Mifirouter of oude telefoon gebruiken?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
satman
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 22:47
Locatie: Noord-Brabant

Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door satman »

Ik heb een unlimited telefoon abonnement met een duo simcard.
Wat is beter?
1 sim in de mifi router en de andere in mijn telefoon of,
1 sim in een oude telefoon en de andere in mijn telefoon.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken



Bericht door seth_space »

Als je al een mifirouter hebt heeft dat de voorkeur.
Als je alleen nog een oud smartphone met hotspot functionaliteit hebt voldoet die.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken



Bericht door DJSmiley »

Heb je een duosim of een multisim?

Klein detail, groot verschil: Bij een duosim kan meestal maar 1 sim tegelijk actief zijn.. Bij een multisim is de 2e sim vaak een data-only en bedoeld voor in bv een tablet om zo op de databundel van de eerste mee te liften.

Multisim kan prima, met een duosim gaat je plan niet op, want dan is er (random) 1 van de 2 sims actief (Degene die het laatst aangemeld is op het netwerk)..
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 22 apr 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken



Bericht door FrankdB »

De informatie is een beetje te summier om een definitief advies mifirouter of oude telefoon te geven.

Onder de aanname dat de mifirouter een betere 3g/4g/5g ontvangst heeft dan je oude telefoon, lijkt me dat de beste optie.

Maar wil jij of iemand anders die tweede telefoon meenemen om tijdens een wandeling/fietstocht/watdanook internetverbinding te hebben, is dat beter.

Frank
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken



Bericht door GeMa »

Duo Sim gaat inderdaad niet werken, omdat het laatst aangezette apparaat altijd actief is en er geen 2 gelijktijdig actief kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door Aloys »

Het kan ook met één apparaat: ik heb mijn telefoon in de camper 24 uur/dag aan de stroom hangen. Tevens heb ik de hotspot 24 uur/dag aan ten behoeve van een tweede telefoon*, 2 tablets en een laptop (soms twee laptops). Dat werkt prima.
Ik heb wel eens gedacht over zo'n MiFi-router, maar het gedoe met die simmetjes hield me tegen. Mochten we slechte ontvangst hebben, dan leg ik mijn telefoon bovenin ons midi-Heki dakluik, op de verduistering.

Overigens: Wanneer we de camper uit gaan neem ik uiteraard mijn telefoon mee. Soms zet ik de hotspot dan uit, om stroom te sparen.

* de telefoon van mijn echtgenote, die heeft slechts 12GB over de grens. Zelf heb ik 35GB in Europa en de VS.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door jheeck »

Ik heb twee abonnementen waarvan eentje met duo-sim en dat abonnement gebruik ik alleen (zakelijk) als ik niet met de camper weg ben. Ik heb o.a. omwille van bereik voor een router gekozen maar hoef geen simkaarten om te wisselen o.i.d. Met één duo-sim abonnement wordt dat, zoals al opgemerkt, iets lastiger.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
satman
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 22:47
Locatie: Noord-Brabant

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door satman »

Dus een mifi router heeft geen meerwaarde?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door Aloys »

Jawel, wanneer de telefoon geen of minimale ontvangst heeft, dan heeft de MiFi dat waarschijnlijk wél vanwege een betere antenne. Maar persoonlijk is mij dat de extra rompslomp met simmetjes niet waard.

Zijn er MiFi's met een aparte antenne-aansluiting?
Dan zou je een losse antenne via een dakluik buiten bovenop de camper kunnen zetten. Dat scheelt vast wel!
Doet me denken aan "vroeger", dat we elke dag een onbeveiligde hotspot zochten om te internetten. WiFi-sticky op dak! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door tomdejong »

Soms kan de hotspot op de mobiel maar een aantal apparaten tegelijk aan.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door FrankdB »

In de meeste gevallen voorziet een mifirouter in een betere 3g/4g/5g ontvangst en hogere doorvoersnelheden.

Als je daar geen behoefte aanhebt: geen meerwaarde.
Als je een hele beperkte mifirouter hebt en een hele geadvanceerde telefoon, dan geldt bovenstaande waarschijnlijk niet: geen meerwaarde.

Frank
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door Aloys »

tomdejong schreef:
za 22 apr 2023, 14:53
Soms kan de hotspot op de mobiel maar een aantal apparaten tegelijk aan.
Meestal max. 10, tenminste bij mijn Samsung. Meer dan genoeg voor ons.
Google: You can share your phone's mobile data with up to 10 other devices via a Wi-Fi hotspot.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door jheeck »

Voor mij heeft de aansluiting van de mifirouter op het boordnet ook meerwaarde. Geen accuutjes of batterijen te bewaken.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifirouter of oude telefoon gebruiken?



Bericht door Aloys »

Met meer dan 10 USB-stopcontacten, verspreid door de camper, heb ik geen last met opladen of aan de spanning laten zitten! :mrgreen:
Wanneer ik binnenkom in de camper (of thuis) haal ik eerst de telefoon uit mijn zak en plug daar een usb-c stekkertje in. En daar blijft ie dan aan, tot ik de telefoon weer meeneem.

Mijn apparaten (laptops, telefoons, portofoons) hangen vrijwel permanent aan de spanning. Zijn dus altijd opgeladen. Mijn ervaring met die accu's (van laptop en portofoons) is dat ze makkelijk 10 jaar meegaan, moderne accu's hebben geen geheugeneffect zoals ten tijde van de NiCads.
Van de telefoon weet ik niet hoelang de accu mee gaat, want ik koop elke 2 of 3 jaar een nieuwe.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie