Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Gijs68 »

Op mijn vorige Possl had ik een Dometic Midi Heki met slinger. Dit Luik was in mijn optiek ook al niet ideaal en nogal slapjes uitgevoerd. En dan doel ik op het slingermechaniek en natuurlijk de herrie van de rijwind die er altijd is zonder de rubbers aan te passen.
Bij mijn huidige Possl zit er ook een Dometic Midi Heki echter nu met beugelbediening ipv slinger. Dit omdat het slingermechaniek niet past.
Dit Luik is helemaal een groot drama. Windgeruis alleen op te lossen door de rubbers aan te passen. Echter na aanpassen van de rubbers grijpen de haken van de sluiting nagenoeg niet meer en schiet het luik regelmatig los tijdens rijden. Extra aantrekken met een zuignap bij het dichtdoen helpt ook niet. Iets dunner rubber en het begint weer te fluiten. Al met al een k...constructie van Dometic. Maar daar is al genoeg over geschreven op het forum. Ook andere oplossingen om de Dometic te verbeteren heb ik, denk ik allemaal gelezen, deels geprobeerd en afgeserveerd.
Nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijk dakluik van 50x70 ter vervanging van die dure Dometic bende en viel mijn oog op het eigen merk luik van Obelink. Op de foto's ziet in ieder geval het sluitmechaniek er degelijk uit. En ook is het luik voorzien van hor en verduistering. Prijstechnisch is hij ook heel netjes. Enige nadeel leek me de mogelijkheden om het luik maar een klein beetje te openen. Het is, voorzover ik zie, alleen een mogelijkheid van een streepje open om te kunnen ventileren of wagenwijd open. Geen middenweg van een klein beetje of half open. Ook kan ik niet zien of het luik dubbelwandig is.

Heel verhaal. Maar ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundige met dit luik (of een ander goed alternatief voor de Midi Heki). Geen welgemeende adviezen over verbetering van de Dometic.
obelink_panorama_70_x_50_dakluik_hoofd_ecommerce_b14e.jpeg
obelink_panorama_70_x_50_dakluik_hoofd_ecommerce_b14e.jpeg (45.25 KiB) 1065 keer bekeken
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Sandor Gora »

en voor de zekerheid even Obelink zelf vragen wat de standen zijn met openen?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door kampertjes »

Herkenbaar. Maar ik heb het opgelost. Zeker weten dat je toch niet nog 1 ding wil proberen??
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Gijs68 »

Nee :cheers:
Of eigenlijk "Ja" . Wil niets meer proberen
Je doelt waarschijnlijk op de oplossingen van functional design.
Maar ben van mening dat een dakluik zonder al die aanpassingen moet kunnen functioneren en dat het anders dus gewoon troep is.
Dus ik wil stiekem gewoon een "goed" dakluik zonder spoilers en aanvullende touwtjes etc
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door kampertjes »

Ja en nee. Met die spoiler steekt het nog nauwer met die afsluitingen. Anders gaat ie fluiten als een kanarie.
Dat lukte me niet met het originele rubber en extra vulling enz enz. Heb het met comprimeerrubber op kunnen lossen. Maar goed……
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door ducati 900 »

Dat wil TS niet weten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door mikeanber »

hallo allen
zijn genoeg opties om het op telossen maar ja wil liever een andere en of die voldoet is ook de vraag zie mijn topic terug en is uw geld niet de mijne
:cheers:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door gjvonk »

Je kunt je ook afvragen hoe vaak je de "tussenstand" tussen ventileren en helemaal open nodig hebt? Sinds wij een Maxxfan boven het bed hebben, staat de midi heki boven de zitgroep of dicht, of op een ventilatie standje of helemaal open...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door AadenAnke »

Obelink zal dat luik toch wel in de winkel hebben? Daar eens langs gaan en je daar volledig laten informeren gewoon een leuke dag van maken dan zijn al je vragen op 1 na als het goed is beantwoord blijft alleen nog de vraag hoe bevalt dat luik :lol:

Succes Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door hathi »

Gijs …het Dakluik in jouw afbeelding,is volgens mij een normaal Nederlands Dakluik van Horrex.NL dus ff googlen ,iedere Horrex Dealer kan jouw dat leveren,dus niet enkel Obelink
Hans
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Gijs68 »

Dank voor alle reacties. Ik zal dan eerdaags maar eens bij Obelink gaan kijken. Had gehoopt op ervaringen uit eerste hand.

@Hans. Obelink is de enige van de Horrex-dealers die het dakluik verkoopt. De Wit heeft alleen ramen en horren van ze. Bij Roma staat hij niet op de site en Kampeerperfect bestaat niet meer. Meer dealers zijn er niet. Vandaar dat Obelink hem waarschijnlijk nu onder hun naam op de markt zet.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Gerard.Smolders »

Hoi Gijs

Heb dit luik ook, of helemaal open,
of met de vergrendel haken op een
kiertje, of met de duwhandel een stuk open,
en dan de duwhandel vergrendelen met dat
handeltje wat je nog net ziet zitten op jouw foto.

Groet Gerard
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen gevraagd met Obelink panorama dakluik



Bericht door Gerard.Smolders »

inclusief verduistering en insecten gaas.
Plaats reactie