MiFi in de camper?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MiFi in de camper?



Bericht door jheeck »

Zo'n router heeft intern grotere antennes en kan desgewenst ook met externe antennes uitgerust worden, die ontvangt dus beter dan de gemiddelde telefoon. Het principe is wel hetzelfde maar dat geldt voor alle verschillende typen campers ook ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: MiFi in de camper?



Bericht door FrankdB »

Hetzelfde principe met betere antennes en betere modem. In algemene zin dan toch want het is afhankelijk van welke mifi router en telefoon je vergelijkt.

Frank
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: MiFi in de camper?



Bericht door Adria 640 SLX »

Ik gebruik een TP-Link M7350 4G €64.81

Afbeelding

Mooi klein ding, batterijduur 8 uur - 2000mAh batterij. Oplaadbaar via USB-C

In de praktijk haal ik ongeveer 50 Mbps per sec, ruim voldoende voor TV, Utube, Netflix

Afbeelding
One Life Live It
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MiFi in de camper?



Bericht door Aloys »

Adria 640 SLX schreef:
za 20 mei 2023, 13:25
In de praktijk haal ik ongeveer 50 Mbps per sec, ruim voldoende voor TV, Utube, Netflix
Dat is dus ca. 50 Mbit (kleine letter b) en dat is gelijk aan 50 / 8 bitjes = ruim 6 MB(yte).

Even een losse test, zo uit de hand: mijn telefoon (T-Mobile) haalt op dit moment 180 Mb, dus zo'n 22 MB per sec.
Via mijn eigen WiFi-netwerk (Ziggo) haal ik 320 Mb, dat is dus 40 MB/sec.

Maar die 6MB is ruim voldoende om video te streamen, dat is geen probleem.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Adria 640 SLX
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 15:42

Re: MiFi in de camper?



Bericht door Adria 640 SLX »

Ik geloof je direct, Aloys. De snelheid op mijn Samsung S21 Ultra is twee keer zo snel als die van de MiFi-router (ook 4G). Hoewel ik niet helemaal begrijp hoe dat kan, maakt het me eigenlijk niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat ik voldoende snelheid heb voor de applicaties die ik onderweg gebruik.

Ik zal nog een topic schrijven over mijn ervaringen met de TP-Link MiFi met een Always Connected simkaart tijdens mijn aanstaande vakantie. Ik ga binnenkort een paar weken door Europa reizen met de camper. Bestemming is nog onbekend, als het maar een beetje zonnig is :-B
One Life Live It
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: MiFi in de camper?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dat heeft te maken met het CAT nummer, hoe hoger deze is hoe sneller.

Theo
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: MiFi in de camper?



Bericht door DJSmiley »

Een CAT6 routertje doet zo'n 50-60Mbit in de praktijk. Dat is natuurlijk meer dan voldoende.

De nieuwere gebruiken meerdere frequenties en kunnen deze ook efficienter benutten. Die snelheid heb je niet nodig, maar de winst zit erin dat je ook op plekken met een drukke zendmast toch een bruikbare snelheid kan krijgen, en/of als je afgelegen zit (meerdere keren een beetje is toch iets).

Met mijn Huawei CAT19 haal ik in NL zo'n 250-300Mbit. Met een Huawei 5G CPE (die in NL nog niet volwaardig 5G draait omdat niet alle frequenties in gebruik zijn) haal ik zo'n 350-400Mbit, mede doordat die ook wifi6 heeft.
Nodig is 5G dus absoluut nog niet, maar wel leuk als het kan.

Maar nadeel van een te snelle router is dat netflix, yt enz natuurlijk de hoogste kwaliteit pakken, want je hebt een dikke pijp.. en dus ook nog sneller door je databundel heenjaagt.

Ik heb hier onlangs een wat uitgebreider artikeltje over geschreven: https://www.boetronics.nl/internet_onderweg/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: MiFi in de camper?



Bericht door FrankdB »

Ter aanvulling: bij sommige streaming apps kun je het datagebruik minimaliseren door niet automatisch de beste beeldkwaliteit te laten afspelen maar een lagere kwaliteit te kiezen.

Zo heeft Netflix een optie "data besparen"; het is in de app niet helemaal duidelijk wat dat precies doet.

Frank
Gebruikersavatar
meijdoel
Berichten: 483
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 20:28
Locatie: NB

Re: MiFi in de camper?



Bericht door meijdoel »

Zijn er bij Alie ook goede Mifi routers te koop heeft iemand hier er ervaring mee ben namelijk op zoek naar zo iets
zou graag wat tips hier over hebben
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: MiFi in de camper?



Bericht door DJSmiley »

Vast... alleen het is een hoop gepuzzel tussen wazige chinese merken waarbij je maar moet gokken hoe de support is, en of die uberhaupt in het Engels is. Of het zijn provider-gelockte modellen die ze creatief gehacked hebben, waarbij je weer features mist.
En je moet ook goed opletten welke frequenties/banden ie ondersteunt, dat is niet overal ter wereld gelijk

Ik zou eerder gewoon kiezen voor een bewezen goed ding zoals een TPLink, Netgear of een Huawei. Die zijn, zeker 2e hands, niet duurder dan een dubieuze chinese van Ali. Ik zie persoonlijk niet de reden waarom je zo'n ding van Ali zou willen halen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: MiFi in de camper?



Bericht door gjvonk »

Wij hebben een Netgear Mk2 en qua 4/5G ontvangst beduidend krachtiger dan onze Samsung S telefoons. Mijn advies: koop bewezen kwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie