Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jheeck »

Victron acculader ingebouwd naast de huishoudaccu onder de passagiersstoel, MPPT regelaar verhuisd van de bestuurdersstoel nar de passagiersstoel en met een eiegen zekering aan de accuschakelaar van de huishoudaccu gekoppeld. Deze laadstromen lopen nu niet meer via het EBL en het EBL krijgt geen walstroom meer. De startaccu kan desgewenst bijgeladen worden via een Votronic stanbyladertje maar ik verwacht niet dat dat vaak nodig is.

De DC-DC-booster ook rechtstreeks aansluiten leverde na het weer inschakelen van de accuschakelaar acuut een gesprongen zekering op, waarschijnlijk door het overbruggingsrelais wat daar bij zit, dat moet ik nog nader bestuderen. Die heb ik maar weer even teruggezet naar het EBL.

Booster-in-schema.png
Booster-in-schema.png (95.46 KiB) 1120 keer bekeken

Update 21:45: De schema's van Adria & Schaudt bestuderend zie ik al wat ik waarschijnlijk gemist heb, de booster mag i.c.m. het EBL aangesloten worden met alleen een min aan startaccuzijde. Voor aansluiten zonder/buiten EBL moet de min aan huishoudaccuzijde ook verbonden worden en dat had ik over het hoofd gezien. Wordt vervolgd.

Verder heb ik de laadstromen van zonnepaneel en DC-DC-booster (die laatste via de D+) afschakelbaar gemaakt zodat ik alle huishoudelectra veilig spanningsloos kan maken voordat ik naar de stalling rijd. Ook handig als ik ooit met een stijf bevroren camper moet rijden, dan probeert niets de LiFePO4 accu te laden voordat ik zeker weet dat die warm genoeg is.

Als laatste nog even een nieuw drukschakelaartje in het fornuis gezet, met de vorige sprong er nauwelijks meer een vonkje over.
Knopjevoordevonk.png
Knopjevoordevonk.png (92.16 KiB) 1120 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door poldertoerist »

Zelf gedaan: hefdak geïmpregneerd, rubertjes rond de ringen van de.sluiting vernieuwd en de cockpit is eens even heeeeeel grondig gereinigd.

Laten doen: nieuwe intercooler, carterslang en gloeibougies en met de vetspuit langs het onderstel. Vooral dat laatste is een openbaring. Heel veel geluidjes zijn zomaar weg!



I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jan- »

Heb je een Atrion dak? Je kan dan een dop van een melkpak over die bout met rubberen ring kitten. Ben je er voor goed vanaf en staat veel mooier.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door poldertoerist »

Goede tip!

I'm not lost, I'm exploring!

CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door CaradoT135 »

De 2 panelen op het dak afgewerkt. kabelgoot en dakdoorvoer geplakt en vervolgens de kabels aangesloten en de Smartsolar II ingesteld op LFP. Samen met Smartsolar I hebbenn ze vanmiddag de LFP accu to 99% volgekregen, daarna stopte het laden.
Er liggen nu 2 x 2 110 Wp op het dak.

.
Vol I.JPG
Vol I.JPG (43.01 KiB) 794 keer bekeken
Vol.JPG
Vol.JPG (40.07 KiB) 794 keer bekeken
LFP vol.JPG
LFP vol.JPG (69.63 KiB) 794 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door AadenAnke »

Hem weer op stal gezet. Maandag weer ophalen en dinsdag op pad is de planning :lol: 24 april hebben een feest van mijn schoonzus die is dan 25 jaar getrouwd daar na weer op pad en 11 mei weer een afspraak bij de kaakchirurg. Ja ouderdom komt met gebreken :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Die kaakchirurg haalt het gebrek eruit. Kun je weer jáááren vooruit!

Paul
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Aad, misschien zal je na je bezoek bij kaakchirurg veel meer moeten schrijven ( ook op camperforum),
Veel kans dat je kaken stijf op elkaar worden gezet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

Camper uit de stalling gehaald (en deze keer niet vergeten om te ontschorsen)
Ze stonden lekker dicht op elkaar, maar met beleid is ie er netjes uitgekomen.
En gelukkig startte die in 1 keer na een half jaar zonder aan een lader gehangen te hebben.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Zijspan »

Gisteren de camper weer gevuld met water en dan alles zien of het werkt?
Geen water uit de kraan op de keuken? Ik hoor het schakelaartje wel klikken in de kraan maar de pomp gaat niet aan helaas.
Nu heb ik er een andere schakelaar tussen gemaakt, kraan open dan met de hand indrukken voor water, niet zo handig maar wel water.
Het is een Reich kraan, en de website van Reich geeft als info dat de kranen te herstellen zijn, dus een nieuwe schakelaar er in, die laat ik opsturen naar adres vd zoon die stuurt weer verder.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

en met de nieuwe schakelaar ook een relais monteren, dan blijft de schakelaar in de kraan langer heel, schakelaar schakeld dan relais en relais schakeld de pomp
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jheeck »

jheeck schreef:
do 23 mar 2023, 19:39
Update 21:45: De schema's van Adria & Schaudt bestuderend zie ik al wat ik waarschijnlijk gemist heb, de booster mag i.c.m. het EBL aangesloten worden met alleen een min aan startaccuzijde. Voor aansluiten zonder/buiten EBL moet de min aan huishoudaccuzijde ook verbonden worden en dat had ik over het hoofd gezien. Wordt vervolgd.
Dat was 'm inderdaad, ik had een ontbrekende min gemist. Met deze erbij draait de DC-DC booster als een zonnetje en heb ik 6A/33% laadstroom gewonnen. Via het EBL kwam er ca. 18A bij de huishoudaccu, nu rechtstreeks 24A. Ik ben zeer tevreden, en wederom dankbaar voor de verzamelde kennis hier :thumbup: :bow:

Alle gewijzigde bekabeling bij de booster is als zodanig gelabeld, mocht iemand in de toekomst heel graag de originele situatie willen herstellen, en voor het geval een monteur het netsnoer van het EBL zoekt heb ik daar ook maar even een plakkertje op gedaan.
netspanningsloos-EBL.png
netspanningsloos-EBL.png (285.94 KiB) 202 keer bekeken

Nu nog even de twee extra zekeringen onder de passagiersstoel (voor booster en MPPT) documenteren.
zekeringhouders.png
zekeringhouders.png (184.17 KiB) 200 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Erik119
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 jan 2022, 22:52

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Erik119 »

Schakeling bedacht en getest op breadboard om mijn dcdc converter smart te maken.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door DJSmiley »

jheeck schreef:
zo 26 mar 2023, 15:07

Nu nog even de twee extra zekeringen onder de passagiersstoel (voor booster en MPPT) documenteren.

zekeringhouders.png
Ik zou die zekeringhouders even goed in de gaten houden. In mijn ervaring is 20-25A continue over die midi steekzekeringen wel een beetje het max wat kan en een goede verbinding is vrij kritisch: het contactoppervlak van de voetjes van die zekeringhouders is niet heel groot waardoor een overgangsweerstand (= hitte en smelten) niet heel ongebruikelijk is....

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor midi zekeringen of als je bij de steekzekeringen wilt blijven de MAXI steekzekeringen (die zitten ook standaard bij bv de start en huishoudaccu) bij stromen boven de 20A continue.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie