Douche van PVC-buis

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
sake909
Berichten: 17
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 16:18

Douche van PVC-buis



Bericht door sake909 »

Ik wil een zo eenvoudig mogelijke pvc buis douche maken voorzien van een autoventiel om deze op druk te brengen. Aangezien ik geen loodgieter ben zoek ik het materiaal om een gardena snelkoppeling te realiseren met een kraan/ventiel voorafgaand. Wie weet wat ik nodig heb? Foto ter illustratie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sake909 op do 25 mei 2023, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door Atoz »

Kraan bedoel je dan zoiets? https://www.amazon.com.be/-/nl/Gardena- ... 1353&psc=1

Bestaat ook als https://www.amazon.com.be/-/nl/GARDENA- ... 2054&psc=1

Met deze laatste heb ik goede ervaringen. Wel Gardena materiaal gebruiken, Action etc heb ik bijna allemaal weggegooid.

In jouw watersproeier zit ook een afsluitklep maar (heb dezelfde) is niet bedoeld om als 'hoofdschakelaar' van je huis te gebruiken.

Je wil blijkbaar druk op je watervoorraad zetten, maar dan moet je wel voldoende luchtcapaciteit hebben (je huis loopt immers leeg en daar moet lucht in de plek komen.

Ik zou pompen, mezelf kennende een kleine dompelpomp in een lager gelegen deel van je buizensysteem, zou ik maken met een bocht stukje buis naar beneden en daar de pomp in.

(Ik gebruik een watertank van 12 liter met pompje en Gardena materiaal)

DucatoDolf was me voor, ik laat er toch maar staan ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door DucatoDolf »

Nog een autoventiel er bij en je kan de compressor er op aansluiten. Kun je meteen je auto boenen.
https://masta.nl/ventiel-tr416-hoge-dru ... 97_2_a.png[/img]
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door dedruivenplukker »

Waarschijnlijk weet je het al maar let even op:

De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Van nature komt de bacterie voor in grond en in water.

Wat zijn de klachten bij een legionellabesmetting?
De meeste mensen worden niet ziek als ze de legionella bacterie inademen. Als er klachten ontstaan, gebeurt dat meestal binnen twee tot tien dagen nadat de bacterie is ingeademd. Sommige mensen krijgen milde, griepachtige klachten. Dat gaat na een paar dagen vanzelf weer over. Heel soms veroorzaakt de legionellabacterie een ernstige longontsteking. Dat heet ook wel veteranenziekte of legionellalongontsteking. Deze longontsteking kan zo ernstig verlopen dat mensen eraan kunnen overlijden. Er bestaat geen vaccin tegen de legionellabacterie, de behandeling met antibiotica is wel mogelijk.

Mensen die meer kans hebben om een ernstige longontsteking te krijgen zijn ouderen, mensen met een slechte gezondheid of een verminderde afweer en rokers. Longontsteking door Legionella komt bijna nooit voor bij mensen die jonger zijn dan 40 jaar.

Hoe raken mensen besmet met legionella?
Als mensen kleine druppeltjes water met de legionellabacterie inademen, komt de legionellabacterie in de longen terecht. Daar kan de bacterie klachten veroorzaken. Mensen worden niet ziek door het drinken van besmet water. Een patiënt draagt de legionellabacterie niet over naar andere mensen.

Het inademen van legionella kan gebeuren via kleine waterdruppeltjes of deeltjes tuinaarde. Voorbeelden zijn :

Sproeien van water zoals bij douches, fonteinen of hogedrukspuiten.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door TestCase »

Ik weet niet of ik het goed zie maar ik zie een pvc buis waar een doucheslang uit komt, de pvc buis is zwart omdat je deze door de zon wilt verwarmen?
Water is niet samendrukbaar dus je zult een rubberen luchtballon, als reservoir, er aan vast moeten maken die je oppompt met lucht dat vervolgens het water eruit duwt. Zet je direct op de pvc buis een ventiel dan krijg je geen druk wanneer de buis vol water zit.
Zie dit net als de CV thuis, daar zit niet voor niets een drukvat in het systeem.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door DucatoDolf »

Niet helemaal vullen en je bent ook gered.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door dedruivenplukker »

Of helemaal vullen met koud water. :wink: :-B

Kubieke uitzettingscoëfficiënt van water is ongeveer 0,00021 per oC. Dat betekent dat 1m³ water dan ongeveer 1,00021 m³ wordt. In een vat met een bodem van 1 m² en een hoogte van 1 m stijgt het water dan met ongeveer 0,2 mm.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door gjvonk »

Dat is een te verwaarlozen drukverhoging: 0,021%. Zelfs bij een stijging van de watertemperatuur van 10 naar 50°C is de drukverhoging 0,84%, dus 1 bar wordt 1,0084 bar, of reken ik verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door tranny »

Is prima te doen, een jaartje of 30 geleden had ik ook zoiets op onze servicebus/crossbus liggen... na een dagje in de zon was het water ook lekker warm.
Drukbestendige pvc buis 140mm, 2 drukbestendige eindkappen (liefst met schroefdop i.v.m. schoonmaken), 2 wanddoorvoeren voor filterbakken/vijvers in de einddop waarvan 1 met gardena koppeling en 1 met einddop (die einddop moet je even los draaien bij het vullen van de buis), 1 ventiel voor een autovelg (stalen ventiel is gemakkelijk te plaatsen in pvc en sterker) en een compressor om de buis op druk te houden tijdens het gebruik.
Zonder een compressor is het echter waardeloos om te gebruiken voor douchen, puur op de zwaartekracht komt er te weinig water uit je sproeier.
En uit ervaring weet ik ook dat niet drukbestendig pvc vrij snel kapot gaat als je met een ¼ gevulde buis even stevig op de rem moet. :oops:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
sake909
Berichten: 17
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 16:18

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door sake909 »

Dat klinkt als een relatief eenvoudige setup, mooi.

Koppeling/opening voor watertoevoer kan dus ook aan een van de eindkappen gerealiseerd zijn? Dit maakt het systeem wel wat eenvoudiger inderdaad.

Zou dit geschikt zijn als wandoorvoer (op voorraad bij de bouwmarkt), betreft 1/2" x 3/4".

Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door DucatoDolf »

Denk het wel, gardena kraan stukken heb je in verschillende maten. Kun je in dezelfde bouwmarkt alles halen en passen.

Op de eerste foto is er een 45 graden bocht geplaatst. Dan krijg je de buis goed leeg, zou dat ook doen. En ik poste een lijm kap, maar op de voorkant zou ik een inderdaad een schroefdop maken voor het schoonmaken.
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door roma »

Half Australie tourt rond met die pvc buizen op het dak. Zorg dat er hoogteverschil is tussen begin en eind, dan heb je geen pomp nodig. Water loopt naar het laagste punt en dat is de opening voor de douche. Simpeler en goedkoper kan het niet. Na een dag zon kan het water zo heet zijn dat je je brandt. Legionella is uitgesloten, want je doucht in de op n lucht.
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door JenK »

Wij wilden eerst ook een douche maken van zwart PVC, op druk brengen en af en toe douchen. Maar hebben dit gekocht omdat we daarmee wat flexibeler zijn en het een stuk minder werk is ;)
https://www.decathlon.nl/p/zonnedouche- ... R-p-334665

Ben wel benieuwd of het douchen op de PVC manier bevalt en of het systeem makkelijk in onderhoud en gebruik is.
Plaats reactie