Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

@Kees
Misschien in de Smart solar app.
Maar Ron is nu weg en ik had dit gisteren bekeken maar kon niets vinden.
Ook in mijn eigen app heb ik geschiedenis. Maar hier ook niet de knop delen.
Screenshot_20230228-153601.jpg
Screenshot_20230228-153601.jpg (49.02 KiB) 1672 keer bekeken
Screenshot_20230228-153551.jpg
Screenshot_20230228-153551.jpg (47.94 KiB) 1672 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Tiemen »

Weet niet of het te maken heeft met datgene wat mij overkomen is. Ook bij mij werden de accu’s niet goed geladen ondanks dat de panelen voldoende spanning gaven. Achteraf bleek dat de solarregelaar (NDS 350) aangesloten was op de EBL die vervolgens de start en huishoudaccu laadde.
Echter doordat de regelaar Max 25 amp doorgaf aan de EBL die eigenlijk, volgens de handleiding, maar 14 amp belast mocht worden. Hierdoor is de zekering van 15 amp deels gesmolten maar ook het voetje waar de zekering ingeklemd zit. Daardoor was er zoveel weerstand dat de accu’s niet of nauwelijks werden geladen.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
myway
Berichten: 15523
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

Niet in de geschiedenis van elk apparaat is dit mogelijk.
Kijk ff in de demobibliotheek bv. een smart solar, deze heeft die drie bolletjes.
Als je daar op klikt krijg je verschillende mogelijkheden hoe te versturen.
Bv naar een mailadres en nog veel meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Tiemen schreef:
di 28 feb 2023, 19:16
Weet niet of het te maken heeft met datgene wat mij overkomen is. Ook bij mij werden de accu’s niet goed geladen ondanks dat de panelen voldoende spanning gaven. Achteraf bleek dat de solarregelaar (NDS 350) aangesloten was op de EBL die vervolgens de start en huishoudaccu laadde.
Echter doordat de regelaar Max 25 amp doorgaf aan de EBL die eigenlijk, volgens de handleiding, maar 14 amp belast mocht worden. Hierdoor is de zekering van 15 amp deels gesmolten maar ook het voetje waar de zekering ingeklemd zit. Daardoor was er zoveel weerstand dat de accu’s niet of nauwelijks werden geladen.
Dankjewel Tiemen.

Zoals je wellicht al hebt gelezen zat ik ook al aan dergelijke storing te denken. Helaas was de vogel net gevlogen toen een dergelijk falen mij te binnen schoot. Dat verklaart namelijk al de storingen.
Ik zal dit antwoord even doorsturen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door pwhooftman »

Zoals je zegt Rudy, er moet iets goed mis zitten tussen de Victron solar regelaar en de accu, als er 1.4volt onderweg verdwijnt zonder dat er een grote stroom loopt. Ik denk hetzelfde als jij en zou een nieuwe verbinding tussen beide leggen, maar ja, het is niet onze camper :-).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Hoofdnoorman »

Ondertussen blijkt dat er dus een elektroblok in zit van CBE. Ik heb gisteren al even de tekening bekeken en de zekering voor het laden gevonden.
Ron heeft vanochtend deze zekering nagekeken maar geen resultaat. Dus kan het daar binnen in zitten.
Ron was al onderweg naar het noorden gegaan maar 50 km van mij af nu. Of hij terug komt of verderop op mij wacht weet ik niet.
Ik houd jullie op de hoogte.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Kroppie »

:D :thumbup: , succes Rudy, :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door hathi »

Het is hier al vaker verteld een lpf accu kun je beter niet laden via die EBL ook de Solar lading niet , dat geeft veel minder problemen …… die accu en Solar zijn ook niet standaard , in het systeem af Fabriek waarom zou je dan ?.de meesten hebben een app om te weten wat er geladen en verbruikt word ,mocht je dat willen weten ?
Hans
ronman
Berichten: 43
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 17:22

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ronman »

Hallo, uiteindelijk gisteren bij de camperdealer geweest.
Terwijl ik daar was op de afspraak belde EZA, de onderneming die de accu's met dezelfde naam levert, toen werd er aan de techneut van de werkplaats meegedeeld, dat de enige accu's die NIET samen geschakeld kunnen worden deze zijn, die ik had.
Twee keer een dag de camper kwijt geweest en uiteindelijk bleek, dat de accu's voor een ander model moesten worden vervangen.

Dit is gisteren gebeurd en alles functioneerd perfect nu.

Ik wil iedereen hier bedanken voor hun hulp/ tijd, speciaal Rudy, die mij ook 'live' heeft geprobeerd te helpen.

:bow:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door Kroppie »

en sluit zo veel mogelijk de zonnepanelen en regelaar DIREKT aan op de accu,s en niet met al die flauwekul er tussen, wat er niet zit geeft ook nooit problemen
en van mij hoeven ook al die meetkassies er niet tussen volt en amp meterje desnoods met een wijzertje ipv cijfers en klaar
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door kampo »

ronman schreef:
di 21 mar 2023, 21:53
...belde EZA, de onderneming die de accu's met dezelfde naam levert, toen werd er aan de techneut van de werkplaats meegedeeld, dat de enige accu's die NIET samen geschakeld kunnen worden deze zijn, die ik had...
Bedankt voor de feedback :thumbup:

Blijft een raar verhaal.
Op de website en in al de documentatie staat dat je tot 4 accu's parallel mag zetten.
Hebben ze ook wat meer uitleg gegeven ?
Wat opviel is het verschillend gedrag zoals je kon volgen op de App.
Zijn de waardes nu helemaal hetzelfde geworden ?
Want voor mij lijkt dat het ook gewoon een slechte accu kan geweest zijn.

Wat een gedoe, dit heeft je veel moeite gekost !
Hopelijk ben je er nu definitief van af.
Groeten Kampo
DucatoGuus
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 jan 2023, 10:56

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door DucatoGuus »

pwhooftman schreef:
wo 01 mar 2023, 16:40
Zoals je zegt Rudy, er moet iets goed mis zitten tussen de Victron solar regelaar en de accu, als er 1.4volt onderweg verdwijnt zonder dat er een grote stroom loopt. Ik denk hetzelfde als jij en zou een nieuwe verbinding tussen beide leggen, maar ja, het is niet onze camper :-).
Ik lees deze post omdat ik een vergelijkbaar probleem heb. Net een nieuwe LFP accu geplaatst ter vervanging van 2x AGM. na installatie opgeladen met de acculader. Maar tijdens het rijden en met PV laadt hij niet. Heb een Victron SmartSolar 75/15. Staat op LiFePO4 ingesteld.
Als de accu “charging state ON” dan zijn de voltages van accu en Victron gelijk. Bij OFF zit er wel een verschil van ongeveer 1.4v. M.i. komt dit omdat de accu zijn interne spanning meet en de Victron de laadstroom.
Op dit moment kan ik niet met 230v laden omdat we off grid staan.
Ik snap alleen niet waarom de accu regelmatig de charging state wisselt tussen On en Off terwijl er ondertussen niet geladen is.
Het gaat om een Olalitio 280Ah accu, hier in Spanje gekocht.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ChaussonZaan »

Ducato Guus, is na dat laden de status in de BMS gecontroleerd en de zijn toen de celspanningen gecontroleerd? Bedoel je met met charge on en charge of dat je accu ( BMS) je lader probeert op te starten en weer te stoppen ? Dat is omdat je accu (BMS). het balanceerproces uit probeert te voeren. Daarvoor moet je lader wel aangesloten worden op 230 V. Wacht daar niet al te lang mee. En controleer je celspanningen . Dan weet je meer over de laadconditie
Voor de rest van je problemen, heb je een schets hoe je LFP aangesloten is.
En wat voor waardes lees je af in de Victron app ?

P. S. Je kunt het balanceerproces herkennen aan het voortdurend in en uit schakelen , dat proces kan afhankelijk van de cel onbelans 2 tot wel 12 uur duren en vindt alleen plaats als er een juiste 230 acculader aangesloten is !
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door hathi »

Ducato Guus schreef: Op dit moment kan ik niet met 230v laden omdat we off grid staan.
Ik snap alleen niet waarom de accu regelmatig de charging state wisselt tussen On en Off terwijl er ondertussen niet geladen is.
Het gaat om een Olalitio 280Ah accu, hier in Spanje gekocht.……. Dat lijkt me niet zo moeilijk,hoe denk je die accu dan vol te krijgen ,niet aan de 230 V,…….een Solar regelaar ,van 15 Amp,als de zon volop schijnt ,mss werkt deze niet eens ?( na de accuwissel)……dus een systeem niet in balans, met die 280 Ampere
Hans
Plaats reactie