Dynamo problemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

myway schreef:
di 21 mar 2023, 8:53
Nou kan ik het mis hebben maar het probleem is dat de booster niet goed laadt en dat dat soms wel goed gaat als er aan die massa wordt gerommeld bij de motor.
Fout, booster doet wat ie doen moet. Bij voldoende spanning van de dynamo koppelt hij de accu's en laadt de LFP. Is de spanning te laag, dan doet ie gewoon niets. Wordt de spanning onder het rijden te laag, dan ontkoppelt ie. Perfect dus. Booster geaard aan chassis.
Er zit geen directe massa tussen de hh-accu en de startaccu, die loopt via het chassis.
Of heb ik het nu helemaal mis?
Dit laatse klopt. Dat doe ik al bijna 50 jaar zo.
Wanneer het booster de accu's ontkoppelt, dan zijn het toch twee gescheiden systemen, die slechts massa via het chassis gemeen hebben?

Vandaag rijd ik al 4 uur lang met 14,1 of 14,2V op beide accu's. Zoals het hoort lijkt mij. Inmiddels is de uitgang van het booster gezakt naar 13,5V, de LFP-accu is ook 100% vol.
Ga ik echter direct weer rijden, dan verwacht ik een spanning van 13,1V en zal het booster vandaag niet meer koppelen. Tenzij ik even de bout los draai en weer vast. Ga ik nu even niet doen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo problemen?



Bericht door DJSmiley »

Heb je al eens gemeten wat de massa op het blok zelf doet op een moment dat je het probleem hebt?

Dus de + van de multimeter op de startkabelaansluiting voorin de motorruimte (onder het kapje) en dan de - op het chassis en/of het blok?

Als je dynamo consistent 14V+ geeft (bij een klein beetje toeren) zou je die 14V moeten meten op het blok zelf, maar niet op het chassis.

Het is misschien geen volledige oplossing maar een workaround maar je zou natuurlijk ook kunnen kijken om de originele massakabel tussen blok en chassis uit te breiden met een kabel tussen blok en de startaccu. Je kan onderlangs vrij makkelijk de accubak in met een wartel (er is ruimte zat naast de accu), op die manier heb je een directe verbinding tussen blok en startaccu.
Zoals t nu lijkt lijkt t probleem vnl in de motorruimte te zitten en lijken de aansluitingen tussen startaccu en chassis wel schoon (Dat is ook een plek die niet aan de elementen onderhevig is)

Je kan ook nog ter test de DCDC kunnen aanpassen zodat ie ook bij een lagere spanning al aanspringt en dan kijken waar je spanningsval hebt (en/of warmte ontwikkeling)

De startaccu zal in rust 12.9-13V ofzo zijn. De startspanning op 13.2V zetten en uitschakelspanning op 13.0 zou dan mogelijk, voor nu, een workaround zijn om niet telkens te hoeven klooien tijdens je reis. Dan schakelt de Orion nog altijd uit als de motor niet loopt.

Optie 2 is om nog lomper te zetten, startspanning op 10V en ingangsspanningvergrendeling ook op 10V ofzo, en tijdelijk het draadbrugje te vervangen door een schakelaartje (bouwmarkt). Dan kun je zelf de DCDC handmatig aanzetten. (of je legt een draadje naar een D+ / radio / contact)
Ook dan kun je zonder al teveel moeite ff de reis doorkomen.

Eenmaal geladen (14.2V) en daarna float op 13.5V is goed, dat komt ook netjes overeen met het laadprofiel van de Victron. Dus die DCDC (en je accu's enz) lijken gewoon netjes hun werk te doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

Aloys schreef:
myway schreef:
di 21 mar 2023, 8:53
Nou kan ik het mis hebben maar het probleem is dat de booster niet goed laadt en dat dat soms wel goed gaat als er aan die massa wordt gerommeld bij de motor.
Fout, booster doet wat ie doen moet. Bij voldoende spanning van de dynamo koppelt hij de accu's en laadt de LFP. Is de spanning te laag, dan doet ie gewoon niets. Wordt de spanning onder het rijden te laag, dan ontkoppelt ie. Perfect dus. Booster geaard aan chassis.
Er zit geen directe massa tussen de hh-accu en de startaccu, die loopt via het chassis.
Of heb ik het nu helemaal mis?
Dit laatse klopt. Dat doe ik al bijna 50 jaar zo.
Wanneer het booster de accu's ontkoppelt, dan zijn het toch twee gescheiden systemen, die slechts massa via het chassis gemeen hebben?

Vandaag rijd ik al 4 uur lang met 14,1 of 14,2V op beide accu's. Zoals het hoort lijkt mij. Inmiddels is de uitgang van het booster gezakt naar 13,5V, de LFP-accu is ook 100% vol.
Ga ik echter direct weer rijden, dan verwacht ik een spanning van 13,1V en zal het booster vandaag niet meer koppelen. Tenzij ik even de bout los draai en weer vast. Ga ik nu even niet doen...
Nu werkt het dus wel maar je verwacht dat je de volgende keer weer eerst aan de massa moet rommelen.
Anders doet de dcdc het niet, dat wil dan zeggen dat er een slechte massa is tussen hh-accu en startaccu.
Al die ongein heb je niet als je de massa van de hh-accu met 16 mm2 terugtrekt tot op de massa van de startaccu.
Dat is het circuit voor het laden van de hh-accu.
Ik adviseer altijd om dat te doen, dan ben je van al die ongein af.
Het is natuurlijk wel zaak dat de dynamo de startaccu juist laadt.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Atoz »

Was dit probleem er voor of na de lifepo4 installatie?
Ik dacht voor je installatie (25/10 ?) Na jouw reis naar de USA.
Of vergis ik me?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

@Atoz: ik worstel al een jaar of drie met een slecht functionerend electrisch systeem. De eerste 8 jaren niets aan de hand. Daarna begon het. Heb de laatste jaren 2 AGM-accu's versleten, de laatste binnen 8 maanden. Na installatie van de 200Ah LiFePO4-accu en het installeren van Victron wallader, MPPT-lader en die 30A DCDC-booster kreeg ik meer inzicht in het gebeuren. Dankzij de continu-metingen van die bijbehorende appjes voor mijn neus onder het rijden!

Vervolg eerder bericht:
Nou, tot mijn verbazing is er na het starten (en na de lunch) een en ander zonder problemen blijven functioneren. Dus geen "gerommel" vooraf van mij, gewoon starten en doorrijden. De hele middag was de startaccu 14,1V (ingang booster) en de LFP (100% vol) kreeg 13,5V (uitgang booster).

Ik ga een aantal van jullie tips (ook van myway) in de praktijk brengen, wanneer ik weer thuis ben. Die blauwe draden, dat was natuurlijk slechts een lapmiddel om de reis door te komen. Een probeersel, een test die goed uitpakte. Maar die gaan er thuis weer af.

Ondertussen blijft het een 'wonder', bijna magisch:
- ik start 's ochtends de camper, er is max. 13,1V (of een beetje meer) en het booster doet dus niets, schakelt niet vanwege te lage spanning.
- ik "rommel" vóór het starten eerst even met de massa-aansluitingen, en alles is ok totdat ik de motor weer uitzet...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Bob47 »

" Zelf lerend systeem " 😃
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Bob47 »

" Zelf lerend systeem " 😃
Nu vind ik de schakel grens van inschakelen (omdat ie 13,1 V is) behoorlijk hoog.
Kun je dat niet naar beneden krijgen ?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Aloys »

DJSmiley schreef:
di 21 mar 2023, 14:09
Heb je al eens gemeten wat de massa op het blok zelf doet op een moment dat je het probleem hebt?

Dus de + van de multimeter op de startkabelaansluiting voorin de motorruimte (onder het kapje) en dan de - op het chassis en/of het blok?
Motor loopt, 13,5V aan ingang booster. Het booster geeft 13,9V door richting LFP (94% vol). Spanning tussen die plus en aardpunt: 14,1V.
Ook tussen plus en blauwe kabel 14,1V.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Metor »

Het spanningsverlies vanaf de startaccu naar de ingang van de booster is te veel 0,6V.
Nu opsporen waar dit vandaan komt. In dezelfde situatie meten.
Met een multimeter meten of het spanningsverlies in de plus of de min zit (of beide).
Door de min van de booster ingang te meten t.o.v. het blok/chassis/min-van-de-startaccu en de plus van de boosteringang te meten t.o.v. de plus van de startaccu.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo problemen?



Bericht door DJSmiley »

Als je een los stuk draad hebt zou je die tijdelijk tussen startaccu en + van de booster kunnen testen, kijken wat ie dan doet.

Ik zou bij de - beginnen in dit geval, dus de tijdelijke kabel tussen de startaccu - en de aansluiting naar de booster (Aloys heeft de massa over het chassis lopen en die begin ik te verdenken)

Spanningsval tussen accu en booster moet lager zijn, zeker gezien de afstand. Ook bij de volle 30A die de booster tijdens het laden trekt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo problemen?



Bericht door Kroppie »

of meten met de multimeter tussen de 2 _ punten en tussen de 2 + punten, loopt er een noemenswaardige stroom(amperes) dan is er iets loos (grote overgangsweerstand ergens), en dat is ook het geval als een noemenswaardige spanning (volts) gemeten word
(voor als je onderweg geen stuk draad bij de hand hebt :-B )
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo problemen?



Bericht door myway »

@Aloys
Ik denk dat we dan nog ff moeten praten over de prijs van die laatste agm
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dynamo problemen?



Bericht door hathi »

Myway schreef : Al die ongein heb je niet als je de massa van de hh-accu met 16 mm2 terugtrekt tot op de massa van de startaccu.
Dat is het circuit voor het laden van de hh-accu ………. Ja daar heeft Myway een punt, ik heb het ook nooit anders gedaan of gekend , ook een extra min vd Startaccu recht naar de startmotor,is dikwijls een extra meerwaarde ,en massa problemen komen dan ook zelden voor hierdoor
Hans
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Dynamo problemen?



Bericht door kampertjes »

Ik denk dat je aan een nieuw bussie toe bent Aloys :roll: Alleen Femma nog ff overtuigen…

Nee joh, geintje. Ik wens je oprecht sterkte en laat je vakantie er niet door vergallen. Maar 3 jaar geklooi, daar wordt je niet goed van. Goede reis verder, lees met plezier je verslagjes :thumbup:
Plaats reactie