LiFePO4 in camper (1992)
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19
LiFePO4 in camper (1992)
Hoi,
Ik heb mij helemaal de blubber gelezen (o.a. dit topic https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8469854) op het forum en het hele internet maak kan niet het antwoord vinden op mijn vraag:
Kunnen we de lood HH accu in de Frankia camper uit 1992 die op een Fiat Talento 1.9 diesel staat vervangen door een 100Ah LiFePo4 (LFP) zonder dat we de dynamo frituren?
Ik lees van alles over boosters en weet ik wat nog meer… de HH accu die er nu in zit is dood dus moet vervangen. Camper is gestript en elektra (wal, 12V, zonnepanelen) komt er allemaal nieuw in. Schaudt kast en alle andere gaat er uit, want zwaar en werking onbekend. Een LFP HH accu heeft vanwege gewicht én netto capaciteit de grote voorkeur. De bedrading voor de camper stopt nu dus bij de cabine zogezegd en we kunnen alle kanten uit. Het enige voordeel van een rotte camper
Volgens de boekjes van Fiat zit er een 50A dynamo in het ding. Ik zal het zo even dubbelchecken want het blok ligt in de schuur op de operatietafel. Lijkt mij wel wat licht?
Dus: kan het en moeten we nog wat doen aan/met de dynamo? Als het een beste operatie is, dan gaan we een kosten/baten analyse doen. LFP versus lood.
Ik heb mij helemaal de blubber gelezen (o.a. dit topic https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8469854) op het forum en het hele internet maak kan niet het antwoord vinden op mijn vraag:
Kunnen we de lood HH accu in de Frankia camper uit 1992 die op een Fiat Talento 1.9 diesel staat vervangen door een 100Ah LiFePo4 (LFP) zonder dat we de dynamo frituren?
Ik lees van alles over boosters en weet ik wat nog meer… de HH accu die er nu in zit is dood dus moet vervangen. Camper is gestript en elektra (wal, 12V, zonnepanelen) komt er allemaal nieuw in. Schaudt kast en alle andere gaat er uit, want zwaar en werking onbekend. Een LFP HH accu heeft vanwege gewicht én netto capaciteit de grote voorkeur. De bedrading voor de camper stopt nu dus bij de cabine zogezegd en we kunnen alle kanten uit. Het enige voordeel van een rotte camper
Volgens de boekjes van Fiat zit er een 50A dynamo in het ding. Ik zal het zo even dubbelchecken want het blok ligt in de schuur op de operatietafel. Lijkt mij wel wat licht?
Dus: kan het en moeten we nog wat doen aan/met de dynamo? Als het een beste operatie is, dan gaan we een kosten/baten analyse doen. LFP versus lood.
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePo4 in camper 1992
Ik zou sowieso een Victron of Votronic DC/DC plaatsen, beide merken hebben lichte uitvoeringen die de dynamo niet overbelasten.
Verder zou ik zo veel mogelijk zonnepanelen op het dak willen, dat is wel weer extra gewicht. Als je de EBL gaat verwijderen zal je misschien ook een 230/12 volt lader moeten hebben, in jouw geval één die de startaccu en LFP kan laden.
Verder zou ik zo veel mogelijk zonnepanelen op het dak willen, dat is wel weer extra gewicht. Als je de EBL gaat verwijderen zal je misschien ook een 230/12 volt lader moeten hebben, in jouw geval één die de startaccu en LFP kan laden.
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19
Re: LiFePo4 in camper 1992
Dankjewel!
Ik heb net even de dynamo bekeken, het is een Remy DRA3890 en het lijkt erop dat die ooit al eens is vervangen. Staat een datum 1/8/2018 op.
Zoeken naar de specificaties leert mij dat het een dynamo/alternator is met geïntegreerde regelaar. Laadstroom van het ding is 55A.
De apparaten die jij noemt ben ik nog een leek in, maar dat verandert vast snel
Zomaar 1 van het net geplukt, is het deze die ik zoek? Die komt dan tussen start accu en HH accu? Dat van de lader had ik al begrepen
https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-d ... iding.html
Ik heb net even de dynamo bekeken, het is een Remy DRA3890 en het lijkt erop dat die ooit al eens is vervangen. Staat een datum 1/8/2018 op.
Zoeken naar de specificaties leert mij dat het een dynamo/alternator is met geïntegreerde regelaar. Laadstroom van het ding is 55A.
De apparaten die jij noemt ben ik nog een leek in, maar dat verandert vast snel
Zomaar 1 van het net geplukt, is het deze die ik zoek? Die komt dan tussen start accu en HH accu? Dat van de lader had ik al begrepen
https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-d ... iding.html
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19
Re: LiFePo4 in camper 1992
Gekke vraag misschien en off topic: maar laden van de startaccu gebeurt toch tijdens het rijden net als bij een “normale” auto? Dan heb je toch geen extra lader nodig? Of eet bij een camper eerst de HH de stroom op die de dynamo levert?CaradoT135 schreef: ↑zo 19 mar 2023, 9:13Ik zou sowieso een Victron of Votronic DC/DC plaatsen, beide merken hebben lichte uitvoeringen die de dynamo niet overbelasten.
Verder zou ik zo veel mogelijk zonnepanelen op het dak willen, dat is wel weer extra gewicht. Als je de EBL gaat verwijderen zal je misschien ook een 230/12 volt lader moeten hebben, in jouw geval één die de startaccu en LFP kan laden.
Re: LiFePo4 in camper 1992
als je de ebl verwijderd , heb je ook de lader die daarin zit verwijderd en die laad naar behoefte ook de startaccu
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: LiFePo4 in camper 1992
Die zou ik niet nemen.Frankiaonshok schreef:Dankjewel!
Ik heb net even de dynamo bekeken, het is een Remy DRA3890 en het lijkt erop dat die ooit al eens is vervangen. Staat een datum 1/8/2018 op.
Zoeken naar de specificaties leert mij dat het een dynamo/alternator is met geïntegreerde regelaar. Laadstroom van het ding is 55A.
De apparaten die jij noemt ben ik nog een leek in, maar dat verandert vast snel
Zomaar 1 van het net geplukt, is het deze die ik zoek? Die komt dan tussen start accu en HH accu? Dat van de lader had ik al begrepen
https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-d ... iding.html
Neem een smart, dat is een acculader met een drietraps laadfunctie.
Re: LiFePo4 in camper 1992
Als je het blok toch compleet reviseert / open hebt liggen dan zou ik eerder een zwaardere dynamo plaatsen en gewoon een 30A DCDC plaatsen.
Dan heb je in een paar uurtjes rijden je accu ook weer lekker vlot vol.
Dan heb je in een paar uurtjes rijden je accu ook weer lekker vlot vol.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: LiFePo4 in camper 1992
Een zwaardere dynamo plaatsen is misschien mogelijk maar de aandrijving is het probleem.
Met 1 enkele v riem zit je met een dynamo van 55 amp aan het max.
Citroen (cx diesel) had vroeger een type met een 70 amp dynamo en deze had telkens problemen met de v riem.
Janken en slippen en een zeer korte levensduur.
Met een dubbele v riem kun je naar een dynamo van 110 amp maar dan
behoord ook de waterpomp en de krukas met een dubbele poelie uitgevoerd te worden.
Voertuigen met nog zwaardere dynamo's zijn uitgerust met een multiriem.
Met 1 enkele v riem zit je met een dynamo van 55 amp aan het max.
Citroen (cx diesel) had vroeger een type met een 70 amp dynamo en deze had telkens problemen met de v riem.
Janken en slippen en een zeer korte levensduur.
Met een dubbele v riem kun je naar een dynamo van 110 amp maar dan
behoord ook de waterpomp en de krukas met een dubbele poelie uitgevoerd te worden.
Voertuigen met nog zwaardere dynamo's zijn uitgerust met een multiriem.
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePo4 in camper 1992
Als je het hele jaar rond gaat rijden kan die 230/12 volt lader achterwege blijven. Staat de camper straks een half jaar stil in een loods of iets dergelijks zal de accu het fijn vinden om af en toe aan de lader te staan. Voor de HH accu lijkt is het alleen nodig als je met het rijden en de PV panelen niet voldoende hebt, dat zal vooral in de niet zomermaanden zijn. Maar dat alles is afhankelijk van je gebruik. Maar een 100 Ah accu heeft zo zijn beperkingen als je veel gebruikers hebt.Frankiaonshok schreef: ↑zo 19 mar 2023, 13:38Gekke vraag misschien en off topic: maar laden van de startaccu gebeurt toch tijdens het rijden net als bij een “normale” auto? Dan heb je toch geen extra lader nodig? Of eet bij een camper eerst de HH de stroom op die de dynamo levert?CaradoT135 schreef: ↑zo 19 mar 2023, 9:13Als je de EBL gaat verwijderen zal je misschien ook een 230/12 volt lader moeten hebben, in jouw geval één die de startaccu en LFP kan laden.
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19
Re: LiFePO4 in camper (1992)
Kijk eens aan, gevoeg denkvoer weer zo. Lang stilstaan is inderdaad niet goed voor je startaccu natuurlijk, laden is dan wel handig. Hoe vaak en lang en ver we weggaan weet ik nog niet. Tot nu toe deden we vakanties redelijk random… verbouwen, verhuizen, niet, vliegen, tent, en de laatste jaren hebben we een (ook door ons zelf verbouwde) caravan. Ik denk en hoop dat we de camper wat vaker pakken als die er éénmaal is. Wordt goed geïsoleerd en zou in principe ook voor de koudere seizoenen geschikt moeten zijn. Qua laden denk ik dat we met de panelen (er is altijd wel zon, merk ik met de panelen thuis ook) al rijdend best een eind komen. Het ding gaat niet hard en dat wil ik ook niet, dus tijd zat om zon te pakken onderweg
Qua verbruikers… sja. Led verlichting paar lampjes, compressor koelkast (denk ik, vanwege betere koeling in de bakkende zon), 2 telefoonladers en een koffiezetter (1000 watt max) want goede koffie is een eis. Koken en warm water op gas. Misschien een klein elektrisch kacheltje.
Ik denk dat verlichting en koelkast op de huishoudaccu gaan, de rest op de omvormer.
Als de huishoudaccu met - zeg - 2 300W panelen overdag kan worden bijgeladen dan komen we een eind denk ik.
Maar dit dwaalt af van mijn originele vraag En we moeten het samen nog bedenken, dit zijn enkel mijn gedachten. Eerst de constructie weer recht en rotvrij krijgen.
Myway: je bedoelt deze dan denk ik? Deze levert 18A als ik het goed zie. Ik heb hier geen aandelen, het was de eerste hit
Qua verbruikers… sja. Led verlichting paar lampjes, compressor koelkast (denk ik, vanwege betere koeling in de bakkende zon), 2 telefoonladers en een koffiezetter (1000 watt max) want goede koffie is een eis. Koken en warm water op gas. Misschien een klein elektrisch kacheltje.
Ik denk dat verlichting en koelkast op de huishoudaccu gaan, de rest op de omvormer.
Als de huishoudaccu met - zeg - 2 300W panelen overdag kan worden bijgeladen dan komen we een eind denk ik.
Maar dit dwaalt af van mijn originele vraag En we moeten het samen nog bedenken, dit zijn enkel mijn gedachten. Eerst de constructie weer recht en rotvrij krijgen.
Myway: je bedoelt deze dan denk ik? Deze levert 18A als ik het goed zie. Ik heb hier geen aandelen, het was de eerste hit
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePO4 in camper (1992)
Maak voordat je te optimistisch gaat worden een balans van je verbruik en opbrengst. Forumbezoeker Zwiebel heeft daarvoor een handig tooltje in Excel op zijn site staan.
https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19
Re: LiFePO4 in camper (1992)
Die had ik ook gezien. Ik heb gekeken bij de info van vrolijkopreis.nl, die hebben ook veel (buscamper) informatie en ook een handig staatje om het één en ander te berekenen. Ik kwam geloof ik ergens rond de 50Ah per dag uit als ik mij niet vergis. Als het meer is, dan zij dat zo en moeten we hopen op lekker weer voor de panelen.
Offgrid is leuk en oom wel goed enzo, maar of dat langer dan een paar dagen zal zijn? Geen idee nog… misschien toch kijken voor iets meer prik in de accu.120 á 150 Ah wellicht.
Offgrid is leuk en oom wel goed enzo, maar of dat langer dan een paar dagen zal zijn? Geen idee nog… misschien toch kijken voor iets meer prik in de accu.120 á 150 Ah wellicht.
LiFePO4 in camper (1992)
Onze camper is van ‘94 1.9td 100ah lifepo4. Een votronic laadbooster en 3 100wp panelen. Met Victron laadregelaar Hebben geen walstroom lader maar ook niet nodig omdat we altijd vrij staan.
- Frankiaonshok
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 feb 2023, 21:19