Achteruitrijcamera en dashcam

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door zonderwaarde »

Ik heb in onze camper een Chinese autoradio (https://nl.aliexpress.com/item/10050026 ... pt=glo2nld) ingebouwd die de mogelijkheid biedt om een dashcam en een achteruitrijcamera op aan te sluiten via een rca-stekker (foto 1).

Achter het 3e remlicht heb ik een stekker gevonden met 3 draden: rood-groen, zwart, (crème)wit (foto 2).
Met draaiende motor en in achteruit geschakeld toont de multimeter:
- 14,4 V tussen rood-groen en zwart
- 12,4 V tussen rood-groen en wit
- 0 V tussen zwart en wit

Ik veronderstel dat rood-groen de plus is, zwart de min vanuit de boordaccu en wit de min vanuit de huishoudaccu :?:

Omdat ik niet zeker ben van bovenstaande heb ik met de multimeter getracht de witte kabel achter het radiocompartiment terug te vinden maar helaas geen succes: achter de radio zijn de 2 iso-stekkers terug te vinden die ik heb aangesloten op de radio. Deze doet wat hij moet doen.
Daarnaast is er nog een aparte stekker met 3 draden (foto 3) waarvan ik vermoed dat dit voor eventuele stuurbediening is van de radio?
Al deze draden heb ik via de multimeter (op geluid) afgelopen maar geen enkele gaf een geluidssignaal in combinatie met de crèmewitte kabel van achter het 3e remlicht.

ik had stiekem gehoopt dat het een videokabel was maar vrees dat ik toch een aparte videokabel (één- of tweedraads?) zal moeten trekken naar achter voor de achteruitrijcamera en dan de keuze heb tussen aansluiten op de motoraccu of de huishoudaccu (met schakelaar tussen)?

Bestaan er dashcams specifiek voor het aansluiten op een autoradio met beeldscherm (zonder eigen scherm en opslag) en welke bekabeling dien ik hierbij te voorzien (stroom, één- of tweedraadsvideo,..)?

Alvast bedankt voor eventuele reacties! :bow:
Bijlagen
Aansluitingen radio.png
Aansluitingen radio.png (673.37 KiB) 1056 keer bekeken
Stekker bij 3e remlicht.jpg
Stekker bij 3e remlicht.jpg (76.71 KiB) 1056 keer bekeken
Stekkers achter radio.jpg
Stekkers achter radio.jpg (85.74 KiB) 1056 keer bekeken
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door BoxerCamp »

rode kader toch...
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.06.20.png
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.06.20.png (441.5 KiB) 1044 keer bekeken
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door BoxerCamp »

PS ben wel benieuwd naar die dashcam ?
zag er niks over in de manual (mp5) geen opslag / GPS(antenne/aansluiting)!!!
Alleen de AV ingang en de achteruitrij-cam.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door zonderwaarde »

@BoxerCamp: Bedankt voor de info!!

Achteruitrijcamera: begrijp ik het goed dat ik de rood-groene draad (achter het 3e remlicht) dien aan te sluiten op de rode draad vanuit de camera en de zwarte draad (achter het 3e remlicht) met de zwarte draad vanuit de camera? En dan nog een videokabel (tweedraads?) leg tussen de radio en de camera?

Ik blijf me afvragen waarvoor de witte kabel dient.. leek me logisch dat dit stekkertje achter het 3e remlicht voorzien was voor het aansluiten van een achteruitrijcamera?

Dashcam: In de titel spreekt men over 'mp5-speler' en bij de afbeeldingen lees ik 'traffic recorder function', heeft ook een geheugenkaartsleufje. Maar geen ramp indien dit niet zou werken, dan is het enkel opslaan op de dashcam zelf.
Ik vroeg me nog af hoe ik deze best van stroom voorzie:
- aansluiten op de 12V na start motor (iso-stekker)
- aansluiten op de 12V continu (iso stekker)
- ... ?
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door BoxerCamp »

Ik heb helaas geen antwoord op de witte draad in de stekker van je remlicht.

qua start of hh accu... tja keuzes ;-)

Onderweg is het fijn dat alles uitgaat indien je ergens even stopt.
Maar sta je ergens een paar dagen/weken dan is radio/muziek wel fijn en wil je niet de start accu leeg trekken.

Ik heb daarom gekozen voor een los tuimel switch, waarmee ik kan kiezen tussen constant (hh-accu) of achter contactslot (start-accu).
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door amigob2 »

Wat voor een camper heb je ?

Ik heb bijvoorbeeld een sprinter en door in google te zoeken op achteruit rij camera sprinter
kwam ik dit tegen
Afbeelding

En omdat je toch een video kabel van achter naar voren moet legen is het veel makkelijker en beter om de voeding ook mee te nemen.
Je gebruikt dan het zelfde massa punt voor de radio en de camera en dat geeft minder probleem. Bij mijn camera zat er gewoon een gecombineerde kabel bij.

Daar naast moet je ook op zoek naar een aansluiting die naar 12v gaat als je de auto in de achteruit zet, ik heb dat uiteindelijk gedaan door de achteruit licht af te takken. Maar er is kans dat je auto dit standaard heeft op de ISO aansluiting.
Meten is weten.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door amigob2 »

Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door zonderwaarde »

@BoxerCamp: ik denk om zowel de achteruitrijcamera als de dashcam aan te sluiten op de startaccu, muziek gaat hier enkel aan tijdens het rijden en dat scheelt me het trekken van een draad tussen radio en huishoudaccu. ;;-)

@amigob2:
- camper is een Globecar Campscout (Pössl) op Fiat Ducato onderstel. Door een elektrisch fietsenrek, waarbij de bovenkant van de fietsen ongeveer gelijk komt met het dak, is er geen vrij zicht voor een achteruitrijcamera ter hoogte van het 3e remlicht. Daarom ben ik van plan om deze op één van de hoeken van het dak te monteren, ik zoek daarom naar een losse achteruitrijcamera en geen gecombineerd model met het remlicht.
- ik heb reeds een 12V aansluiting die pas stroom krijgt bij het in achteruit schakelen (zie ook mijn eerste bericht), deze zit achter het 3e remlicht dus ben van plan om daar op aan te sluiten.

correctie: daarnet nog eens gaan meten zonder motor aan en ook dan geven de draadjes van het stekkertje achter het 3e remlicht spanning ::S zal dus toch moeten verbinden met achteruitrijlicht
Laatst gewijzigd door zonderwaarde op vr 03 feb 2023, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper_01

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door Camper_01 »

Bij de Campscout kunt U door het achterste bovenkastje een gaatje boren en dan de benodigde video kabeltje en 12 volt naar voren brengen door de kastjes etc. Aan de kant van de zijdeur. De 12 volt voeding dan ook direct aansluiten op de zekeringhouders. Veel werk maar is te doen. Zo hebben wij dat destijds bij die van ons gedaan. Ik kan hiervan geen foto's meer maken want wij hebben hem ingeruild voor een halfintegraal.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door zonderwaarde »

Dat lijkt inderdaad een goede piste, ik was van plan om via het dak te gaan omdat ik in het profiel waarop de luifel gemonteerd werd een soort van verborgen kabelgootje heb maar de binnenkant lijkt duurzamer dus zal ik zeker proberen. Enige punt waarop het volgens mij moeilijk zou kunnen zijn is het stuk achter de koelkast (deze zit in de hoogte) maar ik heb nog ergens een trekveer liggen dus hoop ik dat het daarmee wel lukt. Bedankt voor de tip :thumbup:
Camper_01

Re: Achteruitrijcamera en dashcam



Bericht door Camper_01 »

Bij de koelkast is geen probleem, is alleen een beetje tijdrovend maar goed te doen tot aan het dashboard.
Plaats reactie