Aanschaf eerste bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Aanschaf eerste bus



Bericht door AnneHeerschop »

Hallo allemaal!

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Ånne 29 jaar en na een tijd nadenken hebben mijn vriendin en ik besloten om een bus te willen aanschaffen en deze om te bouwen tot onze pachtige camper!
Wij zijn groot watersport liefhebbers en zullen hem hier ook verre weg het meeste voor gaan gebruiken.

Omdat wij beide redelijk lang zijn, ik 190cm en zij 180cm, gaat onze voorkeur uit naar de brede bussen zodat wij in de breedte kunnen slapen.
Dit betekend dat we voornamelijk aan het zoeken zijn naar de welbekende Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper (L2H2).
Over de Fiat Ducato lezen wij veel goeds zowel hier als op andere plekken op het internet en daar gaat onze voorkeur dan ook naar uit.

Over de Peugeot en de Citroën kan ik minder duidelijke informatie vinden.
Waar ik vooral weinig duidelijkheid van krijg is de motor en dan vooral de vraag of in deze modellen de beruchte 2.2 HDI motor van Ford zit.
Ik heb hier al het nodige over gelezen maar veel wijzer word ik er niet van maar wat ik wel merk is dat rond deze discussie een hoop emotie en meningsverschillen zittem.
Het enige wat voor mij echt duidelijk is, is dat er twee 2.2 HDI motoren zijn, de PSA van 2179 cc en de Ford Puma van 2198cc.

Zoals ik al eerder zei zoeken wij een breede bus en daarom zijn volgens mij de enige opties de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper.
Omdat deze zoektocht zeer berperkt wordt als we alleen kijken naar alleen de Fiat Ducato (L2H2 of L3H2) vanaf bouwjaar 2013/2015 en nieuwer wil ik graag weten of het zin heeft om de Peugeot en de Citroën aan onze zoektocht toe te voegen.

Dan nu mijn vraag of vragen:
Hebben de Peugeot en de Citroën vanaf bouwjaar 2013/2015 en nieuwer de beruchte 2.2 HDI van Ford?
Is de onzekerheid en betrouwbaarheid zo groot dat het verstandig is om niet naar de Peugeot en Citroën te kijken?
Wat is het risico van de 2.2 HDI motor en wat kan ik daar zelf aan doen/laten doen om deze weg te nemen/verminderen?

Uiteindelijk is het aanschaffen van een 2e hands auto of bus altijd een gok en een loterij maar je kan er natuurlijk veel aan doen om deze risico's te verminden en ik ben benieuwd wat de meningen zijn om deze te minimaliseren.

Al met al een hoop text maar ik hoop op een mooie en goede adviezen!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aanschaf eerste bus.



Bericht door DJSmiley »

Peugeot en Citroen kun je zoiezo wel toevoegen, want er zijn meer motoren naast de 2.2...

Toen ik mijn bus uitzocht had ik hetzelfde 'probleem': 50% zegt de 2.2 is dezelfde rampenmotor, 50% zegt nee, dat is niet in de Transits.
Ik ben gewoon op safe gegaan. Had geen haast, dus heb mijn keuzes beperkt tot de 2.3 (Ducato) of de 3.0

De 3.0 heeft een ketting, dus mits goed onderhouden is dat ook wel een pre, samen met de extra trekkracht, maar die is wel (nog meer) gewild.

Zoiezo is de markt nog altijd wel behoorlijk oververhit... Mijn bus heb ik in 2019 gekocht... nu, 3 jaar later, had diezelfde bus (dus 3 jaar ouder) rustig 2000-3000 euro meer gekost....

Kwa breedte is idd de Sevel serie de breedste: Die is 2m tussen de panelen. Met minimale isolatie (heb ik ook gedaan) kun je dan een bed van 195 maken, maar dan houd het nog wel op. Het blijft krap: Uitgestrekt liggen past niet, en een groot kussen lukt ook niet (je moet echt zo hoog mogelijk liggen).
Alternatieven zijn de 'box'bestelbussen (die zijn natuurlijk breder) of een lengtebed. Heb je al eens in zo'n bus in de breedte gelegen om te testen?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door AadenAnke »

Korte kussens nemen 30cm hoog 70cm breed in Duitsland goed verkrijgbaar en dat scheelt een flink stuk :lol: ook lengte beden zijn in fabrieks buscampers maar 195cm in een L2 van Sevel 5.60m zal je trouwens met lengte bedden niet lekker uit de weg kunnen

Gr Aad
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door AnneHeerschop »

@DJSmiley
Bedankt voor de informatie!

Ik was nog vergeten te vertellen dat wij vaak onze zeilboot achter de bus moeten hebben deze weegt inclusief trailer ongeveer 700kg.
Over de extra trekkracht heb ik eigenlijk nog niet echt nagedacht dus bedankt daarvoor!

Wat betreft andere motoren in de Peugeot en Citroën viel mij er eentje in het speciaal op, de 2.0 blue HDI vooral vanwege de euro 6 klasse.
Maar dit bracht mij weer op een nieuwe vraag, wat bepaalt de sterkte van je motor?
Als ik deze 2.0 blue HDI vergelijk met de 2.3 JTD van de ducato dan zie ik het volgende:
In dit geval hebben beide motoren 130 pk en een koppel van 340 Nm (2.0 HDI) en 320 Nm (2.3 JTD) het verschil zit hem in de cilinderinhoud 1997cc en 2287cc.
Ik zou stellen dat deze ongeveer dezelfde prestaties zullen hebben aangezien het koppel en vermogen ongeveer hetzelfde zijn maar mijn kennis in motoren gaat niet zo ver, misschien dat iemand me hier over kan voorlichten?
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door Jonesy »

Hoe kleiner de cilinderinhoud, hoe meer turbodruk er nodig is om hetzelfde koppel te halen.

De 2.3 heeft dus meer mechanisch koppel maar minder turbodruk nodig.
Technisch gezien is het interessanter om zoveel mogelijk mechanisch koppel te hebben. Dat is 1 van de redenen dat de 3L zo gewild is.

Milieutechnisch gezien is dit echter niet meer haalbaar dus verkleinen de motortjes steeds in cilinderinhoud. Dit komt de levensduur ook niet ten goede maar het is zoals het is tegenwoordig. (jammer genoeg).

En bijkomend nadeel: hoe kleiner de cilinderinhoud hoe minder je kan afremmen op de motor bergaf.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door HoK »

Ik ga niet zeggen dat het altijd zo is, maar ik kan me voorstellen dat de 2.3 JTD een motor is die fijner gaat rijden omdat de kracht eerder beschikbaar is.

2.3 JTD heeft max koppel al op 1500 toeren beschikbaar en de max pk's op 3600 rpm
2.0 HDI zit daar hoger mee met koppel op 2000 rpm en pk's op 4000 rpm

Je zult dus met een 2.0 HDI meer toeren moeten draaien voor alle kracht en/of koppel beschikbaar is. Dat is ook een beetje mijn ervaring met de 1.6 HDI motoren. Sterk zijn ze maar alleen als je het gas goed intrapt. Wat Jonesy zegt, een kleinere motor vertrouwt op meer turbodruk om vermogen te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door gjvonk »

De 2,2 Hdi motoren uit de genoemde bouwjaren zijn ook prettige motoren met een goed beschikbaar koppel. Wij hebben jaren een 2012 Jumper 2,2 Hdi Euro 5 (wel een roetfilter, geen adblue) van 150 pk gehad.

De Blue Hdi 2,0 ken ik niet. Ik heb nu een Jumper uit 2019 met 2,2 liter Blue Hdi van 165 pk. Dat is ook een prettige motor; de gekozen overbrengingsverhoudingen maken wel dat de motor weliswaar zuiniger is, maar ook dat ik vaker moet schakelen dan in onze 2012 2,2 Hdi. Vanaf 2.000 rpm pakt hij echter heel goed op en klimt hij ook prettig.

Een Fiat Ducato met de 9 traps automaat was me nog (veel) te duur.

Overigens hebben zowel de Jumper uit 2012 als onze huidige een maximum trekgewicht van 3.000 kg.

We hebben ook een Fiat Ducato uit 2007 met een 2,3 multijet van 118 pk gehad, die mocht 2.500 kg trekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door MarceldeHoog »

Hier ook een Ducato zelfbouw camper (2012, L3H2)

Zelf ben ik ongeveer 185, en kom net toe in ons breedtebed. Matras is 2 meter lang, we gebruiken korte kussens (Ikea).
Als je 190 bent zou ik zeker een keer testen alvorens de keuze te maken, je wil wel prettig slapen tenslotte.

Qua motor hebben wij de 2.3, tot nu toe erg tevreden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een 3.0 Ducato, en die heeft ook een max aanhangwagen gewicht van 3000kg.
Denk dat het meer te maken heeft met het chassis.
Een 3.0 motor is wel circa 50kg zwaarder dan een 2.3 motor

Onze ervaring in de bergen is goed.
We hadden vorig jaar een mooie vergelijkings test op een zeer steile gravel bergweg in Noorwegen.
Wij reden zonder problemen omhoog (2e en 3e versnelling), een collega camperaar met een 2.3 motor en ook een zelfde Ducato-bus kon met moeite vooruit komen in zijn 1e versnelling.
Sjaak
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door DucatoDolf »

Leuk, succes met de zoektocht. Die Puma motor was hier laatst nog door iemand gekocht vorig jaar en inmiddels naar de zak. Maar volgens mij is die motor maar een paar jaar geleverd en niet alle 2,2 zijn deze motor. check ff de engelstalige wikipedia voor de motorcodes bij de juiste jaartallen. Hiero:https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato staan alleen helaas niet de nieuwere motoren tussen.

Dat slapen in de breedte: ik ben 187 ongeveer en het is krapjes. Met kort kussen te doen, maar thuis slaap ik in een 210cm bed. Je kunt altijd nog de zij panelen (waar bij de bus variant de ramen zitten) verwijderen en zo'n mini (polyester) uitbouwtje eraan klussen. Wordt vaak bij de Sprinter gedaan. Weet ff de naam niet van die uitstulpingen, maar die kun je hier ook wel ergens vinden.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door DJSmiley »

Ander aandachtspuntje is gewicht. Nu is dat bij een L2H2 iets minder snel een probleem, maar dan nog gaat het hard.

Niet elke is namelijk geschikt voor de volle 3500kg.
Er zijn ook lichtere uitvoeringen. Als je eentje hebt die max 3100kg mag hebben en je gaat een beetje fanatiek bouwen en zooi meeslepen, dan ga je daar incl watertanks en personen wel erg krap mee uitkomen. En als je ook nog een paar fietsen meesleept…

Check dus adhv kenteken bij rdw wat ie mag. Ik zou zeker de 3500kg versie preferen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6191
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door rongreven »

DucatoDolf schreef:
ma 06 feb 2023, 22:44
Leuk, succes met de zoektocht. Die Puma motor was hier laatst nog door iemand gekocht vorig jaar en inmiddels naar de zak. Maar volgens mij is die motor maar een paar jaar geleverd en niet alle 2,2 zijn deze motor. check ff de engelstalige wikipedia voor de motorcodes bij de juiste jaartallen. Hiero:https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato staan alleen helaas niet de nieuwere motoren tussen.

Dat slapen in de breedte: ik ben 187 ongeveer en het is krapjes. Met kort kussen te doen, maar thuis slaap ik in een 210cm bed. Je kunt altijd nog de zij panelen (waar bij de bus variant de ramen zitten) verwijderen en zo'n mini (polyester) uitbouwtje eraan klussen. Wordt vaak bij de Sprinter gedaan. Weet ff de naam niet van die uitstulpingen, maar die kun je hier ook wel ergens vinden.
Die heten Flares.

https://www.hopcustomcampers.nl/index.php/flares/

Of: http://functional-design.de/produkte/longsleeper.html
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door Dafluc »

Ook wel oren genoemd.
Afbeelding
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door AnneHeerschop »

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!

@Jonesy
Deze redernatie snap ik, wanneer je meer vermogen op een kleinere cilinderinhoud zet zullen de cilinders en motor relatief zwarder belast worden waardoor er meer slijtage ontstaat en daardoor de levensduur korter wordt. Klopt dit simpel gezegd?

@Marjasjaak
Bedankt voor je vergelijking, zoals ik jullie pagina kan zien hebben jullie een L4H2. Wij zijn opzoek naar een L2H2 ik neem even snel aan dat deze toch best wat zwaarder is alhoewel we allemaal onder de 3500kg moeten blijven maar denk je dat een L2H2 ook goed in de bergen zal zijn met een 2.2 of 2.3 motor?

@DucatoDolf
Bedankt voor de link!
Van wat ik kan vinden op wikipedia is dat van 2002-2006 een 2.2 HDi in de Boxer en Jumper zit deze is gemaakt door PSA en heeft 2179cc, van 2007-2010 is dit de Ford Puma (de beruchte?) en heeft 2198cc en hetzelfde geldt voor de periode van 2010-2014. Voor de periode daarna zijn inderdaad geen gegevens van.
Is het dan verstandig om geen Boxer of Jumper van 2007-2014 aan te schaffen? Beetje marge voor de uitloop van op kenteken zetten natuurlijk. Of heeft deze Ford Puma motor een technische upgrade gehad in de periode van 2010-2014? Ik weet niet precies in welke periode de Ford motor zo slecht gepresteerd heeft.

@DJSmiley
Een hele goeie tip om zeker te weten of deze inderdaad tot 3500kg beladen mag worden!
Ik ben inderdaad aan het kijken naar flares om die eventueel toe te passen alhoewel ik mijn vriendin wel moet overtuigen wat betreft de looks!
Plaats reactie