Ten eerste is het niet de RDW die maar wat regeltjes bedenkt. De wetgever bedenkt en de RDW voert uit.
Dat er verschil is tussen de campereisen van RDW en belastingdienst klopt, maar sec gezien is dat minimaal. Dat de belastingdienst veel duidelijker is vind ik een daarom een bijzondere uitspraak, maar geeft onbedoeld wellicht wel aan, waar het pijnpunt zit in deze discussie.
Namelijk dat de regels min of meer globaal zijn. Dat geeft ruimte voor interpretatie. En dat is voor sommigen blijkbaar lastig. Die willen wellicht zoveel duidelijkheid dat de regelgeving exact matcht met de eigen plannen en uitvoering. Zo werkt het echter niet. Ik denk dat we daar als zelfbouwers juist blij mee moeten zijn. Hoe gedetailleerder het geregeld wordt hoe lastiger het wordt.
Zie je het al voor je? Het matras moet minimaal 10cm dik zijn inclusief tijk. De vulling moet een soortelijk gewicht hebben van x en alleen de kleur grijs wordt geaccepteerd.
Ik weet niet hoe het nu is, voor mij is het al weer 13 jaar geleden, maar mijn ervaring is, dat de keurmeesters van de RDW zeker genegen zijn om, voordat je met de bouw begint, specifieke vragen te beantwoorden. Laat je een gedeelte van het werk door een camperbouwer uitvoeren, is het ook slim om daar advies te vragen.
Maar laten we wel wezen, als de bus afgekeurd wordt, heb je meteen advies. Dan kun je aan de slag met die punten.
Kortom niet gaan zeuren op de RDW of de keurmeester, hoe teleurgesteld je ook bent. Daar zit het probleem niet. Dat zit in je eigen blinde vlek.