Huishoudaccu gloeiend heet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

Uiteraard gaan er 2 nieuwe in. Maar ik wil vermijden dat de oplader deze opblaast.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door myway »

De lader is een smart uitvoering die kun je gewoon uitlezen.
Ff kijken in de geschiedenis en je weet wat er is gebeurd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door myway »

Dan zie je zoiets

Afbeelding
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

Ik heb al geprobeerd om die te verbinden met mijn smartphone, maar die vindt geen enkel bluetooth signaal van de lader. Zou nu toch echt wel nuttig zijn.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door Hoofdnoorman »

Als de lader toch een Bluetooth functie heeft, zou de victron app hem kunnen vinden.

Steeds meer reist bij mij de overtuiging dat er een hele grote fout in jouw lader zit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

Ik heb de camper nu 2j
Laatst gewijzigd door edison op di 07 feb 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

Ik heb de camper nu 2j, en nooit problemen gehad met de batterijen. Alleen die Bluetooth heb ik nooit kunnen vinden.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door rongreven »

Locatie ook aangezet?
En ook op koppelen zodat ze elkaar zien?
Groet, Ron Greven
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door myway »

Vaak als het niet lukt is er al te veel geknoeid.
Verwijder de app en kijk in jou Bluetooth register of daar iets in staat, als dat zo is ook dit verwijderen.
Daarna de app weer plaatsen, het apparaat aanzetten en in de apparatenlijst, in de app, de lader zoeken.
Zie je de lader deze koppelen met 6 nullen.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

Waar vind ik het bluetooth register?
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door kampo »

Moeilijk om er in dit specifieke geval iets over te vertellen, want de setup van TS is niet duidelijk.

Ik ben het wel al verschillende keren tegen gekomen en wil daar wel even dieper op ingaan...

Je hebt een aantal mogelijkheden.
Ik som ze op maar kan ze niet in een volgorde zetten. Het kan ook een combinatie zijn.

Thermal Runout (of runaway) kan doordat de accu’s hun stroom niet kwijt geraken.
Door te warme omgeving komt er een hogere interne weerstand in de accu’s en daardoor steeds hogere stroom en temperatuur. Je krijgt dan een soort kettingreactie:
Komt meer voor in warme landen en dan meestal bij AGM.
Oplossing is de accu’s kouder plaatsen, verder van elkaar + ventileren.

Thermal runout komt altijd door te blijven laden, als dat niet meer toegelaten is wegens te hoge accu temperatuur. Zo kan een lange rit in het zuiden heel negatief zijn, vooral als de dynamo geen temperatuurcompensatie heeft.

Een thermal runaway kan ook een natuurkundig recombinatie proces zijn waarbij deeltjes (atomen en elektronen) worden uitgewisseld op een wijze die niet hoort. Bij dit proces wordt warmte afgegeven.
Als een accu wordt overladen in een omgeving met hoge temperaturen dan zal dit recombinatie proces de temperatuur in de accu sneller doen oplopen dan dat de omgeving de batterij aan de buitenkant zal koelen. De verhoogde temperatuur zal de spanning doen dalen en de stroom doen stijgen. Dit zal de temperatuur verder doen oplopen en een zichzelf onderhoudend proces kan ontstaan totdat de accu uiteindelijk smelt.

Te lang, te diep ontladen, of defecte accu’s en dan heel lang rijden met eigenlijk gekristalliseerde of gesulfateerde cellen die geen weg kunnen met de energie van de lader. Die energie wordt dan omgezet in warmte en niet in stroom.

De laders (MPPT, accu lader of multiplus, dynamo) moeten juist ingesteld staan en temperatuurcompensatie hebben. Een kleine 75/15 MPPT solar regelaar heeft een eenvoudige temperatuurcompensatie op basis van de behuizingstemperatuur maar geen meetsonde op de accu’s zoals bij de grotere MPPT toestellen.

Een aftakking op 1 van de accu’s uit een pack, zelfs klein, geeft onbalans met tot gevolg dat 1 (of meerdere) accu’s steeds verder uitlopen totdat er problemen ontstaan. Sterk verschillende SOC tussen de accu's. Het kan zijn dat bv het linker accupack daardoor in onbalans gekomen is met het rechter.
Deze onbalans wordt steeds groter bij het terug laden van een accupack met verschillende lading.
Oplossing hiervoor is dit niet doen of een accu balancer gebruiken. Eventueel meerdere balancers.


Een paar extreme voorbeelden van hoe gesmolten accu's er kunnen uit zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door myway »

edison schreef:Waar vind ik het bluetooth register?
Over welke telefoon beschik je.
Meestal onder instellingen Bluetooth aantikken en je kunt zien waar je mee verbonden bent.
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door TechGraphix »

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van zondermeer parallel zetten van accu's: Als er in 1 accu een cel kapot is gegaan, dan zal de andere accu al zijn lading naar de defecte accu sturen om de spanning in beide accu's gelijk te krijgen.
Een accu wordt warm als er erg veel stroom onttrokken wordt of als er een grote stroom ingestopt wordt. Ook als de spanning te hoog wordt waardoor hij gaat koken.
Als je iedere accu afzonderlijk van een zekering voorziet zorg je in ieder geval dat in een dergelijke situatie de stroom niet te hoog wordt.
Ik verwacht dat een 30A zekeing voor iedere huishoudaccu wel voldoende is, desnoods 50A.. Een gemiddelde accu moet kortstondig wel een paar honderd Ampere kunnen leveren voor hij defect gaat, dus in geval van een zekering van 30 of 50A zit dat wel goed.
Je kan ook even meten wat de openklem-spanning van de lader is (dus de spanning die van de lader afkomt, zonder dat de accu is aangesloten.
Houd dan ook rekening met een eventuele zonnepaneel-regelaar, die moet voor deze meting even losgekoppeld worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Huishoudaccu gloeiend heet



Bericht door edison »

myway schreef:
wo 08 feb 2023, 10:15
edison schreef:Waar vind ik het bluetooth register?
Over welke telefoon beschik je.
Meestal onder instellingen Bluetooth aantikken en je kunt zien waar je mee verbonden bent.
Ik kan bij mijn Bluetooth apparaten de Victron niet terug vinden
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Plaats reactie