Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper_01

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Camper_01 »

Koop een eenvoudige multimeter, bv bij Action.nl als je er geen bezit. Dan kan je altijd controleren of je de juiste aansluitingen kunt gebruiken en gebruik altijd kabelschoentjes onder de aansluitingen.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

Camper_01 schreef:
vr 24 mar 2023, 15:08
Koop een eenvoudige multimeter, bv bij Action.nl als je er geen bezit. Dan kan je altijd controleren of je de juiste aansluitingen kunt gebruiken en gebruik altijd kabelschoentjes onder de aansluitingen.
Dank voor je meedenken!
Ja, een multimeter heb ik.. een supergoedkope en een 'echte' :-B . Maar meet hetzelfde.
Ik heb het advies van Jheeck opgevolgd en vervolgens met de multimeter doorgemeten.
En inderdaad altijd kabelschoentjes.

Ik heb ondertussen de sigaretten aansluiting aangesloten (had niet genoeg kabelschoentjes en 2.5 draad voor de USB...), maar ga ook nog een paar 'aanpassingen' maken. Zo wil ik er - gewoon voor mezelf - een zwevende zekering tussen hangen en een schakelaar dat ik de aansluiting los van de rest kan uitschakelen (ondanks dat de nieuwe aansluiting meegaat op het centrale uit/inschakel panel.

Een dank voor ieders input! Ben er blij mee.
Ik wou dat ik er bij was geweest bij het aanleggen van de bekabeling.. had ik overzicht en ook zag ik een rode draad die overgaat in een zwarte. Iets waar ik niet echt gek op ben, maar ook een zwarte die een plus in zich draagt - wel ook een met een label ter info. Lang leve de multimeter!
Groet, Jeroen
Camper_01

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Camper_01 »

Allemaal experts die de bedrading etc. maken. Ook bij de handelaren / verkopers kom je dat tegen, adereindhulsjes gebruikt men ook niet altijd. Veel succes
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door jan- »

Het hangt er ook van af waar je de aansluiting wilt hebben. Ik kon het heel eenvoudig bij de verlichting aftappen: viewtopic.php?p=2198008#p2198008
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

Camper_01 schreef:
vr 24 mar 2023, 19:15
Allemaal experts die de bedrading etc. maken. Ook bij de handelaren / verkopers kom je dat tegen, adereindhulsjes gebruikt men ook niet altijd. Veel succes
Dankjewel!
Ik zag zo ook de nummerringen van aansluiting volgens het bijgeleverde schema in de wagen omgekeerd aangesloten als op het papier :)
Wel van links naar rechts, maar het plaatje met nummeringen omgekeerd..
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

jan- schreef:
vr 24 mar 2023, 19:37
Het hangt er ook van af waar je de aansluiting wilt hebben. Ik kon het heel eenvoudig bij de verlichting aftappen: viewtopic.php?p=2198008#p2198008
Aah, wat goed! Dank voor je bericht. niet zozeer voor de tip om af te tappen.. daar waar ik de aansluiting heb geplaatst was geen aftap mogelijkheid.
Maar wat ik wel bijna vergeten was mee te bestellen waren de wago klemmen :)
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door cor heku »

En als het wat vol wordt dan zijn deze stekkertjes ook handig,hebben een lip waar een stekkertje bijgestoken kan worden.

lipstekkertje kl.jpg
lipstekkertje kl.jpg (69.94 KiB) 414 keer bekeken
cor
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Camperic »

Jeroen1181 schreef:
vr 24 mar 2023, 12:28
Camperic schreef:
do 23 mar 2023, 22:09
Als je de usb-aansluiting wilt gebruiken om ‘s nachts telefoon, tablet, etc. op te laden dan is dat geen slimme oplossing :wink:
Jeroen1181 schreef:
do 23 mar 2023, 14:58
Kan ik de nieuw te plaatsen uitgang aansluiten op de EBL, of beter direct op de HH-accu met losse zekering? Van 10A denk ik?
Ik zou het gezekerd rechtstreeks op de hh-accu aansluiten.
Mag ik vragen vanwaar je advies om deze aansluiting rechtstreeks te maken op de HH-accu?
EBL is destijds niet ontworpen om vandaag te doen wat wij erbij bedenken
Deze ene aansluiting maakt niet veel uit, maar als het de laatste druppel is dan loopt de emmer wel over :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

cor heku schreef:
za 25 mar 2023, 20:32
En als het wat vol wordt dan zijn deze stekkertjes ook handig,hebben een lip waar een stekkertje bijgestoken kan worden.
lipstekkertje kl.jpg
cor
Deze kwam ik inderdaad tegen bij het bestellen van de nieuwe kabelschoentjes.. niet meesbesteld, voorlopig, zo vermoed ik, nog niet nodig.
Dank voor je tip!
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

Camperic schreef:
zo 26 mar 2023, 8:23
Jeroen1181 schreef:
vr 24 mar 2023, 12:28
Camperic schreef:
do 23 mar 2023, 22:09
Als je de usb-aansluiting wilt gebruiken om ‘s nachts telefoon, tablet, etc. op te laden dan is dat geen slimme oplossing :wink:
Jeroen1181 schreef:
do 23 mar 2023, 14:58
Kan ik de nieuw te plaatsen uitgang aansluiten op de EBL, of beter direct op de HH-accu met losse zekering? Van 10A denk ik?
Ik zou het gezekerd rechtstreeks op de hh-accu aansluiten.
Mag ik vragen vanwaar je advies om deze aansluiting rechtstreeks te maken op de HH-accu?
EBL is destijds niet ontworpen om vandaag te doen wat wij erbij bedenken
Deze ene aansluiting maakt niet veel uit, maar als het de laatste druppel is dan loopt de emmer wel over :wink:
Ah, dat gebrijp ik en kan ik me indenken. Ik zal er in de toekomst dan ook zeker rekening mee houden.
Dank!
Camper_01

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Camper_01 »

Tip: de bedrading zo eenvoudig en praktisch als mogelijk maken en documenteren.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door jheeck »

Nog een tip: Alles wat je buiten het EBL om aansluit wel achter de accuschakelaar zetten, je wil bij stilstand/stalling wel je (sluip-)verbruikers uit kunnen zetten.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

Camper_01 schreef:
zo 26 mar 2023, 10:12
Tip: de bedrading zo eenvoudig en praktisch als mogelijk maken en documenteren.
Eenvoud is het sleutelwoord!
Documentatie het antwoord voor later :)
Dank
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Een usb/12V-punt aansluiten op de huishoudacccu



Bericht door Jeroen1181 »

jheeck schreef:
zo 26 mar 2023, 10:21
Nog een tip: Alles wat je buiten het EBL om aansluit wel achter de accuschakelaar zetten, je wil bij stilstand/stalling wel je (sluip-)verbruikers uit kunnen zetten.
Deze heb ik er nog niet tussen zitten, momenteel enkel de EBL, dus op mijn lijstje bij 'todo'.
En deze groeit gestaag..
Plaats reactie