Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JaccoB
Berichten: 47
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 11:38
Locatie: omg. heerenveen

Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door JaccoB »

Hallo allemaal,
Gister de camper uit de stalling gehaald en tijdens het rijden naar huis ging de motor met enige regelmaat enorm in toeren omhoog.
halverwege camper toch maar even aan de kant gezet. zelfs bij stilstand (neutraal) gaat hij zo nu en dan in toeren omhoog. wat aan kabeltjes en slangetjes lopen morrelen en 3 keer achterelkaar na inknijpen van het vacuum slangetje van de cruisecontrol gebeurt het, maar soms ook spontaan zonder dat ik eraan zit.

Dus cruisecontrol uitgeschakeld, gevolg het probleem doet zich niet meer voor. Dat is op zich natuurlijk heel mooi, maar zonder cruisecontrol krijg ik het weer zwaar :crazy: . vacuumslangetje vanochtend vervangen aangezien de oude er niet heel fris meer uitzag maar na inschakelen CC nagenoeg meteen hetzelfde probleem weer :-?

Wie weet waar ik dit moet gaan zoeken?
Voor de volledigheid:
het gaat om een Fiat ducato 280 Benzine uit 1988.
type cruisecontrol weet ik niet maar ik zal een plaatje toevoegen, misschien dat iemand hem herkent.

De cruisecontrol:
Afbeelding

Onderstaand de situatie waarmee er geen probleem is:
Afbeelding

Onderstaand de situatie wanneer het probleem zich voor gaat doen:
Afbeelding

Wie kan me op weg helpen (letterlijk en figuurlijk :-) )
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Motor gaat aan de haal, denk cruisecontrol oorzaak, maar "help"



Bericht door pwhooftman »

Hoi Jacco,

1. was het een kwestie dat het toerental bleef hangen op het niveau van je eigen gas geven
2. of ging het toerental hoger dan je zelf reed?

1.: deze ouderwetse cruisecontrol werkt mechanisch op vacuum van de motor, het kan dat het mechanisme zwaar gaat door corrosie. Onder de motorkap zou je een bolletje van 10-15 cm moeten vinden met een vacuumslang, een stangetje naar het gas, en enkele draadjes. Kijk of dat zwaar gaat en of je dat kunt smeren.

2.: dan lijkt het op een elektronische storing, mogelijk is de pulsgever los geraakt. Meestal wordt er een magneetje op de aandrijfas geplakt die vlak langs de pulsgever gaat. Maar het kan ook een storing in het elektronische kastje zelf zijn.... Misschien dat contactspray langs het schakelaartje nog helpt.
Gebruikersavatar
JaccoB
Berichten: 47
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 11:38
Locatie: omg. heerenveen

Re: Motor gaat aan de haal, denk cruisecontrol oorzaak, maar "help"



Bericht door JaccoB »

Hoi,

1/2. nee het toerental ging als een raket omhoog voor een seconde of wat (duurt in je hoofd denk ik altijd langer dan in werkelijkheid, maar dat ter zijde)
Toerental ook niet iedere keer naar eenzelfde nivo, ene keer subtiel omhoog, andere keer echt dusdanig dat ik wilde rennen om de motor uit te zetten.
Ook als ik dus geen gas gaf maar voor de camper stond (in neutraal natuurlijk) camper ging van stationair draaien naar of ik er 120km per uur mee reed (wat ik nooit doe maar ik kan me zo voorstellen dat dat zo klinkt :thumbdown:

Magneetje zit goed, ik zal eens op zoek gaan naar het elektronische kastje (als je tenminste wat anders bedoelt dan het kastje in de cabine)


antw. op een vraag via PB: nee ik denk niet dat dit een origineel geleverde CC is. dus een aftermarket exemplaar. maar hij doet nu niet heel fijn (voor het eerst in 8 jaar )
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor gaat aan de haal, denk cruisecontrol oorzaak, maar "help"



Bericht door Peter LMC »

Scheurtje in de membraam in de vacuum doos van de CC.
Hierdoor luchtlek alsof het vacuumslangetje los ligt.
Ik denk maar even mee. :crazy:
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Motor gaat aan de haal, denk cruisecontrol oorzaak, maar "help"



Bericht door pwhooftman »

Ook vreemd dat de cruise control in werking komt in neutraal, dan zouden er helemaal geen pulsen van het ronddraaiende magneetje moeten komen. Toch is het niet louter een mechanisch probleem van een vacuumslangetje of zo, want met de cruise control uitgeschakeld gebeurt het niet. Dus de regeleenheid (het kastje op het dashboard) geeft ten onrechte een signaal aan de vacuumbediening dat er gas gegeven moet worden, dus ik zou het zoeken in de electronica (alle stekkers van de cc en de pulsgever nalopen, eventueel het kastje openmaken en controleren op slechte soldeerverbindingen)
Gebruikersavatar
JaccoB
Berichten: 47
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 11:38
Locatie: omg. heerenveen

Re: Motor gaat aan de haal, denk cruisecontrol oorzaak, maar "help"



Bericht door JaccoB »

Tot nog toe geen resultaat.
Kwam er wel achter dat het magneetje op de aandrijfas er niet meer op zat. De tie wrap die hem op zijn plek moest houden zat er nog wel.
Had nog een liggen dus vervangen. Helaas geen verbetering.

Ook alle stekkertjes in de contactspray gejast, geen effect.

Wat nu na testrit ook opvalt is dat de cruise control het helemaal niet doet. Misschien dat iemand met deze extra info nog een idee krijgt/heeft.

Zal morgen iig nog even kijken naar de knopjes in de cabine, maar dat gaat meer op een aap in een horloge lijken dan dat het op gaat lossen ben ik bang
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door seth_space »

Kijk eens in dit topic voor handleiding en inspiratie.
https://www.landcruiserclub.net/communi ... ol.154139/

Anders even kijken naar deze link.
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:s ... ae8b8df7c7

Vrij uitgebreide fouten analyse in die file.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door Hoofdnoorman »

In de vacuumeenheid zitten twee elektrische klepjes.
Maak deze schoon!!!!!. De onlastklep daarvan zit gegarandeerd (althans 99% zeker) verstopt met vuil. Hierdoor wordt het vacuum gelijk op de membraan gezet en de gaskabel aangetrokken.

Ik ben er bijna van overtuigd dat daar de fout zit.

Pas op dat je de o-ringetjes niet verliest en bekijkt hoe alles zit.!!
Het luchtzeefje schoonmaken uitblazen maar wel weer terugplaatsen.

Oh ja, het is een AP500 als ik het goed zie en volgens mij geleverd door DYNAD.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
JaccoB
Berichten: 47
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 11:38
Locatie: omg. heerenveen

Re: Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door JaccoB »

Dank allemaal voor de antwoorden.
Ik ga komende week met knikkende knietjes de CC uitelkaar halen en er als een aap in een horloge naar kijken.
Ik laat het resultaat jullie natuurlijk even weten😎
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door Hoofdnoorman »

Je mag eventueel langs komen. Wel afspreken en afspraak nakomen!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
JaccoB
Berichten: 47
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 11:38
Locatie: omg. heerenveen

Re: Help: motor gaat aan de haal: cruisecontrol oorzaak?



Bericht door JaccoB »

Zo, ondertussen alweer wat weekjes verder maar helaas nog geen oplossing.

Wat gedaan:
cruise control regel unit gevonden, zat achterop de vacuum unit.
Afbeelding
Alle verbindingen/stekkers schoongemaakt, waar schoonmaken een zorgpuntje bleef, stekkers vervangen.

Kabelbreuk gevonden tussen magneetje en regelunit; breuk weggehaald opnieuw aangesloten en doorgemeten: opgelost
Voor de zekerheid ook de pulsegever vervangen. aangezien ik er nog 1 had en toch al onder de auto lag

Remschakelaar doorgemeten, geen problemen gevonden

Alle massa punten langsgelopen en voor de zekerheid schoongemaakt.

gele kabel welke op de - van de bobine aangesloten zit doorgemeten, geen probleem.

vacuumpotjes doorgelopen:
Afbeelding
Hier zitten er 2 van 1, 1 (bovenstaande) waar de vacuumslang aan zit en 1 met een filterje die het vacuum (dank voor die tip hoofdnoorman) opheft of juist toestaat doordat het "vlottertje"wat in het potje zit dicht slaat?

1 van de potjes had een rubbertje wat in 2 stukken eruit kwam, dus beide van een nieuw rubbertje voorzien.

Bij dit laatste potje(die met het lucht filtertje valt wat op, Deze klikt veelvuldig. na een klik gaat de motor aan de haal (toeren omhoog, dus in zijn vrij).
Wat nog meer opvalt is dat zodra ik de gele min van de bobine afhaal, het probleem ook niet meer voorkomt. hij lijkt daar dus een "signaal" weg te krijgen maar misschien is dat ook alleen maar omdat deze draad er voor zorgt dat de "cirkel"tot stand komt.

Misschien nog wel noemenswaardig:
Het probleem lijkt te zijn (is?) ontstaan nadat vorig jaar (dag van naar de stalling gaan), er nieuwe bougiekabels, verdelerkap en rotor geplaatst is. men zegt dat dit er niet mee te maken kan hebben, maar ik blijf het te toevallig vinden. 2 dagen voor de aanpassing zijn we nog op de cruisecontrol uit limburg terug gekomen.

Ik begin zo langzamerhand vast te lopen met waar ik nog naar kan en moet kijken. Heeft iemand nog een goed idee?
Plaats reactie