Tabbert classic 570 »

Als het echt alleen gaat om te testen hoeveel troep een auto uitstoot en hoeveel dorst je motor heeft vind ik het wel een heeel dure optie. Brussel kan zelf ook auto`s kopen en zelf testen, maar blijkbaar is dat moeilijk.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Elliot 5 schreef:
ma 29 mei 2023, 18:02
Dan vult mijn keurmeester altijd "klant wil niet" in zo lang dat mogelijk is..
Hij heeft geen uitleesapparaat met verzendfunctie, en plugt überhaupt geen OBD uileesapparatuur in als er geen storingslamp op dash brand.
Een hoop opgesomde onzin.
Punt 1 als hij altijd "klant wil niet" aanvinkt dan krijgt hij vanzelf bezoek van de RDW.
Punt 2 Vanaf 1-1-2024 moet jou keurmeester in het bezit zijn van de vereiste apparatuur.
Punt 3 alle voertuigen (behalve elektrische) worden standaard uit gelezen vanaf datum ingebruikname 1-1-2006.
Plaats reactie