Airbag ECU defect?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Airbag ECU defect?



Bericht door TechGraphix »

In mijn Fiat Ducato 130 multijet van 2016 kreeg ik afgelopen vakantie een piepende melding dat er iets met de airbag was..
Ondertussen al geprobeerd uit te laten lezen, maar er is geen communicatie. (wel met de motor en zo)
Zelf al zoveel mogelijk van de bedrading doorgemeten. Pluggen los genomen en geinspecteerd (keurig schoon)
Frapant is dat ik de bijrijder-airbag maar heel even in het menu tegenkom als ik de accu opnieuw aansluit, dan krijg ik die melding weer en daarna is de hele airbag uit het menu verdwenen..

Zou dan toch die ECU (computer) kapot zijn, spontaan?

IMG_20230207_164811.jpg
IMG_20230207_164811.jpg (125.38 KiB) 903 keer bekeken
Kees
Afbeelding
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Airbag ECU defect ?



Bericht door Jonesy »

In welke menu?

En de chauffeurs-airbag wel? Dan zal er toch iets aan de chauffeurskant niet goed zitten.

Heb je hem door een fiat garage laten uitlezen of een meer algemene garage? Met mijn maxiscan begon ik bij recentere modellen ook last te krijgen om met alle modules communicatie te maken. Nu met mijn icarsoft veel minder maar toch nog af en toe, en dat wil niet zeggen dat de module niet werkt.
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Airbag ECU defect ?



Bericht door BoxerCamp »

Meer een tip, hier zit een bedrijfje dat doet herstel...
Die meten de losse module eerst door (het is als losse unit blijkbaar te controleren (en te herstellen) op werking e.d.)

Misschien zit er bij jou in de buurt ook zo'n bedrijfje als deze.
https://www.airbagmodule.nl/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Airbag ECU defect ?



Bericht door hathi »

Ja een grote kans dat deze Alluminium uitvoering defect is ,komt bij Fiat ook vaak voor,….de latere modellen,zitten in kunsstof behuizing, en die zijn kwalitatief beter,…ze dienen immers pas defect te raken na een airbag crash, en kunnen ook dan weer gereset worden duurt 10 minuten( als je de juiste apparatuur hebt )
Hans
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Airbag ECU defect ?



Bericht door TechGraphix »

Jonesy schreef:
di 07 feb 2023, 18:24
In welke menu?
Links naast het stuur zit een knop "menu", één van de menu-items is "passenger airbag" die je daarmee kan uit of aanzetten (bij de meeste auto's is dat een slotschakelaar in het handschoenenkastje bijv... maar hier is het een menu-item.
Jonesy schreef:
di 07 feb 2023, 18:24
En de chauffeurs-airbag wel? Dan zal er toch iets aan de chauffeurskant niet goed zitten.
Voor zover ik het kan doormeten klopt dat allemaal
Jonesy schreef:
di 07 feb 2023, 18:24
Heb je hem door een fiat garage laten uitlezen of een meer algemene garage?
Een lokale garage voor alle merken.. Groene kast, die op de gele plug (MOD?) gehangen werd en binnen op een computer uitgelezen..
BoxerCamp schreef:
di 07 feb 2023, 18:34
https://www.airbagmodule.nl/
Bedankt, zal eens contact opnemen....
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Airbag ECU defect?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Is de stekker los geweest?
Hebben wij gehad, die zat er toen verkeerd om in, en ja dat kon zonder kracht te zetten.
Zelfs bij FIAT Professional kon men het niet vinden.
Zelf kwam ik erop "sinds wanneer is dit, wat is gewijzigd".
Eigenlijk wat ik al jaren stel, Hoe was het - Hoe is het nu - Hoe moet het worden.
En kwam op de accu onder bestuurder stoel die eruit geweest was en dus ook stekkertje los gemaakt was.
Omgedraaid en ja ging gemakkelijker als verkeerd om, maar probleem opgelost.

Wat ik eigenlijk nog niet gevonden heb, sinds nieuw en nooit gevraagd, de passagier riem als die niet gebruikt word, dus geklikt en wel passagier er wel op zit - de stoel dus - krijg ik geen alarm stoel riem ontbreekt.

Succes en ik hoor graag - Groeten Jaap van Duijn
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Airbag ECU defect?



Bericht door Jonesy »

Omdat er in de passagiersstoel geen druksensor zit bij een ducato voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Airbag ECU defect?



Bericht door jaap van duijn »

@Jonessy,

Wel op links onder stuur en het menu de mogelijkheid voor 2e air bag aangeven in deze DUCATO van afgeleverd mei 2019.
In het boekje van FIAT, staat wel dat en signaal bij niet gebruikte veiligheid gordel komt.
In "sommige landen" geld dit ook voor passagier stoel.
Dan mocht / mag je aannemen ook voor Nederland daar het dragen van een gordel verplicht is sinds jaren alhier.
Maar goed, de vraag is nu nog eens bij de FIAT professional garage neergelegd, we zouden er van horen.

groet Jaap van Duijn.
Plaats reactie