warm water: op gas of stroom?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
marceldinghs
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 apr 2021, 19:37

warm water: op gas of stroom?



Bericht door marceldinghs »

We zijn bijna klaar met onze zelfbouw camper. Ik zal wat foto's toevoegen.
Er staat nog één ding open: een warm water upgrade.

We twijfelen tussen gas en stroom voor warm water.
We hebben al een dieselkachel voor de verwarming dus een combi valt af.

Warm water willen we gebruiken voor af te wassen en snel te douchen (als we offgrid staan).
Douchen willen we doen we door een doucheslang op de kraan schroeven en dan door het raampje naar buiten hangen.
Voordeel is dat je een beetje privacy hebt en er komen geen vliegen/muggen binnen via een openstaande achterdeur.

We hebben een gastank onder de camper hangen met een voorbereidde 30 mbar aansluiting in de garage (onder het bed).
Hier zouden we een kleine gas geiser kunnen installeren.
Nadeel: afvoer naar buiten en aanvoer door de vloer maken. Onderhoud (slangen en geiser zelf).
Voordeel: instant warm water zonder dat het veel stroom kost.

Een ander optie is een boiler op stroom. Misschien is dan een hotfill (eigenlijk coldfill) een optie?
Die zijn er al van 5 liter en 400W. 5 tot 6 liter lijkt mij voldoende.
Nadeel is dat opwarmen een tijdje duurt.
(update:) Ik heb ergens gelezen dat 3 liter met 200W opwarmen naar 50 graden 48 min duurde. Dat is ongeveer 13 Ah.
5 liter opwarmen kost dan 22 Ah. Met 10% omvormer-verlies is dat 24 Ah. Moet kunnen per dag.

We hebben een omvormer van 800W en twee AGM accu's van 165Ah. Water met een drukpomp van 2.1 bar.
Er liggen 3 zonnepanelen op het dak met in totaal 420 Wp vermogen (maar dat halen ze lang niet).
Stroomverbruikers zijn alleen de koelkast en de Maxx fan. In de afgelopen zomer bleef er meer dan 80% over na een nachtje.
Opwarmen van 5 liter water naar (had eerst 35, nu:) 50 graden moet dan nog wel kunnen lijkt me.

Een gas boiler vind ik eigenlijk geen optie omdat in dat geval een gasgeiser beter is (niet meer verwarmen dan nodig).

Wat denken jullie?
- welke gas geiser zou geschikt zijn? Hij moet zo klein mogelijk zijn ivm inbouw ruimte.
ik heb als kandidaat de TTulpe Indoor B-6 gevonden.
- wat voor een boiler zou geschikt zijn? Een hotfill? Of een reguliere boiler?
Een hotfill is niet duur in de aanschaf.


Bedankt voor de tips!
Marcel

Zijdeur aanzicht:
camper01.jpg
camper01.jpg (114.92 KiB) 2869 keer bekeken
Van voor naar achter: onder de linkerstoel zit de porta potti. De tafel is uittrekbaar.
camper02.jpg
camper02.jpg (93.89 KiB) 2869 keer bekeken
De garage: fietsenslide, watertank, opslagboxen en tafel/stoelen. De voorbereidde gasaansluiting zit links.
camper03.jpg
camper03.jpg (115.05 KiB) 2869 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marceldinghs op vr 19 mei 2023, 23:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Kroppie »

op stroom en stroom van de zon, dus panelen op dak.?, en water voorverwarmen met warmte van de motor.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door DJSmiley »

Op gas als je zekerheid wilt hebben.

Op stroom als je capaciteit voldoende is en je eventueel voor lief neemt dat je het niet red.

Met 2x175Ah loodaccu's zou op stroom mij niet echt een realistische optie lijken. 35 graden is niet veel, en 5L al helemaal niet. Daarmee kun je zeker niet douchen, eerder je met minder koud water afspoelen. 5L warm water is vrijwel niets. Normaliter is het warmer zodat je nog wat koud kunt bijmengen om zo toch een bruikbare hoeveelheid te krijgen.

Een hotfill kan, maar een boiler direct op 12V scheelt weer wat verliezen (de omvormer is ook niet 100% effectief en daar verlies je ook al een deel is van de al beperkte capaciteit). Daarnaast is zo'n 12V boiler wat minder vermogen, dat is zeker bij loodaccu's wel in het voordeel.

De boiler op electra kan, maar dat gaat wel hard. En dat moet je ook weer zien bij te laden. Ook dat gaat bij een loodaccu een stukje langzamer.

De boiler continue aan laten is bijna geen optie, daar heb je de capaciteit niet voor. Als je 'm 's middags aanzet als er voldoende zon is, en/of als je aan het rijden bent zou je m op kunnen warmen, en daarna uitzetten. Dan is het nog te doen.

Ik heb zelf een 6L boiler. Die staat continue aan (op 65 graden). Dat continue aan staan hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het gewoon handig om warm water te hebben als ik t nodig heb en ik heb de capaciteit ervoor (315Wp aan solar en 460Ah aan litium).
Maar alleen die boiler trekt al snel 60-100Ah per 24 uur. Ik heb een nachtje koude gehad vorig jaar (rond de 5-8 graden denk ik in de camper - kachel stond niet aan) en toen zat ik op 125Ah ofzo, dus dat gaat gewoon hard

Met loodaccu's zou ik het niet aanraden eigenlijk. Die ga je vermoedelijk niet genoeg vol krijgen wat behoorlijk invloed heeft op de levensduur.
Als je de motorwarmte kunt benutten, of de warmte van de dieselkachel, dan wordt het een stuk beter haalbaar. Kijk eens naar de boilers van bv Pundmann.

Kom je kwa gewicht wel uit? 2x175 lood en dan ook nog een boiler, watervoorraad enz... dat zijn heel wat kilo's.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
marceldinghs
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 apr 2021, 19:37

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door marceldinghs »

Bedankt voor de uitgebreide reactie @DJSmiley.

We hebben 3 panelen op het dak met 420 Wp vermogen.
Dat halen ze natuurlijk bij lange na niet, plat liggend.
Ik heb het ook even in het bovenste bericht gezet.

We hebben dus 2x 165 Ah AGM accu's.
Ik heb ergens gelezen dat 3 liter met 200W opwarmen naar 50 graden 48 min duurde. Dat is ongeveer 13 Ah.
5 liter opwarmen kost dan 22 Ah. Met 10% omvormer-verlies is dat 24 Ah. Moet kunnen per dag.

We willen de boiler niet continue aanzetten. Alleen als het nodig is.
Dan wachten we maar een (half)uurtje.

Kwa kilo's komen we redelijk uit.
We hebben hem gewogen zonder passagiers toen hij bijna af was (luifel nog niet erop).
Diesel, gas en watertank half vol dacht ik. Hij woog toen 3160 kg.
Laatst gewijzigd door marceldinghs op za 20 mei 2023, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door kampertjes »

Een boiler wordt zodra je warm water aftapt bijgevuld met koud water. Dus daalt de temperatuur snel. Je had het over 35C en 5 liter? Dan zit je na 2,5 liter water al rond de 20 graden. Sommige vinden dat fijn, ik wat minder en m’n echtgenoot…..
Wij hebben 10 liter, als die op 60C staat kunnen we heel goed samen douchen, op 40C wordt het heel krap.
Leuk busje trouwens! Netjes gedaan.
Laatst gewijzigd door kampertjes op vr 19 mei 2023, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door marjasjaak »

Kijk eens op de site van Tigerexped.de, daar staan wat voorbeelden. Wij hebben een 5 liter boiler die warm water maakt dmv 500 watt 230 volt en/of warme lucht vanuit de dieselkachel. Na ongeveer 45 minuten heb je warm water als de kachel aan staat.
De boiler moet je wel zo dicht mogelijk bij de kachel plaatsen. Of de luchtslangen isoleren.
Sjaak.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door myway »

Wij hebben aan doucheruimte in de wagen.
In de bankkast naast de ruimte staat een 10 liter kan met dompelpomp.
Ik vul de kan half met koud water en zet een fluitketel vol water op het gas.
Het kokende water gaat ook in de kan, ff voelen of er nog wat koud bij moet en kun je douchen.
Schakelaartje op de wand van de douch en kun je de pomp aan en uitzetten.
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door ribsters »

zo heb ik het ook gedaan! werkt prima. alleen de (doorzichtige) jerrycan met warm water en dompelpomp hangt in de douchruimte; zodoende zie je hoe lang je nog kunt douchen.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door DJSmiley »

Eventueel kun je een zwarte buis op t dak gooien. Als je die vult haal je met de zon erop al snel 30-40 graden. Dan hoef je amper bij te verwarmen als je dat eind vd dag een boilertje in laat lopen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door 2lions »

Wij hebben thuis ook een hotfillboiler in de keuken,maar dan 10 liter 400 watt. Aangeschaft vanwege de zonnestroom opbrengst. Genoeg voor de afwas en handen wassen. Voor 2 keer een douchebeurt zou het misschien toereikend zijn, kunnen we niet uitproberen want we hebben de douche boven. In jullie geval lijkt me 5 liter aan de krappe kant omdat immers tijdens het aftappen met koud water bijgevuld wordt. Tot 50 graden verwarmen lijkt me echter niet verstandig omdat de legionella bacterie pas boven de 55 graden het loodje legt. Dus daar ligt de minimale ondergrens. Leuk project overigens.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door kampo »

Maak eerst eens een echt lijstje met de voor en de nadelen van beide systemen voor je geval.

Ik kan je op pad helpen
Met een 500 Watt 12 V boiler van 6 liter heb je na 35 minuten 6 liter warm water van 50°C
Daarmee maak je ongeveer 10 liter douchewater van 38°C en dat is net niet genoeg voor 2 personen te douchen.
Dit haal je uit een 230Ah AGM die dan 20% verbruikt is.
Het andere probleem is dat de weerstand nooit in lucht mag aangezet worden. Dus de boiler moet altijd vol met water.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door Kroppie »

met weerstand bedoeld men in dit geval verwarmingselement
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door kampo »

Nadeel is de prijs van een gas boiler.
Voordeel is dat je al een gastank aan boord hebt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: warm water: op gas of stroom?



Bericht door dedruivenplukker »

DJSmiley schreef:
za 20 mei 2023, 10:17
Eventueel kun je een zwarte buis op t dak gooien. Als je die vult haal je met de zon erop al snel 30-40 graden. Dan hoef je amper bij te verwarmen als je dat eind vd dag een boilertje in laat lopen
Preventie thuis
Voor uw drinkwater thuis hoeft u geen legionella-beheersplan uit te voeren. De kans dat u thuis ziek wordt door legionellabacteriën is erg klein. U kunt legionella-groei wel beperken door op het volgende letten:

Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).
Gebruik het warme en koude water minimaal wekelijks. Spoel direct na terugkeer van vakantie even de kranen en douche door om het water te verversen.
Maak niet zelf aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie maar laat dat doen door een erkend installatiebedrijf.
Het is ondermeer belangrijk dat 'dode leidingen' en opwarming van koud water door naastgelegen warme leidingen (hotspots) bij de aanleg worden voorkomen.
Maak apparaten die water vernevelen of sproeien regelmatig schoon. Laat geen water in deze apparaten staan als het langer dan een week niet wordt gebruikt. Voorbeelden:

Tuinslang, hoge drukspuit en andere sproeiende (speel)apparaten na gebruik goed leeglopen. Leeg ook de plantenspuit na ieder gebruik
Bubbelbad (spa, whirlpool, jacuzzi, hot tub, etc.) regelmatig reinigen en ontsmetten volgens de gebruiksaanwijzing. Staat het bubbelbad in de tuin? Zorg dat er geen aarde/grond in het water komt
Apneu-apparaat (CPAP): Vul het waterreservoir met afgekoeld gekookt water en ververs dit dagelijks. Reinig het masker dagelijks. Reinig en ontsmet het reservoir wekelijks volgens de gebruiksaanwijzing.
Ontkalk de douche regelmatig.

U kunt geen legionella-longontsteking krijgen van apparaten waar de temperatuur regelmatig boven de 60°C komt of waarvan het water niet wordt verneveld. Voorbeelden: koffiezetapparaten, waterbakjes (bijv. op verwarming) en stoomapparaten.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie