Nordelettronica NE287 laadt niet voluit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door mcpeet »

Wie o wie weet wat er aan de hand is.
Vandaag mijn 2 oude 90Ah GEL HH accu's vervangen door een nieuwe 150Ah NDS Tempra LFP accu. Beide accu polen aangesloten, accu aangezet, NE287 met mini switches omgezet naar LFP. 230V aangesloten vanaf huis en via bluetooth kan ik de accu uitlezen. Tot mijn schrik zie ik dat mijn accu maar met 1,4 A geladen wordt. Naar mijn idee heb ik alles goed aangesloten. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

IMG_4165.PNG
IMG_4165.PNG (23.79 KiB) 451 keer bekeken
IMG_4146.jpg
IMG_4146.jpg (47.69 KiB) 451 keer bekeken
IMG_4144.jpg
IMG_4144.jpg (21.41 KiB) 451 keer bekeken
eura-mobil-profila-t-675-sb
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Nordelettronica NE287 laad niet voluit



Bericht door camperdiksmuide »

Ben je zeker dat de NE287 op LPF staat. De oudere konden dit niet, enkel bij de nieuwere NE287 is deze stand voorhanden.
DJSmiley
Berichten: 4042
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nordelettronica NE287 laad niet voluit



Bericht door DJSmiley »

Meet je wel prik uit die lader? Niet een zekering of (aardlek)automaat geraakt? die 1.4A komt mij eerder over als een klein zonnepaneel wat iets laad...

En idd, welk type NE287?

Maar goed, zelfs al zou je m op een verkeerd profiel hebben dan nog zou die moeten laden. (al dan niet te lang en/of met desulfatie maar dat is los van het feit dat ie wel wat moet doen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laad niet voluit



Bericht door hathi »

Smiley ik ga McPeet zeker volgen, maar volgens mijn info hoeft er helemaal niets aangepast te worden,bij deze TEMPRA,?…..daarom ben ik ook zo benieuwd,en zou het een doorbraak zijn,?…..mij is verzekerd dat alle beveiligingen,in deze accu reeds ingebouwd zijn ,dus niets wijzigen,ongeacht de lading(en).? PS misschien is dat ook wel de oplossing voor zijn huidig probleem,niet dat ik hem zekerheid kan geven,maar ff weer terug naar oorspronkelijk ,kan geen kwaad ,en dan zou het ok moeten zijn ??
Hans
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6388
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Nordelettronica NE287 laad niet voluit



Bericht door rongreven »

Even uit de losse pols, zie rode opmerkingen:
mcpeet schreef:
za 18 mar 2023, 19:18
Wie o wie weet wat er aan de hand is.
Vandaag mijn 2 oude 90Ah GEL HH accu's vervangen door een nieuwe 150Ah NDS Tempra LFP accu. Beide accu polen aangeslotenals eerste?, accu aangezet als tweede? , NE287 met mini switches omgezet naar LFP.Als derde? 230V aangesloten vanaf huis en via bluetooth kan ik de accu uitlezen. Tot mijn schrik zie ik dat mijn accu maar met 1,4 A geladen wordt. Naar mijn idee heb ik alles goed aangesloten. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?IMG_4165.PNGIMG_4146.jpgIMG_4144.jpg
Ik zou als eerste accu los, als tweede switches wijzigen en dan als derde de accupolen er op en aanzetten.
De 230 volt er daarna op.
Maar let wel, uit de losse pols, dus volgens mijn mening. :thumbup:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door mcpeet »

@camperdiksmuide - mijn camper is uit 2019, weet dus niet zeker op deze lader het wel of niet kan
@DJSmiley - probeer ik morgenmiddag te meten, vandaag nog geen tijd voor gehad. En wat je zegt (en wat ik ook lees over de Tempra zou het helemaal niet uit mogen maken op welke stand de lader staat)
@hathi - ik ga dipswitch morgen terug zetten. Zou inderdaad niet uit mogen maken maar wie weet
@rongreven - de volgorde zoals je aangeeft heb ik ook gedaan. Eerst oude accu's los, lader omgezet, nieuwe accu geplaatst en polen aangesloten. Daarna accu aangezet.

Wordt vervolgd.
eura-mobil-profila-t-675-sb
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door hathi »

Ben benieuwd,als hij in gebruik gaat,…… als ik vergelijk met die van mij,hoeft deze mss ook wel nooit opgeladen te worden aan de 230 V.
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door kampo »

mcpeet schreef:
za 18 mar 2023, 19:18
Wie o wie weet wat er aan de hand is.
... een nieuwe 150Ah NDS Tempra LFP accu. Beide accu polen aangesloten, accu aangezet, ...Tot mijn schrik zie ik dat mijn accu maar met 1,4 A geladen wordt. Naar mijn idee heb ik alles goed aangesloten. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
...
Waarom stel je deze vraag op een forum en rij je niet even tot bij de verkoper ?

Moet je de accu niet vastzetten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door mcpeet »

@kampo - waarom ik die vraag op dit forum stel heeft 2 redenen. 1 - het was zaterdagmiddag en "even" langs rijden bij de dealer is een ritje van ruim 5 kwartier. 2 - ik vertrouw veel meer op de hier aanwezig kennis dan die van de dealer.

@hathi - Hans, vanochtend vroeg alles terug gezet naar de oude stand en tadaaaaa..... hij laadt ondertussen met ruim 16 ampere. Dus inderdaad oude eruit, nieuwe er in en niets aan je instellingen veranderen. Tempra zoekt het zelf allemaal uit
IMG_4167.PNG
IMG_4167.PNG (58.71 KiB) 309 keer bekeken
eura-mobil-profila-t-675-sb
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door Kroppie »

de juiste volgorde bij wissel accu icm zonpaneel is: eerst zonpaneel los van de regelaar dan pas accu, en eerst accu aansluiten en dan pas zonpaneel weer aan de regelaar

waarom?, bij loskoppelen accu onder belasting kan er een spanningspiek ontstaan waar de regelaar niet tegen kan, en bij eerst aankoppelen panelen kan het zijn dat sommige regelaars op de verkeerde spanning inregelen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door camperdiksmuide »

hier: https://www.bbatechniek.nl/artikel/28512 kan je de webpagina vinden van de oude NE287 en bijpassend ook de handleiding van de "oude" NE287, of dus zonder LPF stand. Bij de nieuwere uitvoeringen is deze stand wel beschikbaar en aan te passen met de dipswitches. Ben er bijna zeker van dat die van U geen LPF-stand heeft. Deze "oude" lader word nog volop door webshops als nieuwe verkocht.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door camperdiksmuide »

Hier een link en foto van de nieuwe: https://www.jasicamp.nl/accu-lader-nord ... 701/p16575
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door amigob2 »

Als ik het goed begrepen heb staat de lader nu op GEL
Dat is denk ik de slimste setting voor deze niet Lifepolader
Hij blijft met de spanning 0.2 volt onder het maximale voltage van een lifepo ( Als je geen temperatuur sensor gebruikt. Daar mee laad je hem nog steeds bijna helemaal vol ( ik heb mijn BMS op 3.60V gezet, dat overeen komt met 14.4 volt )
Geen temperatuur sensor is geen probleem, want je BMS zal het laden van de lifepo onder 0 graden voorkomen
NE287.PNG
NE287.PNG (234.85 KiB) 256 keer bekeken
Waarom hij op de 1:off/2:on niet werkte is dat het dus een niet Lifepo lader is. Deze setting is een reparatie mode voor lood accu's. Deze procedure kan dagen duren. Dus niet gebruiken.

1:off/2:off is gel en dat s voor jou de beste setting naar mijn mening.
Indicatie voor of hij vol is kan wel afwijken
Gewoon even check met een tabelletje als hier onder
Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nordelettronica NE287 laadt niet voluit



Bericht door seth_space »

Dit soort tabellen is bij een lfp uitsluitend ter indicatie.
De spanning is geen goede indicator van de soc!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie