Bijverwarming voor natte kleding?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Anna81
Berichten: 24
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 11:41

Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Anna81 »

In onze eerste camper hadden we een trumatic gaskachel. Als we natgeregend terugkwamen van een wandeling hing ik het wasrekje erboven, alle natte zooi erop en eraan en dan het kacheltje flink opstoken. De camper veranderde voor een halve dag in een soort sauna maar de kleding was wel grotendeels droog.
Nu hebben we een andere camper met een truma combi kachel die onder de bank zit.
We kunnen nu niet meer het bovengenoemde trucje uitvoeren en missen het echt enorm.
Wat is wijsheid? Truma eruit en een Truma S inbouwen? Alleen zouden we dan nog iets voor het warme water moeten.
Of bv in de doucheruimte een extra warmtebron zodat de doucheruimte een Trockenraum wordt?
Hoor graag ervaringen! (En nee, níet wandelen als er regen opgegeven wordt is geen optie 8-)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: bijverwarming?



Bericht door beatrix18 »

....in de doucheruimte een extra warmtebron zodat de doucheruimte een Trockenraum wordt?
Ja, in de doucheruimte een warmtebron zodat de doucheruimte een Trockenraum wordt!
(Eventueel dakluikje beetje open)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Eric-jan
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 9:58

Re: bijverwarming?



Bericht door Eric-jan »

Je hebt toch uitstroom openingen onder diverse plekken zitten
Bij ons zit er 1 in de badkamer die blaast warme lucht de badkamer in

De jassen enz is zo droog
Raampje open voor het vocht en klaar
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Mickel Moen »

Even anders denken misschien.

Je wilt iets drogen en gebruikt daarvoor verwarming.

Dezelfde energie kun je ook gebruiken om te ontvochtigen met een elektrische ontvochtiger. Ik heb voor thuis ervaringen met een Delonghi en ben daar zeer tevreden over. Ik heb even voor je gezocht. Als voorbeeld hier een mooie kleine.

https://www.coolblue.nl/product/841189/ ... a-703.html

A8281516-04BC-47FC-8902-DECF9DE3DE4D.jpeg
A8281516-04BC-47FC-8902-DECF9DE3DE4D.jpeg (63.6 KiB) 608 keer bekeken
Bij verwarmen maak je de lucht warmer waardoor deze meer vocht opneemt. Als je deze lucht vervolgens niet voldoende afvoert blijft het vocht in de camper.

Bij ontvochtigen maak je de lucht droger waardoor deze makkelijker het vocht uit de kleding opneemt. In de ontvochtiger condenseert het vocht naar water. Dat gooi je weg. Je bent dus het extra vocht kwijt en de camper blijft droger. Zet de ontvochtiger onder het wasrekje en het gaat nog sneller. Wel aan de paal of je moet genoeg accucapaciteit hebben. (De getoonde neemt 65Watt.)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Cee Pee »

En is daar plaats voor in de camper?

Ik heb in de douche een extra roede gemaakt waar een paar natte jassen vrij snel weer droog zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Mickel Moen »

B8D89F17-7805-48F8-AEDF-4D2F17392DDF.jpeg
B8D89F17-7805-48F8-AEDF-4D2F17392DDF.jpeg (28.82 KiB) 548 keer bekeken
Tja, als ik zie wat mensen allemaal meeslepen in de camper. Voor mijn busje te groot, maar ik vind de afmetingen alleszins acceptabel.

Maar ja, onbekend, maakt onbemind.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 08 feb 2023, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door beatrix18 »

Niet alleen plaats, ook gewicht en geld.
Eric-jan geeft het beste antwoord behalve dat ik niet weet of er een raam of dakluik aanwezig is. :mrgreen:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door veetee »

Precies, eventueel even alle uitstroomopeningen behalve die in de badkamer dicht en de kachel flink aan. In onze camper werd sowieso de badkamer al het warmste want daar was de eerste uitstroomopening, kachel zat er vlak naast onder het bed. Die klep stond normaliter dus altijd vrijwel dicht.
Met zo'n uitschuifbare stang tussen de wanden konden de natte jassen fijn in de douche uitlekken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: bijverwarming?



Bericht door kampo »

beatrix18 schreef:
di 07 feb 2023, 23:59
....in de doucheruimte een extra warmtebron zodat de doucheruimte een Trockenraum wordt?
Ja, in de doucheruimte een warmtebron zodat de doucheruimte een Trockenraum wordt!
(Eventueel dakluikje beetje open)

Peter
Mijn ervaring is ... een ontgoocheling.
Je kan een natte cel niet echt goed ombouwen tot een droogkast.
Zelf had ik een +/- 700 Watt kacheltje onderin en een open dakluik bovenaan.
Je denkt dat zo iets snel werkt maar ik kwam tot de vaststelling dat er toch meer dan 4h nodig is om de boel echt helemaal droog te krijgen na bv een douche.
Dus met weinig verwarming en weinig frisse lucht toevoer gaat het altijd erg lang duren om een zeiknat skipak te drogen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door beatrix18 »

Dan neem je een wasdroger mee. :idea:
Een warmtepomp droger doet er overigens ook uren over.
Bij ons functioneerde het prima. Wanneer je via de ringverwarming er warme droge lucht inblaast, dan kan de vochtige lucht er automatisch via het dakluik uit.
Dat werkt efficiënter dan een extra kacheltje. Ook minder "spullen" nodig.
Nu boven in ons klapdak werkt het ook ongeveer zo.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Mickel Moen »

Vandaar mijn idee van een kleine ontvochtiger.

Nog een keer de natuurkunde.

Met warmte drogen kan prima mits je voor voldoende afvoer van de vochtige lucht zorgt en aanvoer van verse drogere lucht.

Het principe. Warme lucht neemt meer vocht op dan koude lucht. Door de warmte verdampt het vocht van de kleding eerder en de warme lucht neemt meer op. Echter, tot het moment, dat de lucht verzadigd is van vocht. Dan gebeurt er niets meer. Je moet dus koudere drogere lucht aanvoeren en de warme vochtiger lucht afvoeren. Dikke kans overigens, dat de koudere lucht ook al veel vocht bevat. Immers buiten is het nat weer.

Bij een luchtontvochtiger heb je dat niet. Helemaal als je die in een kleine ruimte als de natte cel zet. De ontvochtiger zuigt de vochtige lucht aan, koelt deze waardoor het vocht condenseert en blaast drogere lucht weer uit. Deze drogere lucht neemt makkelijker weer het vocht van de kleding op. Alleen de lucht in die ruimte circuleert. Je hoeft geen aanvoer en geen afvoer. Als de kleding droog is leeg je het bakje waar het water zich in verzamelt heeft.

Je weet ook zeker, dat je het extra vocht kwijt bent.

Bij verwarming, helemaal als je daar de gehele camper voor gebruikt en onvoldoende ventileert, blijft het vocht in de camper. Het grootste gedeelte blijft in de lucht, maar kleding en beddengoed enz neemt ook op. Vervolgens ga je de nacht in. De lucht koelt af en het vocht condenseert. Dat zie je vooral op de ramen. Camper zeiknat en voelt klam.

Wat ook kan is natuurlijk natte vochtige kleding buiten de camper laten. Luifel uit en hopen, dat het de volgende dag weer wat droog is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door beatrix18 »

Je denkt in problemen Geert.
Ik heb voldoende natuurkunde gehad om jouw mitsen en maren te begrijpen.
Wij hadden met mijn boeren verstand en natuurkunde achtergrond toch meestal droge kleding, handdoeken etc. Daarbij bleef de camper dan warm en droog. Ook nu met de VW.
Het vreemde is dat meerdere camperaars het op de zelfde manier en succesvol doen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Ik denk niet in problemen.

Overigens kun je een hefdak camper niet vergelijken. Een hefdak heeft per definitie een betere ontwaseming.
Dat is het mooie van dat tentje bovenin.

Ik heb het probleem ook niet. Wij doen ons best om niet te nat te worden. En die enkele keer dat….

Als ik het verhaal van TS lees, hebben die er regelmatig mee te maken. Ik neem aan, dat ze van mooie lange wandelingen houden. Weer of geen weer. Zij plaatsen wel een probleem. Mochten ze dit naar tevredenheid op kunnen lossen met aanpassing van verwarming is dat prachtig natuurlijk.

Ik geef louter een alternatief, maar op een of andere manier, lijkt het wel of het noemen van een ontvochtiger fout is. Ik heb dat wel eens eerder gemerkt in een totaal andere context.

Zoals ik al eerder opgemerkt heb. Onbekend maakt onbemind en dus lult men er overheen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Bijverwarming voor natte kleding?



Bericht door beatrix18 »

Geert, jouw idee is zeker een oplossing voor het probleem van TS.
Maar zonder extra rommel, gewoon door gebruik te maken van bestaande middelen is er een simpele oplossing waarmee ervaren camperaars goede resultaten boeken.
(Die goede resultaten zijn ook natuurkundig te verklaren)
De ontwaseming van een hefdak werkt niet perse beter omdat het een tentje is. Die kan, als het moet, van binnen ook zeiknat worden.
Maar de rits een stukje open werkt dan hetzelfde als een dakluik in een toiletdroogkast.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie