energiecentrale met LiFePo4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

energiecentrale met LiFePo4



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik kijk regelmatig video's op youtube en zag zojuist deze voorbij komen, waarin de meest recente energiecentrale van Ective onder de aandacht wordt gebracht.https://www.youtube.com/watch?v=sx-EEeyvsng.

Het is een LiFePo4-accu (120Ah, 200Ah of 300Ah) met geintegreerde omvormer, MPPT-lader, laadbooster en shunt en losse 230V-lader. Ik kan het mis hebben, maar het lijkt mij toch iets anders te zijn dan een powerstation. De prijs is best wel stevig, maar dan heb je ook all-in-one en nauwelijks nog losse kabels en ook ruimtebesparend lijkt mij. De specificaties lijken mij ook passend voor veel camperaars.

Heb geen enkel belang hierin, maar vind het interessant genoeg om het hier onder de aandacht te brengen. In de videobeschrijving is ook een kortingscode vermeld. Mit dem Rabattcode "Accu2.0" spart ihr bis einschließlich 10.04. 10 % auf alles bei ECTIVE - nur solange der Vorrat reicht!

Het zou een alternatief kunnen zijn voor diegenen, die nog moet beginnen met zijn e-centrale en de voorkeur geeft aan een plug-and-play oplossing. Ben wel benieuwd of de deskundigen hier op het forum het ook als een interessant alternatief zien.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door DJSmiley »

ik ben niet zo'n fan van all-in-one dingen, maar dit is ook voor een camper nog eentje die praktisch is.

Anderson aansluitingen om je eigen zekeringblokje voor de kleinverdeling aan te sluiten

maar ook een simpele (30A) booster erin, itt de Bluetti en aanverwanten die met een zielige 8A laden via de sigarettenplug.

En LiFePO4, wat kwa levensduur een stuk beter en veiliger is dan Li-NMC of Li-ION wat je in sommige andere all-in-ones vind (bv een Jackery)

zo op het eerste oog lijkt deze me interessanter dan een Ecoflow Delta Pro. Zo'n Delta ziet er iets gelikter uit, maar technisch is deze veel beter toepasbaar. Ecoflow lijkt zn geld vooral in marketing (Youtubers) en gelikt design te zetten, terwijl Ective zich meer richt op een no-nonsense apparaat (idem voor hun omvormers enz)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door Camper-T »

Ik denk dat de keuze voor zo’n energiecentrale (Engels: power station), of zonnegenerator (Engels: solar generator) zoals ze ook wel genoemd worden, heel persoonlijk is. Zoals DJSmiley al aangaf kun je tegen dit soort alles-in-één materie zijn, want óf net niet alles zit er op, óf is onder-gedimensioneerd, of als 1 onderdeel het af laat weten kan het hele apparaat het af laten weten c.q. moet het hele apparaat opgestuurd voor reparatie. Aan de andere kant heb je altijd je personal-energiecentrale bij je en afhankelijk van je budget, tot behoorlijke capaciteiten toe.
(Gewicht even buiten beschouwing gelaten.)

Als je reeds een camper bezit waarin de nodige elektrische faciliteiten zitten dan heb je geen primaire noodzaak tot een energievoorziening maar kun je die (desgewenst) wel in stukjes upgraden naar bijvoorbeeld een LFP accu i.p.v. de oude loodaccu, zonnepanelen op dak (erbij), of een goede omvormer. Dit hoeft niet ineens gekocht en afgerekend. Hierdoor zal een alles-in-één oplossing niet bij alle camperaars op het verlanglijstje staan.
Voor de kleine buscampers of (dak)tent kampeerders mogelijk wel interessant omdat een goede energievoorziening dan niet vanzelfsprekend is.
Aan de andere kant zijn er mogelijk ook camperaars die puur voor de e-bike accu’s of aanbeden koffiemachine 230V aan boord willen, maar geen kans zien om al die losse 230V upgrades te doen. Dan kan de aanschaf van zo’n kant en klare losse 230V oplossing wel een aanvulling zijn.

Naar de Ective power station zelf gekeken sluit ik mij bij DJSmiley aan en onderscheid deze variant zich opvallend door de doordachte extra’s. Er is hier duidelijk gebruik gemaakt van een stukje ervaring en inzicht om het product ook voor camperaars meer interessant te maken dan het gros van de power stations welke al langer te koop zijn. Nu nog een innovatief opvouwbaar en licht zonnepaneel wat ca. 400W/20A kan leveren dan heb je bij elkaar een mooie off-grid set met goed rendement.
Afsluitend wil ik opmerken dat Ective flexibele zonnepanelen heeft en als één van de weinige in deze materie, schriftelijk vermeld dat ze hier 5 jaar beperkte garantie op geven. Klaarblijkelijk hebben zij vertrouwen in hun eigen flexibele zonnepanelen en dat is positief.
Resumerend is Ective misschien een nieuwkomer-merk dat we in de gaten moeten gaan houden…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door hathi »

Mijn Lfp,installatie,heeft geen €3000,— gekost,ongeveer de helft,…met 100 Amp capaciteit ..en dat vond men hier toen al duur, dus daar is al veel mee gezegt :-B
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je vandaag hetzelfde gaat opbouwen met losse componenten uit het middensegment, componenten waarmee ook die Ective is uitgerust:
- € 1.250 voor een LiFePo4 200Ah
- € 150 voor een MPPT 90V-40A
- € 150 voor een Dc-Dc-lader 30A
- € 125 voor een accumonitor
- € 500 voor een omvormer 3000W continue
- € 150 voor een 230V lader
- € 25 voor een accuschakelaar
- € 150 voor kabels, ogen en zekeringen
totaal dus € 2.600.

Dan vind ik een prijs voor de Ective Accubox 200Ah van € 2.580 (€ 2.866 -/- 10% korting) niet oninteressant.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door hathi »

Ja zo kom je natuurlijk heel ver .,als je er nog zo veel bij gaat/ moet kopen…..zoals gezegt ,bijna voor de helft,….als je hetzelfde neemt als ik gedaan heb, maar dat heb ik hier al meermaals verteld , 1 accu 1 Solarregelaar ,en That is it €1650!
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door CaradoT135 »

Maar alles wat je daar opsomt past bij mij onder de stoelen, deze all in one niet, zou trouwens niet weten waar ik dat apparaat in mijn camper moet verstoppen.
In een zelfbouw project is het misschien wel een simpele oplossing, dan kan je de inrichting zo maken dat er een plekje gemaakt kan worden.
Sinds een week 2 Ective PV panelen op het dak liggen, rechtstreeks vanuit Duitsland besteld.
Resumerend is Ective misschien een nieuwkomer-merk dat we in de gaten moeten gaan houden.
Het merk bestaat al sinds 2014
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door hathi »

Carado als je de NDS bedoeld ? Ben je niet goed geïnformeerd , dat past gewoon onder de stoel ook bij een Fiat ?https://www.acscamperdealer.nl/Accessoi ... thium-accu, dat is dus compleet incl het beheren van de HH en start accu,incl controle Display, enkel nog een Solar regelaar €120,- en 2x35mm2 kabels, met ogen en zekering,en je bent helemaal ingespannen,om nooit meer aan de stroom te staan :-B
Laatst gewijzigd door hathi op za 25 mar 2023, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door CaradoT135 »

Ik had het over die all-in one Hans, die heeft NDS toch niet?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door hathi »

Net zoals je het bekijkt,wat ik hierboven beschreven heb incl de prijs , meer is het niet…..dat kun je ook all in one noemen toch,…..het is toch heel wat minder,dan wat v doetelaar+Larana beschrijft https://www.behage.eu/winkel/nds-3lions ... 0a-ducato/
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door CaradoT135 »

Je mist nog steeds wat, de 12/230 omvormer en de 230/12 lader.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door MarceldeHoog »

hathi schreef:
za 25 mar 2023, 0:15
Ja zo kom je natuurlijk heel ver .,als je er nog zo veel bij gaat/ moet kopen…..zoals gezegt ,bijna voor de helft,….als je hetzelfde neemt als ik gedaan heb, maar dat heb ik hier al meermaals verteld , 1 accu 1 Solarregelaar ,en That is it €1650!
Dus bijna voor de helft, heb je minder (2 van de 7) componenten? Goed vergelijk!

Zelf heb ik ook liever samengestelde componenten die aansluiten op mijn wensen, maar dit apparaat ziet er uitstekend uit voor zijn geld. Zeker voor mensen die het niet aandurven alles zelf aan te leggen een perfecte oplossing.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door Arie55 »

Ben het met je eens dat zo'n geintegreerde unit wel iets heeft. Mijn argumenten om het zelf op te bouwen zijn:

Als een van de geintegreerde delen stuk gaan, wat dan? Zelf ben ik voorstander om voor bepaalde onderdelen de betere onderdelen toe te passen. Ja, die zijn wat duurder. Voordeel is m.i. ook, dat je niet in 1 klap een bedrag X neer moet leggen. Je kan alsware sparen door het geleidelijk op te bouwen/aan te schaffen

Past zo'n rechthoekige doos wel in mijn situatie? Een camper heeft vele onbenutte hoekjes en gaatjes, waar je iets weg kan frotten. Of dan zo'n doos past, waag ik te betwijfelen. Uiteraard zou ik er plek voor hebben, maar wel op een ongunstige plek. Dat betekend dat er flink wat kabels van en naar die doos gaan

Voor de minder technische onderlegde lieden, zou het een optie kunnen zijn. Echter ken ik een reismaatje die zoiets heeft. Wat een gedoe en wat een gezeul. Hij heeft al 2 (grote en een kleine) units. En zijn probleem is ook (net als ieder ander) hoe krijg je die dingen weer gevuld!? Mijn ervaing daarin is dat langzaam opladen toch wel een voorkeur heeft. De cellen worden meer gelijkmatig gevoed, dus minder balanceer gedoe achteraf.
En 30+ ampere laden geeft achteraf meer balancing acts en duurd toch minstens 2 dagen voordat de accu gevuld is na een start van om en nabij 12V

Blijf het bijzonder vinden dat velen het laden ervan (welk type accu dan ook) zo onderschatten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energiecentrale met LiFePo4



Bericht door hathi »

CaradoT135 schreef:
za 25 mar 2023, 1:34
Je mist nog steeds wat, de 12/230 omvormer en de 230/12 lader.
Niet dus !,bij dit systeem hoeft de accu NOOIT met een externe lader geladen te worden ff inbouwen,en je bent voor jaren voorzien van Gratis stroom in je Camper,maar het wil nog steeds niet doordringen :-B maar vechten tegen de bierkaai,en daar ga ik mee door tot het kwartje gevallen is,en dan word het stil op het forum, het is echt niet meer dan op de foto,en ook geen abacadraba, gewoon werkzaam om de bestaande installatie heen !
8C2660D6-E068-487A-8362-48CE4C973D3B.jpeg
8C2660D6-E068-487A-8362-48CE4C973D3B.jpeg (79.75 KiB) 552 keer bekeken
, heb je Euro 6 met slimme Dynamo dan krijg je een ander schema,maar nog steeds word er aan het bestaande systeem Niets veranderd ,er word alleen veel meer dan 30 Amp geladen,dat is nu juist het grote voordeel,( waarom ik nooit bij hoef te laden altijd een volle HH accu )…..stel je maar eens voor dat de Startaccu maar met 30 Amp geladen zou worden , kun je ook bij laden :?:
Laatst gewijzigd door hathi op za 25 mar 2023, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Plaats reactie