Bodem verlagen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

Bedankt allemaal.

De hoogte in wil ik liever niet. Dan word het erg krap om in het bovenste bed te komen en het is lekkage gevoeliger.

Een dakkoffer zou een optie zijn maar het gaat voornamelijk om 5 stoelen die ik kwijt moet. En dat word een gesjouw.

De bodem van achter is al nagenoeg vrij van de wanden ivm hout rot heb ik daar veel verwijderd. De binnenste afwerkplaat liep door tot onder aan de bodem en was amper beschermd waardoor er vocht is ingetrokken. Het is een multiplex plaatje van denk 5 mm. Deze is rondom weg gefreesd en zo kwam de vloer vrij en ontstond het idee om de bodem te verlagen (dan was t vele werk niet voor niets 😅)
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Bodem verlagen



Bericht door Jonesy »

Zou ik ook niet doen!

Maar aangezien je "rok" al op hoogte hangt van het niveau dat je wil verlagen en met de tips hierboven om de draagarmen te bevestigen zou ik zeggen: go for it! :thumbup:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bodem verlagen



Bericht door gjvonk »

Waarom werken met hout en waarom niet met b.v. aluminium sandwich panelen? Scheelt je ook weer in rotvrij afwerken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Bodem verlagen



Bericht door Hoofdnoorman »

Gewoon doen en daar krijg je veel plezier van.

Ik heb zelf ook nog op twee andere plaatsen in mijn camper een stuk uit de vloer gezaagd en daar bakken in gemaakt. In totaal heb ik ongeveer 500 liter meer bagageruimte gekregen vergeleken met het uitleveringsmodel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Bodem verlagen



Bericht door jurgenc »

Alternatieve oplossing. Bij onze itineo camper is de garage eigenlijk een grote plastic bak die aan de bodem hangt. Mag 150 kg in.
Een foto van een rapido met dezelfde bak: https://www.rapido-occasions.fr/upimg/m ... e/9689.jpg
H20
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Bodem verlagen



Bericht door TestCase »

Kruip er eens onder, er zitten knappe steunen onder die bak hoor en juist die wil ts verlagen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

jurgenc schreef:
di 07 feb 2023, 14:25
Alternatieve oplossing. Bij onze itineo camper is de garage eigenlijk een grote plastic bak die aan de bodem hangt. Mag 150 kg in.
Een foto van een rapido met dezelfde bak: https://www.rapido-occasions.fr/upimg/m ... e/9689.jpg
Ik denk dat die bak in dit stale frame zit:

Afbeelding

Wat me ook opvalt bij nieuwe campers met lage bodem is dat deze amper of zelfs niet geïsoleerd is. De bodem wil ik graag gebruiken vanwege de isolatie waarde. Deze is wel dikker natuurlijk daardoor.

Ik zou ook een chassis verlenging kunnen kopen a 500 euro. Maar liever los ik het op met bestaande steunen. Al heb ik al zitten kijken naar een verlenging want die zijn berekend voor een trekhaak en kunnen een hoop gewicht hebben, maar denk dat ze zelf ook een hoop wegen. Maar uit eindelijk moet natuurlijk de hele achterwand plus 80 cm van de zijwanden gedragen worden door de vloer, met 3 bedden die ook aan diezelfde wand vast zitten.

Of de huidige balken aanpassen. Ik heb geen idee wat deze in huidige staat kunnen dragen aan gewicht nadat de vloer doorgezaagd is (deze vangt nu in zijn geheel veel op vermoed ik)
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Bodem verlagen?



Bericht door jurgenc »

Wij hebben geen alko chassis. Zal eens een foto maken van de onderkant.
H20
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen?



Bericht door FJF1985 »

Ok graag, ben wel benieuwd. Heb inmiddels wel wat filmpjes gevonden op YouTube. Maar ik kan tot nu toe nergens de orginele verlenging vinden die gebruikt word voor een verlaagde bagageruimte. Enkel de trekhaak verlenging, maar deze is eigenlijk overkill, en daardoor ook zwaar, ongeveer 38 kilo.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 08 feb 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Bodem verlagen?



Bericht door jurgenc »

Zoals beloofd een foto van de onderkant van de garage van onze Itineo.
garage itineo.jpg
garage itineo.jpg (60.83 KiB) 690 keer bekeken
Zoals je ziet, zit er geen frame onder.
H20
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bodem verlagen?



Bericht door gjvonk »

Is de zichtbare plaat ook direct de onderzijde van de bodemplaat van de garage, of is dit een exemplaar en zit er misschien onder deze plaat wel een hulpframe aan het chassis?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bodem verlagen?



Bericht door ducati 900 »

De bak ziet er wel wat wollig uit, geïsoleerd?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Bodem verlagen?



Bericht door jurgenc »

De zichtbare plaat is gewoon de onderkant van deze plastic bak. De bak zelf is grijs plastic. Het zwart dat je ziet is gewoon een soort van coating die op deze bak zit.
Er zit geen hulpframe rond, de bak is dik, stevig plastic.
In het woongedeelte hebben we nog een opbergruimte onder de vloer. Dit is een veel kleinere plastic bak. Daar zit wel een metalen steunlat onder. Maar die bak heeft een dunnere wand.
H20
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen?



Bericht door FJF1985 »

Dankjewel, dat is ook nog een optie. We zijn nog even verder aan het verbouwen dus voorlopig kom ik er nog niet aan toe. Word vervolgt.
Plaats reactie