Mijn Webasto werkt slecht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Dvsl3 »

Dag allemaal,

Ik heb een Webasto ThermoTop C ingebouwd om de motor voor te verwarmen.
Na deze een winter in gebruik te hebben valt me het resultaat erg tegen.
Het wordt aangeraden dat het systeem maar 30 minuten aan staat, maar na 30 minuten, zelfs na een uur, is de motor nog lang niet warm met buitentemperaturen rond het vriespunt.
Een dag als vandaag, met temperaturen richting de 5 graden, geeft niet echt beter resultaat.
De voorruit ontdooit wel, maar gaat ook niet erg snel en na een half uur is het maar net voldoende om weg te kunnen rijden.
Als ik hem tegelijk met mijn andere auto's aan zet, zijn de anderen binnen 10 minuten volledig warm, waar bij de bus net een kleurverschil in het ijs onderaan de voorruit ontstaat.

Rara wat kan dit nog zijn, of is dit normaal voor deze dingen?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4258
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Webasto werkt slecht



Bericht door JoopBrekken »

Voel aan de warmwater slangen aan de ingang en uitgang van de kachel, zo ver mogelijk bij de kachel vandaan. Veel verschil? Dan is de elektriese circulatie pomp waarschijnlijk stuk. Hebben wij ook wel eens gehad.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1402
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door rollercoaster »

Bij mijn camper moet ik hem minimaal 1 uur aanzetten wil het koelwater een beetje warm worden, camper is 1 jaar oud dus denk dat het normaal is, gok een grotere inhoud koel vloeistof dan personen auto, het interieur krijgt die sowieso niet warm.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door kampo »

De opwarm snelheid van deze 5kW vloeistof verwarming hangt af van het circuit, de massa van het motorblok en de temperaturen. Ook kan er geopteerd zijn voor prioriteit naar het motorblok, de interieur radiator(s) of beide tegelijk. Hoe is het bij jou ?
Bij mij (personenwagens) duurt het ongeveer 15 tot 20 minuten eer de dashboard ventilator aan gaat en na 30 minuten is de voorruit redelijk goed ontdooit. Gemiddeld, want het zal langer duren als het buiten minus 10°C is.
Groeten Kampo
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Duudje »

In mijn camper is een thermotop evo 5kW Webasto geinstelleerd. Als extra met schakelaar waarbij ik kan kiezen tussen interieur of interieur én motorblok. Mijn ervaring is in de stand alleen interieur kan de standkachel zelfs bij vries temperatuur camper warm stoken (Frankia van 6,5 meter).
In stand interieur én motorblok is de motor na 45 minuten echt wel warm. Hangt er wel vanaf of ik de blower en voor binnentemperatuur ‘aan’ zet. Het is een 2,3 liter Fiat met ik dacht 10 liter koelvloeistof. Met 5kW Webasto zou het dus echt wel warmer moeten kunnen.
Groetjes Michel
marcor
Berichten: 47
Lid geworden op: do 26 jan 2012, 12:07

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door marcor »

Heb een nieuwe grote camper maar ik merk ook geen verschil of ik hem nu wel of niet aanzet.
Zonde van de investering
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 780
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door linus »

@ Marco: heb je een Webasto ThermoTop C
in je concorde ? of bedoel je een zgn . warmtewisselaar ?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door kampo »

@marcor
Misschien een eigen draadje openen en niet meeliften want je hebt een ander verwarmings toestel/voertuig

Wat staat er op typeplaatje, gebruiksaanwijzing, bedienelement ?
Betreft het interieurverwarming of motorblok voorverwarming ?
Groeten Kampo
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Dvsl3 »

Als ik de ventilator uit zet en de thermotop dus alleen het blok een half uur lang moet verwarmen, is het blok nog steeds niet op temperatuur.
Ik zal morgen eens testen of de in en uitgangen van het blok even warm zijn of niet. Mijn gevoel zegt dat de thermostaat dicht staat, waardoor het dus niet door het blok gaat.
Gebruikersavatar
Europe Flyer
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 9:09
Locatie: het mooie tukkerseland

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Europe Flyer »

Als ik de thermo top in mijn camper aanzet is het blok na ongeveer 45 minuten warm cq heet dit bij -5 graden ( Frankia 790 GD 1960 )

Wat ik alleen vind tegen vallen is de hoeveelheid warmte die zo gauw het blok warm is in het interieur word geblazen je voelt best wel veel warmte door de ventilatie openingen maar het word niet echt met een snelheid het interieur in geblazen, zou het prettig vinden als je dan een of ander ventilatie snelheid kunt regelen, maar dat heb ik niet gevonden waar dat kan.

Duudje die schakelaar zat die al in de Frankia of heeft u die zelf geplaats ?

Had wel op youtube een filmpje gezien dat ze een thermo top in een Morelo bouwen en zo gauw het blok warm is schakelde automatisch het ventilatie display in en kon je het een en ander regelen met de originele ventilatie knopen maar dat gebeurt niet in de Frankia.
groeten van Bertram en Mariska.

-------------------------------------------------------
'' Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.''
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Duudje »

Het schakelaartje met stand 1: interieur, en stand 2: interieur én motorblok heb ik gelijk laten inbouwen met de Webasto. Was een extra optie.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door kampo »

Je vertelt er niet bij of dit schakelaartje een waterventiel aanstuurt of wat anders.
Groeten Kampo
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Duudje »

Naar wat ik begreep is er een extra klepje bij geplaatst. Op de ‘bon’ staat: “ADK Select Water circuit 9030828A”.
Hierdoor wordt niet de hele motor niet mee verwarmd als het niet nodig is.
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Mijn Webasto werkt slecht



Bericht door Duudje »

De Webasto premium upgradekit Individual Select biedt u maximale keuze in verwarming. Als de ruiten snel ijsvrij moeten zijn en het binnen lekker warm moet zijn, kies dan voor de accusparende modus Interieur. Als u daarnaast ook extra comfort en motorverwarming wilt, kiest u voor de Combi- of Standaard modus.

In de Combi-modus heeft de verwarming van het interieur prioriteit en wordt de motorverwarming vertraagd ingeschakeld. In de Standaard modus worden interieur- en motorverwarming gelijktijdig gestart. Voordeel van motorverwarming: nooit meer een koude start, waardoor er minder motorslijtage is. De motor is immers al op bedrijfstemperatuur!

Indivudual Select is beschikbaar voor Thermo Top Evo 4 en 5. De standkachel met Individual Select wordt bediend middels de ThermoCall App op uw smartphone.

Leveringsomvang:
- Waterkleppen, koppelstukken en T-stuk
- 2m koelwaterslang
- Waterpomp
- Elektrische onderdelen
- Handleiding
Plaats reactie