afkeur als camper RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door tonic »

Daarom zou ik best een foto willen zien van de aangeboden inbouw.
Misschien heeft de keurmeester bij het aangeboden bouwsel wel gedacht "als jij denkt dat ik dit als camper moet kwalificeren dan......"
Ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat dat kussentje of dekbedje de doorslag heeft gegeven in deze beslissing. Maar misschien wel een stok om mee te slaan bij datgene wat aangeboden werd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door hathi »

Quote Jan met Doka Maar het heeft er inderdaad alle schijn van dat de stemming bij de hogedruk in de RDW steeds meer anti-zelfbouw is.
Mogelijk heeft de branche (immer neringziek) een goede lobby.. ……….. Jan ik denk dat dit juist niet het geval is ,maar dit wel meer voor de Zelfbouwer geld,…deze is juist steeds losser en nalatiger geworden met bouwen,omdat het allemaal zo makkelijk ging voorheen, en daar heeft ook dit forum , indirect aan bijgedragen , lees maar eens terug,hoe makkelijk dat het allemaal was :crazy:
Hans
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Kan geen foto uploaden omdat ik die niet heb.
Tekst van RDW: slaapgelegenheid voldoet niet
Zitplaatsen voldoet niet aan kampeerinrichting. Thats it.
Mondelinge toelichting: moet een matras op met linnengoed en het bankje moet gestoffeerd zijn. Het bankje stofferen was voldoende met een laagje armaflex 19mm met wat stof eroverheen gespannen. Het mocht geen groot luchtbed zijn of een backpackersmatje zijn. Spijkermatras mocht ook niet. Volwaardig matras moet het zijn met linnengoed.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

tonic schreef:
za 18 mar 2023, 15:22
De ombouw naar camper is eigenlijk de enigste constructie wijziging waarin ze te maken krijgen met particulieren. En die verdiepen zich niet echt. Die willen zo snel en makkelijk mogelijk het 1/4 tarief en als ze dan gewezen worden op de regels welke nog meer gelden dan is het de schuld van de RDW?
De RDW zou het mogelijk/makkelijker kunnen maken voor de goedwillende particulier die zich wel wil verdiepen door op hun pagina "Busje laten goedkeuren als kampeerauto " een link op te nemen naar hun handboek.

Er is al een sectie handboeken, dus daar kan deze mooi bij (misschien dat het boek er al staat, ik zag het zo gauw niet).

Frank
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door mikeanber »

hallo allen
wat mij op valt is dat er geen foto komen dat zegt mij genoeg toch anders et je die er wel op een dat kan iedereen anders hulp vragen dus waar zijn de foto
:cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door kampo »

Ja het ontbreekt hier aan informatie.
Zowel vanuit de hoek van de camperbouwer als uit de hoek van de RDW keurder.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

Ook een foto zal niets bijdragen. Het enige wat je er mee opschiet, is dat forumleden zich dan ook uitgenodigd voelen zich als keurmeester te gedragen.

En het is allemaal zo simpel.

Er zullen altijd grijze gebieden zijn, waar een keurmeester mee te maken krijgt. Gelijk een rechter. Ook die moet aan de hand van de wet tot een uitspraak komen, waarbij de uitspraak van de ene rechter kan verschillen met die van een andere rechter.

De wet is voor alle keurmeesters hetzelfde. Wie echter de grenzen opzoekt en zich begeeft in het gebied, waarin de keurder moet interpreteren, loopt de kans, dat de uitspraak anders is dan gehoopt.

Accepteer dat en weer verder.

Zorg ervoor, dat wat je aanbiedt voldoet aan de wet en vermijd dat je de keurmeester uitdaagt om uitspraken te doen in het grijze gebied. Maak het jezelf en de keurmeester niet al te moeilijk. Het opzoeken van de grenzen en het grijze gebied zit vaak in het besparen van een paar grammetjes gewicht. Prima, maar accepteer vervolgens de uitspraak.

Ronduit ergerlijk, de negatieve uitspraken aangaande keurmeesters en RDW. Verwend kleutergedrag.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 19 mar 2023, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Valt niet mee als je in USA zit en de camper in NL
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Zal over 3 weken fotos plaatsen. Iedereen blij
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Mickel Moen schreef:
zo 19 mar 2023, 8:23

Zorg ervoor, dat wat je aanbiedt voldoet aan de wet .
Het zou helpen als die wettelijke eisen beschikbaar zouden zijn.

Het gaat in dit topic volgens mij niet over grijze gebieden: bijvoorbeeld de informatie over de stoffering van een zitplaats is helder. De topicstarter heeft ook aangegeven daar op zich geen probleem mee te hebben.

De vraag was hoe hij/zij dit van te voren had kunnen weten. Dit lijkt mij een legitieme vraag en met de beste wil van de wereld geen verwend kleutergedrag te noemen.

Het enige sluitende antwoord op die vraag dat ik tot nu toe heb gezien lijkt de vermelding op de RDW site te zijn "ga naar een ombouwbedrijf". Ik vind het niet correct als wettelijke eisen alleen via private ondernemingen beschikbaar zouden zijn.

Frank
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door Mickel Moen »

De eisen van de wet kan iedereen opzoeken.

Het verwijzen naar professionele bedrijven? Tja. Deze bedrijven zijn erop gericht om bij wat ze aanbieden de kans op afkeur zo klein mogelijk te houden. Het bedrijf wat mijn hefdak in 2009 geplaatst heeft, heeft mij ook nuttige informatie gegeven over hoe aan te bieden bij de RDW.

Dus in die zin is dat helemaal geen slecht advies.

Ik lees het startbericht van Ante niet als een klacht op de RDW of de keurmeester. Hij geeft zijn ervaringen aan ons mee.

En zoals ik eerder schreef, het is simpel.

Hij heeft van de keurmeester de afkeurpunten gekregen. Je kunt in beroep gaan, naar dan moet je kunnen aantonen, dat de keurmeester zich niet aan de wet gehouden heeft en/of buiten zijn bevoegdheid gehandeld heeft. Succes.

Terwijl het zo simpel is. Pas de camper op de afkeurpunten aan.

Waar ik mij aan erger is dat zo'n draadje weer makkelijk leidt tot het plaatsen van een huilende wolf in het bos en allemaal forumleden die mee gaan huilen. Het leidt tot niets.

Ante heeft louter en alleen te maken met de keurmeesters van de RDW om zijn camper goedgekeurd te krijgen.

Zeker zijn ervaringen zijn voor ons ook interessant. Negativiteit over keurmeesters? Verwend kleuter gedrag.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 19 mar 2023, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door walda »

Zover ik heb kunnen lezen geldt de stoffering allen voor zitplaatsen die gebruikt mogen worden tijdens het rijden (de zitplaaatsen op het kenteken dus) en niet voor de camper zitplaatsen, maar ik kan het fout hebben.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door FrankdB »

Mickel Moen schreef:
zo 19 mar 2023, 9:28
De eisen van de wet kan iedereen opzoeken.
Waar dan?

Frank
ANTE
Berichten: 142
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: afkeur als camper RDW



Bericht door ANTE »

Tja. Mee eens Frank. Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd. Zo zie je hier maar weer. Krijgt verwijten naar je hoofd geslingerd die nergens op slaan. :bang:
Plaats reactie