afkeur als camper RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Ha. :lol3:

Ik ga de linkjes naar de RDW en de belastingdienst nu niet opzoeken.

Je bedoelt ook wat anders. Of er nieuwe gedetailleerde eisen zijn ten aanzien van stoffering, waar dit draadje over gaat. Bij mijn weten niet.

Is ook niet interessant. Deze keurmeester heeft de camper van TS afgekeurd. Dat zal hij binnen zijn bevoegdheid gedaan hebben. Het is te makkelijk om meteen te roepen over willekeur. Kan best zijn, dat de RDW wat scherper geworden is in het grijze gebied, waar het op de interpretatie van de keurmeester aan komt. Er zullen ook altijd verschillen tussen keurmeesters zijn. En ja dan kun je een wat strengere keurmeester aantreffen. Niet een verkeerde. Voor jou misschien, maar dat is meer tengevolge van je eigen handelen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Mickel Moen schreef:
zo 19 mar 2023, 9:43
Ha. :lol3:

Ik ga de linkjes naar de RDW en de belastingdienst nu niet opzoeken.
Tja. Je verwijt anderen kleutergedrag en je komt met dit. Ik ben er wel klaar mee.

Ante, succes met de verdere afbouw.

Frank
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

Voor de TS is duidelijk wat hij moet doen. En voor de rest is het een interessant topic voor toekomstige zelfbouwers. Niks meer niks minder.
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Kom al best een tijd op het camperforum. De discussies zijn er niet gezelliger op geworden. Lijkt erop dat er een aantal er op uit zijn om zelfbouwers se grond in te boren. Jammer. Goed lezen scheelt een hoop ergernis
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Veebee »

Goed Lezen scheelt inderdaad een hoop ergenis.
Definitie van een " bed"

Een bed is een meubelstuk om in te slapen, en bestaat uit een ledikant met daarop een matras met beddengoed, zoals lakens en dekens of een dekbed, een overtrek en een hoofdkussen.

:cheers:
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Dafluc »

De kritiek betreft het aanbieden van bussen met een minimale inrichting om zo het (door weinig gewicht nog eens extra lage) kwarttarief te krijgen. Om vervolgens die er weer uit te halen en de bus naar wens en met veel zwaarder materiaal in te richten. Niet alleen (en ook niet alle) zelfbouwers doen dit. Het is een complete handel geworden. Kijk maar eens op Marktplaats. Daar kun je genoeg compleet lege bussen kopen op camperkenteken. Het minimale camperinterieur is er al weer uitgehaald en in de volgende bus gezet. Deze handelswijze zou ervoor kunnen zorgen dat het kwarttarief afgeschaft gaat worden omdat het de staatskas te veel kost. En daar zijn een aantal forumleden kritisch over. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Gezien de invoering van het rekeningrijden lijkt me niet dat ze dit nog gaan aanpassen (maar je weet het maar nooit natuurlijk). Dus niet te persoonlijk opvatten en alvast heel veel plezier van je camper!
Afbeelding
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Gaat goed komen. Thx voor de reacties
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door EasyBee »

Of dat minimum zelf (particulier) omgebouwde busje op minimum gewicht aanbieden wordt verboden, want alleen erkende fabrikanten en bedrijfsmatige kampeerautobouwers mogen nog voor de keuring aanbieden. Krijg je vanzelf als iedereen de kantjes er af loopt of beter gezegd de grenzen opzoekt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

En de RDW moet de grenzen bewaken en ervoor zorgen dat de kantjes er niet vanaf gelopen wordt.

Maar als ze dat dan doen hebben ze weer de kans dat ze op een forum door sommige aan het kruis gespijkerd worden :P
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door kampo »

Als je de vergelijking maakt met BE, FR en DE dan is de RDW in NL nog zeer soepel.
En dat met tenslotte de zelfde EU basisregels.
Paar vb, van enkel in NL.
Je mag nog zelf ramen en dak luiken plaatsen.
Geen gas(kast) eisen.
Geen minimale boven en onder ventilatie eisen
Geen attesten voor verwarming en andere techniek.
Of het wordt gewoon niet gecontroleerd
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door myway »

De RDW roept het ook wel over zichzelf af met die paar regeltjes die hun hebben, die je ook nog eens anders kunt interpreteren.
De belastingdienst is daar veel duidelijker over.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Ten eerste is het niet de RDW die maar wat regeltjes bedenkt. De wetgever bedenkt en de RDW voert uit.

Dat er verschil is tussen de campereisen van RDW en belastingdienst klopt, maar sec gezien is dat minimaal. Dat de belastingdienst veel duidelijker is vind ik een daarom een bijzondere uitspraak, maar geeft onbedoeld wellicht wel aan, waar het pijnpunt zit in deze discussie.

Namelijk dat de regels min of meer globaal zijn. Dat geeft ruimte voor interpretatie. En dat is voor sommigen blijkbaar lastig. Die willen wellicht zoveel duidelijkheid dat de regelgeving exact matcht met de eigen plannen en uitvoering. Zo werkt het echter niet. Ik denk dat we daar als zelfbouwers juist blij mee moeten zijn. Hoe gedetailleerder het geregeld wordt hoe lastiger het wordt.

Zie je het al voor je? Het matras moet minimaal 10cm dik zijn inclusief tijk. De vulling moet een soortelijk gewicht hebben van x en alleen de kleur grijs wordt geaccepteerd. :lol3:

Ik weet niet hoe het nu is, voor mij is het al weer 13 jaar geleden, maar mijn ervaring is, dat de keurmeesters van de RDW zeker genegen zijn om, voordat je met de bouw begint, specifieke vragen te beantwoorden. Laat je een gedeelte van het werk door een camperbouwer uitvoeren, is het ook slim om daar advies te vragen.

Maar laten we wel wezen, als de bus afgekeurd wordt, heb je meteen advies. Dan kun je aan de slag met die punten.

Kortom niet gaan zeuren op de RDW of de keurmeester, hoe teleurgesteld je ook bent. Daar zit het probleem niet. Dat zit in je eigen blinde vlek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

kampo schreef:
zo 19 mar 2023, 15:08
Als je de vergelijking maakt met BE, FR en DE dan is de RDW in NL nog zeer soepel.
En dat met tenslotte de zelfde EU basisregels.
Paar vb, van enkel in NL.
Je mag nog zelf ramen en dak luiken plaatsen.
Geen gas(kast) eisen.
Geen minimale boven en onder ventilatie eisen
Geen attesten voor verwarming en andere techniek.
Of het wordt gewoon niet gecontroleerd
Precies Kampo. Ik volg het Belgische forum ook. Naar ik begrijp, is het daar een stuk lastiger en kun je bij zelfbouw bepaalde merken zelfs vergeten. We mogen in Nederland in onze handjes knijpen, met de ruimte die de zelfbouwer krijgt.
Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op z’n neus en een narrige keurmeester. Veel beter is het om de bus zo ter keuring aan te bieden, dat ook de keurmeester weer een mooie dag heeft. Bijvoorbeeld omdat de bus aan de wettelijke eisen van een camper voldoet en er ook nog eens zo uitziet. Heb jij ook een mooie dag.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 19 mar 2023, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie