warm water: op gas of stroom?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door kampo »

marceldinghs schreef:
vr 19 mei 2023, 20:46
...We hebben dus 2x 165 Ah AGM accu's.
Ik heb ergens gelezen dat 3 liter met 200W opwarmen naar 50 graden 48 min duurde. Dat is ongeveer 13 Ah.
5 liter opwarmen kost dan 22 Ah. Met 10% omvormer-verlies is dat 24 Ah. Moet kunnen per dag.

We willen de boiler niet continue aanzetten. Alleen als het nodig is.
Dan wachten we maar een (half)uurtje...
Zoals geschreven werkt dit elektrisch wel maar enkel als je voldoende rijdt en met zon.
En het blijft een stevige belasting van je elektrische systeem als je geen groot LFP pack hebt.
Om te genieten heb je wel minstens 10 liter waterinhoud nodig en een 500 of 800 Watt verwarmingselement. Kleiner en minder blijft behelpen.

Mijn 6 liter met 500W doet er van 15°C watertemperatuur naar 50°C
ongeveer 35minuten over. Dat zijn ongeveer 46a50 Ah door de inverter uit de accu.
De thermostaat werkt op 50°C en schakelt de weerstand uit. Dat werkt goed. Maar het blijft opletten. Of wachten tot de inverter in onderspanning afschakeld....

Met gas heb je de autonomie, meer gewicht en vooral het gezooi met de gasflessen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door DucatoDolf »

Als je voor elektrisch gaat, neem dan inderdaad minstens een 10 liter hotfill boiler, die zijn vaak maar 400 watt. Komt er bij mij ook weer in, op 230V. Voordeel is dat je deze rijdend (voor stroomvoorziening) goed kunt laten opwarmen tot maximum temperatuur. Dan kun je lekker koud water bijmengen en heb je een goede voorraad warm douchewater voor 2 personen. Uiteraard nog steeds snel douchen.

Sta je wat dagen stil zul je vooral afhankelijk van de zon zijn en de boiler alleen moeten opwarmen met genoeg accu capaciteit.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door ducati 900 »

TS heeft een gastank onder de camper hangen, ik zou in dat geval gaan voor een gasgeiser, zit je ook niet met het gevaar van legionella en je hebt minder last van extra gewicht.
Nadeel is dat je gas moet gaan tanken maar je kunt er heel lang mee toe en je kunt er ook nog op koken.
Hij zou ook nog een snelkoppeling kunnen maken, hoeft de doucheslang niet door het keukenraamje.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door DucatoDolf »

Inderdaad zou ik wel voor een klein gasgeisertje gaan met gastank zoiets. Hang 'm op aan de binnenkant van de achterdeur en je kunt daar een prima doucheruimte creëren. (douche) gordijntje tussen de 2 deuren ophangen en je hebt ineens 2m2 extra ruimte.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Lambiek »

Resume
wel 3st zonnepanelen....
En geen echte stroom verbruikers

Wel een gastank onder de bus ....
En gas gas verbruiker behalve? Kookplaatje

Maar Kookplaat kun je op zo'n 2kg mini flesje gas 1 jaar op koken......ook de bbq...

Je hebt geen vaste douche en wc .

Dus
Mooie camping bus gemaakt. .met respect.

Dat off grid staan zijn populaire uitspraken.

95% vd tijd sta je op de camping ivm lekkere douche en fatsoenlijk wc.
En daar zit de 230volt stopcontact op 2mtr van je bus.

Volgende project
Vaste douche en wc
.
Nr 1 bij de vrouw.

Oplossing
Fluitketel

Buiten douchen aan bus, gebeurt ook nergens. Let maar op in het echt.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door marjasjaak »

Inderdaad, je gaat niet zo snel op een vaak volle en drukke off-grid camper parkeerplaats buiten staan douchen. Het is wel makkelijk als je vlakbij zee staat om even zout af te spoelen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door ducati 900 »

Nog even over legionella want ik lees hier en daar over opwarmen tot 50 graden, het is een vergissing dat je voor drinkwater moet verwarmen boven 60 graden.
Je kunt besmet water gerust drinken, het gevaar komt van damp van besmet water, dat adem je in, dus bijvoorbeeld tijdens het douchen.
Of zoals in 1999 in Bovenkarspel op die beurs met 32 doden door legionella in een bubbelbad of bij een fontein.
Dus voor douchewater altijd boven 60 graden verwarmen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf werk ik met een 400W hotfill boiler, in combinatie met een 200Ah lithium accu.

Opwarmen kost veel accu capaciteit, ik zou daar goed over nadenken. Bij ons is dat niet zon probleem, omdat we op rijdagen met 50Ah de accu bijladen, en op dagen dat we op een camping staan (als ik werk bv) gewoon aan de walstroom staan. Op camperplaatsen pakken de zonnepanelen meestal voldoende (weinig tot geen schaduw).

Met loodzuur accus ga je dat niet zomaar redden en zul je minder vaak gebruik kunnen maken van je boiler.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
marceldinghs
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 apr 2021, 19:37

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door marceldinghs »

Hallo allemaal,

Zeer bedankt voor alle reacties!
Alles helpt om onze beslissing maken.

Voorlopig doen we nog even niets.
We gaan kijken hoe het buiten douchen (met koud water) überhaupt bevalt.

Verder willen we ook een oventje gaan gebruiken (broodjes, pizza's, e.d.).
Dit wordt er waarschijnlijk een van 650 - 800W, meer kan onze omvormer niet aan.
Door de oven gaan we al meer stroom verbruiken. We gaan kijken hoe dat gaat uitkomen.

Als we een warm water upgrade gaan doen in de toekomst, zal het een gas upgrade worden.
Er is helaas niet zoveel plek waar hij moet komen (in de diepte), de TTulpe B6 past bijvoorbeeld niet.
Een diepte van 15 cm kan, maar met die afmeting kan ik momenteel geen gesloten geiser vinden.
Verder zijn ze vaak tamelijk smal en hoog, terwijl wat breder en minder hoog beter zou passen.
Een open geiser die we aan de deur hangen is een optie, maar dan moet de achterdeur open staan.
Als je warm water wil om af te wassen, is dat niet handig. Ook niet als het koud is.

Ook zijn we benieuwd naar de oplossing van camperaars die we gaan tegenkomen onderweg.
Inbouwen kan altijd nog. Ook eventueel op stroom.

grtz.Marcel
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door DucatoDolf »

Een (hotfill) boiler van 400watt op 230v via je omvormer is een goedkoop alternatief voor gas en scheelt ruimte. Of een 12v boiler kan ook natuurlijk. Opwarmen als je rijdt, of overdag als je stilstaat bij veel zon.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door kampo »

Je volgorde klopt niet helemaal.
Ik zal het proberen omschrijven :-B

Normaal plaats je eerst de boiler en vervolgens bouw je de camper er omheen.
Achteraf zal het een hele klus worden en als je denkt te kunnen kiezen tussen gas of elektrisch dan denk je eigenlijk verkeerd. Voor welk systeem vind je nog een plek rekening houdend met de vereisten voor een goede werking ?
Lees je eerst eens in tussen de mogelijkheden en ga zoals ik de knoeiboel die andere zelfbouwers van hun warm water systeem gemaakt hebben eens bekijken. Na verschillende pogingen hebben ze warm water productie gewoon opgegeven. De kosten en de inspanningen werden wel gedaan. Wat een fiasco.
Een schoorsteen die compact is en de juiste trek geeft (80mm door het dak ?) dat bestaat niet bij de doorstroom gasboilers.
Enz.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Kroppie »

en een boiler , met daarin een warmtewisselaar op koelwater van de motor, word toch +80graden :?:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door PJD »

Dus, je wilt warm water ga je eerst een uurtje rond rijden, leuk als je toch rijd en na de rit het nodig hebt, maar niet als je ergens staat.
Ik heb voor een 12v boilertje gekozen, was nog lastig ivm de hoge druk, meeste boilers kunnen dit niet aan.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door MarcoG »

marceldinghs schreef:
vr 19 mei 2023, 19:32
We hebben een omvormer van 800W en twee AGM accu's van 165Ah. Water met een drukpomp van 2.1 bar.
Er liggen 3 zonnepanelen op het dak met in totaal 420 Wp vermogen (maar dat halen ze lang niet).
Ik heb een 375 watt paneel en op een goeie dag met veel zon haal ik 327 watt.
Meestal heb ik mijn 230Ah AGM accu al vol voor dat de zon op volle sterkte is Daarom lijkt het waarschijnlijk dat je de volle capaciteit niet haalt ?
Bijlagen
327 watt .png
327 watt .png (52.09 KiB) 1890 keer bekeken
Plaats reactie