Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Het info paneel van mijn VanTourer/Knaus geeft aan dat mijn startaccu leeg is.
Wat niet zo is.
De rest van de info op het paneel (nivo HH-accu, waterlevel) wordt wel correct weergegeven.
Het irritante is dat een knipperend lampje blijft waarschuwen voor een te laag nivo van de startaccu.
Er werd al eens gesuggereerd dat dat zou komen door een defecte zekering bij de startaccu.
Daar heb ik gekeken, maar daar tref ik geen zekering aan.
Iemand een idee?
Wat niet zo is.
De rest van de info op het paneel (nivo HH-accu, waterlevel) wordt wel correct weergegeven.
Het irritante is dat een knipperend lampje blijft waarschuwen voor een te laag nivo van de startaccu.
Er werd al eens gesuggereerd dat dat zou komen door een defecte zekering bij de startaccu.
Daar heb ik gekeken, maar daar tref ik geen zekering aan.
Iemand een idee?
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Je paneel zal niet zonder een zekering je start accu meten.
Kan je het niet vinden in de handeling van je knaus (of je dealer), waar de zekering precies zit.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
In de handleiding kan ik dat niet vinden.
Ik heb de fabrikant een bericht gestuurd.
Even afwachten waar die mee komt.
Ik heb de fabrikant een bericht gestuurd.
Even afwachten waar die mee komt.
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
kan zijn, dat er over de startaccu een shunt is geplaatst!
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Welk bedienpaneel?
Sommige merken hebben een enkele kabel en voeden daarmee alles (CBE bv). Andere merken (bv Schaudt) hebben een aparte draad voor de spanningsmeting, met een eigen (kleine) zekering.
Je ziet dit soort foutmeldingen ook nog wel eens als er een booster (tbv LiFePO4) geinstalleerd is zonder rekening te houden met het type bedienpaneel. Waar voorheen de startaccu direct op de zekeringkast stond (en dus het bedienpaneel kon meten) en er 'dom' een DCDC voorgezet wordt, dan is die spanning ineens weg en dan gaat zo'n bedienpaneel in error.
Sommige merken hebben een enkele kabel en voeden daarmee alles (CBE bv). Andere merken (bv Schaudt) hebben een aparte draad voor de spanningsmeting, met een eigen (kleine) zekering.
Je ziet dit soort foutmeldingen ook nog wel eens als er een booster (tbv LiFePO4) geinstalleerd is zonder rekening te houden met het type bedienpaneel. Waar voorheen de startaccu direct op de zekeringkast stond (en dus het bedienpaneel kon meten) en er 'dom' een DCDC voorgezet wordt, dan is die spanning ineens weg en dan gaat zo'n bedienpaneel in error.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Dit paneel bedoel ik.
- Bijlagen
-
- 71F85C77-5F19-4980-B761-9CC26F4FCCD5.png (96.74 KiB) 537 keer bekeken
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Dat is een CBE. En CBE heeft 1 gedeelde kabel vanaf de startaccu naar de zekeringdoos (de DS-300)
Zit er toevallig een DC-DC lader aangesloten? Als je die foutief aansluit (dus in serie met de invoerkabel en DAN pas de DS-300) krijg je ook dit soort foutmeldingen.
Je kan creatief doen om de foutmelding te onderdrukken (weerstand+diode over de DCDC zetten) maar de echte oplossing is om de DCDC correct aan te sluiten: Parallel aan de DS-300 en het interne scheidingsrelais uitschakelen (of het externe relais - sommige merken hebben een externe SB-100/SB-150 module)
Zit er toevallig een DC-DC lader aangesloten? Als je die foutief aansluit (dus in serie met de invoerkabel en DAN pas de DS-300) krijg je ook dit soort foutmeldingen.
Je kan creatief doen om de foutmelding te onderdrukken (weerstand+diode over de DCDC zetten) maar de echte oplossing is om de DCDC correct aan te sluiten: Parallel aan de DS-300 en het interne scheidingsrelais uitschakelen (of het externe relais - sommige merken hebben een externe SB-100/SB-150 module)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Ja ik heb een dc-dc lader.
Maar geen idee hoe ik iets parallel of in serie zou moeten aansluiten.
Ik ga voor een makkelijke oplossing.
Ik plak een stickertje over het knipperende lampje.
Maar geen idee hoe ik iets parallel of in serie zou moeten aansluiten.
Ik ga voor een makkelijke oplossing.
Ik plak een stickertje over het knipperende lampje.
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Opgelost.
Het was een doorgebrande zekering nabij de DCDC-booster.
De fabrikant heeft keurig binnen een paar dagen antwoord gegeven met een duidelijke foto waar ik de zekering kan vinden.
Het was een doorgebrande zekering nabij de DCDC-booster.
De fabrikant heeft keurig binnen een paar dagen antwoord gegeven met een duidelijke foto waar ik de zekering kan vinden.
- Bijlagen
-
- 6FE7FD4D-93F7-468F-953B-AE96A52FF5B2.png (337.71 KiB) 319 keer bekeken
- seth_space
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Dan rest de vraag waarom die zekering is doorgeslagen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
Ik hoop eigenlijk dat het zomaar is gebeurd……………
En anders ga ik terug naar de leverancier van de installatie.
En anders ga ik terug naar de leverancier van de installatie.
Re: Onjuiste aanwijzing niveau startaccu
zomaar vanzelf, het is toch wat.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything